In mijn ervaring kan een di2 toch best wat extra uitwijken.
En het is ook snel getest.
Kleiner kettingblad?
Ik heb op reddit een topic gevonden waarin het is gelukt. Enige hobbel die je moet overwinnen; 105 di2 gebruikt bij de voor-derailleur een grub-screw (stelschroef?) met een kopje. Door dat kopje kun je hem niet diep genoeg indraaien, waardoor de derailleur onvoldoende naar buiten komt. Als je die vervangt door zo'n schroefje zonder kop, dan kun je die wel ver genoeg indraaien, waardoor het bij die persoon lukte.
Zie voor uitleg onderstaande link.
https://www.reddit.com/r/gravelcycling/ ... _it_works/
Kijken of er ergens in de schuur een donor-fiets staat voor zo'n “grub-screw”.
Zie voor uitleg onderstaande link.
https://www.reddit.com/r/gravelcycling/ ... _it_works/
Kijken of er ergens in de schuur een donor-fiets staat voor zo'n “grub-screw”.
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
12S 105 di2 voorderailleur werkt op grx crank mits de tandjes maximaal 16 tandjes verschillen.
Ik heb dit op mijn gehad met 46-30 (werkt perfect) en met 48-31. Die laatste schakelde niet goed van binnen naar buitenblad door het verschil van 17 tandjes.
Ik heb dit op mijn gehad met 46-30 (werkt perfect) en met 48-31. Die laatste schakelde niet goed van binnen naar buitenblad door het verschil van 17 tandjes.
Vandaag de test gedaan. Ik heb de standaard stelschroef van de 105-di2 voorderailleur vervangen door een kop-loze schroef (grub-srew) uit een mechanische 105-derailleur die hier nog lag. Hierdoor kon de derailleur probleemloos verder naar buiten gesteld worden.
De grx 11s 46-30 crankset gemonteerd en de derailleur volgens de instructies van de website “better shifting” afgesteld. Alles schakelt als een zonnetje. Zowel in de montage standaard als bij een testrondje “door de buurt”. Ook in het midden van de cassette én op de uitersten van de cassette, schakelt het vóór probleemloos.
Conclusie: Je kunt dus een (grx) sub-compact rijden met een 105 di2 groep.
Kanttekening: Ik heb hierbij wel “de mazzel” dat mijn frame een klemband gebruikt voor montage van de voor-derailleur. Hierdoor kon de derailleur probleemloos een stuk zakken. Met een “braze-on” frame, zul je nog een adapter moeten gebruiken om laag genoeg uit te komen.
Kanttekening 2: hoewel hierboven wordt aangegeven dat een 48-31 niet zou werken, ivm 17 tandjes verschil ipv de door shimano opgegegeven maximale 16 tandjes (bij 46-30), heb ik nu toch een grx 820 met 48-31 besteld voor deze fiets. De eerder aangehaalde ervaring op reddit geeft aan dat dit in de praktijk ook werkt. Dat gecombineerd met de bekende conservatieve schattingen van Shimano maken dat ik die gok nog wel aandurf.
En een 48-31 vind ik (emotie!) net iets mooier/fijner op de weg.
(De bestelde crank zal ergens rond het weekend wel binnen zijn. Zal het resultaat met die 48-31 nog vermelden)
Final (?) update in deze casus…. Voor als je een GRX crank op je wegfiets wil, om makkelijker te klimmen, en verder je Shimano road groep intact wil laten.
Disclaimer: kun je je derailleur voldoende verlagen? Bij klemband lukt dat altijd. Bij braze-on derailleur is dat een kwestie van proberen. Als het niet lukt, kun je daar ook nog een derailleur adapter tussen plaatsen…..
Bij Shimano 105-7000 (11 speed) heb ik eerder al probleemloos gereden met een 48-31 GRX crank. Schakelt prima, geen centje pijn. Van de 46-30 crank vallen op internet ook succesverhalen te vinden.
Bij de Shimano 105-7100 DI2 (12 speed) heb ik eerst de GRX 46-30, 11 speed crank gemonteerd, geleend uit m'n gravelfiets. Schakelt 100% probleemloos. Voor zover ik kon ontdekken geen onvolkomenheden.
Vandaag heb ik in deze groep een nieuwe GRX 48-31, 12 speed crank gemonteerd. De voorderailleur schakelt gewoon goed, ook op de uitersten van de cassette. Maar in deze setup zit voor mij wel een onvolkomenheid.
Met de ketting op het kleine blad, en de cassette op de 11 of de 12, tikt de ketting op een bepaald punt soms de binnenkant van het buitenblad aan. Misschien omdat bij 12 speed de afstand tussen de bladen anders ((kleiner?) is dan bij 11 speed?
Hoe dan ook niet problematisch, want 31-11 en 31-12 (en zelfs 31-13) behoren niet tot de normaal gebruikte tandwiel combi's. Het zou mij overigens niet verbazen als dit “probleem” bij de 11 speed versie van deze crank niet aanwezig is. (Maar die heb ik niet liggen, dus kan het helaas niet testen)
Nb: Bij het DI2 verhaal wel even aandacht voor de derailleur aanpassing zoals een aantal posts hierboven is beschreven!
Disclaimer: kun je je derailleur voldoende verlagen? Bij klemband lukt dat altijd. Bij braze-on derailleur is dat een kwestie van proberen. Als het niet lukt, kun je daar ook nog een derailleur adapter tussen plaatsen…..
Bij Shimano 105-7000 (11 speed) heb ik eerder al probleemloos gereden met een 48-31 GRX crank. Schakelt prima, geen centje pijn. Van de 46-30 crank vallen op internet ook succesverhalen te vinden.
Bij de Shimano 105-7100 DI2 (12 speed) heb ik eerst de GRX 46-30, 11 speed crank gemonteerd, geleend uit m'n gravelfiets. Schakelt 100% probleemloos. Voor zover ik kon ontdekken geen onvolkomenheden.
Vandaag heb ik in deze groep een nieuwe GRX 48-31, 12 speed crank gemonteerd. De voorderailleur schakelt gewoon goed, ook op de uitersten van de cassette. Maar in deze setup zit voor mij wel een onvolkomenheid.
Met de ketting op het kleine blad, en de cassette op de 11 of de 12, tikt de ketting op een bepaald punt soms de binnenkant van het buitenblad aan. Misschien omdat bij 12 speed de afstand tussen de bladen anders ((kleiner?) is dan bij 11 speed?
Hoe dan ook niet problematisch, want 31-11 en 31-12 (en zelfs 31-13) behoren niet tot de normaal gebruikte tandwiel combi's. Het zou mij overigens niet verbazen als dit “probleem” bij de 11 speed versie van deze crank niet aanwezig is. (Maar die heb ik niet liggen, dus kan het helaas niet testen)
Nb: Bij het DI2 verhaal wel even aandacht voor de derailleur aanpassing zoals een aantal posts hierboven is beschreven!
N.a.v. dat aantikken op het grote blad bij sommige verhoudingen…..
Ik lees in een ander topic over het plaatsen van een 0,5mm spacer op de crank. Zou dit in dit geval ook iets kunnen oplossen? Zo’n spacer aan de driveside op de crank plaatsen? Of vraag ik dan om problemen?
Ik lees in een ander topic over het plaatsen van een 0,5mm spacer op de crank. Zou dit in dit geval ook iets kunnen oplossen? Zo’n spacer aan de driveside op de crank plaatsen? Of vraag ik dan om problemen?
Mijn R8050 Ultegra di2 wil niet eens schakelen naar de 11 en 12 als ik op het kleine blad zit. Ik denk juist om deze reden. En natuurlijk rij je dan ook met een flink schuine ketting lijn en is het beter om naar groot te schakelen.
Om mn grx 600/800 (geen di2) kan ik vanuit klein (30-46) wel de 11 en 12 pakken, maar dan hoor ik hem ook af en toe groot raken. Dat probeer ik dus te vermijden, en als het gebeurt (en ik het doorhebt) dan schakel ik meteen groot.
Om mn grx 600/800 (geen di2) kan ik vanuit klein (30-46) wel de 11 en 12 pakken, maar dan hoor ik hem ook af en toe groot raken. Dat probeer ik dus te vermijden, en als het gebeurt (en ik het doorhebt) dan schakel ik meteen groot.
Ik zou dat niet doen; gewoon niet in de versnellingen rijden. Het maakt de kettinglijn naar klein vooraan en groot achteraan ook weer slechter. En daarvoor gebruik je dat kleine blad in de eerste plaats.Hanz Bé schreef: ↑20 apr 2024 11:28 N.a.v. dat aantikken op het grote blad bij sommige verhoudingen…..
Ik lees in een ander topic over het plaatsen van een 0,5mm spacer op de crank. Zou dit in dit geval ook iets kunnen oplossen? Zo’n spacer aan de driveside op de crank plaatsen? Of vraag ik dan om problemen?
Edit; bij extreem groter kettingbladen vooraan 56-58 heb ik dat ook gehad op tt-fiets. Gewoon die versnellingen niet gebruiken. Ik ben wel verbaasd dat dat raken zich voordoet bij een supercompact en niet een gewone. Dat moet ik eens proberen te begrijpen...
Ik meen dat 11 & 12 softwarematig zijn 'uitgeschakeld' voor het kleine blad op Ultegra R8050.derxx schreef: ↑20 apr 2024 11:42 Mijn R8050 Ultegra di2 wil niet eens schakelen naar de 11 en 12 als ik op het kleine blad zit. Ik denk juist om deze reden. En natuurlijk rij je dan ook met een flink schuine ketting lijn en is het beter om naar groot te schakelen.
Om mn grx 600/800 (geen di2) kan ik vanuit klein (30-46) wel de 11 en 12 pakken, maar dan hoor ik hem ook af en toe groot raken. Dat probeer ik dus te vermijden, en als het gebeurt (en ik het doorhebt) dan schakel ik meteen groot.
On topic: ik heb een Praxis 48/32 crankset laten monteren i.p.v. 52/36, de FD kon voldoende verlaagd worden (braze on).
Met een 48/36 combi gereden, er was niet genoeg ruimte in de braze on om de fd laag genoeg te zetten, met een ronde vijl de braze on een beetje lager gevijld.
Wel erg lekkere verhouding, ik snap t niet maar ze was beter dan mijn huidige 50/38
Edit: fijn hanz be dat je de uitkomst nog even deelt, heel bruikbaar.
En de uitersten groot-groot klein-klein mogen het ook niet goed doen. Ookalzonder tik, die ketting springt nog uit elkaar om je te vertellen dat ze schuin staat.
Wel erg lekkere verhouding, ik snap t niet maar ze was beter dan mijn huidige 50/38
Edit: fijn hanz be dat je de uitkomst nog even deelt, heel bruikbaar.
En de uitersten groot-groot klein-klein mogen het ook niet goed doen. Ookalzonder tik, die ketting springt nog uit elkaar om je te vertellen dat ze schuin staat.