Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9091
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 apr 2024 09:28

Pitti Carabinieri schreef: 16 apr 2024 09:18 Beste mede forumleden,

Afgelopen zaterdag heb ik de AGR gereden.
Met een pasgeboren baby en wat minder kilometers in de benen merk ik dat ik met mijn huidige 52-36 en 11-28 opstelling op dit moment toch een lichter verzet waardeer. Vooral als de afstanden richting de 100km gaan + een flink aantal hoogtemeters.

Omdat ik eigenlijk de kleine tandjes achter nauwelijks gebruik denk ik eraan om voor een 50-34 opzet te gaan.
Nu zat ik gister te kijken en allejezus waarom moet een voorblad 100 piek kosten?
Zou een 11-30 cassette ook al gaan helpen achter voor die paar keer dat ik de heuvels in ga?

Wat zouden jullie doen?
Als de derailleur het aan kan een 32 of 34 monteren als je de heuvels in gaat.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 16 apr 2024 09:32

Een casette met tandje 30 met je huidige voorbladen gaat zelfs ietsje meer effect hebben dan nieuwe voorbladen en je oude casette.
Tenminste, volgens deze tabel dan:
Bijlagen
652ffd0368b622024bc12b49_verzettentabel-racefiets_klein.jpg
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 apr 2024 09:39

Pitti Carabinieri schreef: 16 apr 2024 09:18 Beste mede forumleden,

Afgelopen zaterdag heb ik de AGR gereden.
Met een pasgeboren baby

Wat zouden jullie doen?
De baby thuislaten in ieder geval. ;)

Maar, inderdaad alleen cassette wisselen als de derailleur dat toelaat. Wel even de b-schroef aanpassen!
Ride bikes, not tanks!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 16 apr 2024 09:41

Pitti Carabinieri schreef: 16 apr 2024 09:18 Beste mede forumleden,

Afgelopen zaterdag heb ik de AGR gereden.
Met een pasgeboren baby en wat minder kilometers in de benen merk ik dat ik met mijn huidige 52-36 en 11-28 opstelling op dit moment toch een lichter verzet waardeer. Vooral als de afstanden richting de 100km gaan + een flink aantal hoogtemeters.

Omdat ik eigenlijk de kleine tandjes achter nauwelijks gebruik denk ik eraan om voor een 50-34 opzet te gaan.
Nu zat ik gister te kijken en allejezus waarom moet een voorblad 100 piek kosten?
Zou een 11-30 cassette ook al gaan helpen achter voor die paar keer dat ik de heuvels in ga?

Wat zouden jullie doen?
Ik rijd zelf ook met en 52-36 voor en de keren dat ik naar het buitenland (hooggebergte) ga zet ik er een 34 op en dat bevalt mij prima, voor Limburg zou een 34 ook moeten volstaan.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 16 apr 2024 14:38

Dank, dus een 30 achter zou moeten helpen.

Ik heb een ultegra di2 groep. R8050.
Kan ik de afstelling dan met de etube app regelen?
En moet er een andere ketting op? Die iets langer is?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 apr 2024 23:31

De b-schroef aanpassen. Dat kan alleen op de derailleur zelf.

Ketting zal het wel houden zolang je niet groot-groot gaat rijden.
Ride bikes, not tanks!

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 17 apr 2024 09:20

Ik ben in het bezit van 2 R8100 11-30, ik zou voor de bergen wel een 11-34 willen. Opzicht hoef ik niet een hele nieuwe cassette, kan ik ook enkel de base vervangen voor een 11-34 icm mijn eigen cassette?

Met : https://r2-bike.com/SHIMANO-Ritzel-Set- ... -34-Zaehne

Is volgens mij hetzelfde toch?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 apr 2024 10:41

De spider met de 34 heeft 5 kransen, die met de 30 heeft er maar 4. Dus even snel gezegd kom je dan niet uit met de volgende spider. Maar dan moet je de hele cassette onder de loep nemen.
Ride bikes, not tanks!

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 17 apr 2024 12:09

Hmm zag het ja, moet je eigenlijk die opvolgende ook vervangen. En dan heb je bijna een nieuwe.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 18 apr 2024 11:01

Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5264
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 apr 2024 11:09

Drkjv schreef: 18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.

0475
Forum-lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 apr 2024 11:24

Andere cadans? Vermogen is het moment maal de hoeksnelheid. Lage toeren x hoog moment = hoge toeren x laag moment.

Plaats reactie