Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2024 13:34

Die laatste zin zegt alles….
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 23 apr 2024 15:51

Armstrong en Ulrich reden wel op andere brandstof 😉
En Indurain tartte alle wetten van het fysieke vermogen. Misschien gaat daar de vergelijking met Mathieu wel op.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2024 15:58

Die liep op dezelfde brandstof als Armstrong denk ik.

Sowieso moet je die tijden niet met nu vergelijken. Watt per kg telt gewoon op alle langere beklimmingen en zonder epo zijn op aeroob niveau watts per kg spier redelijk aan elkaar gekoppelt denk ik.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2024 16:04

En deze Mathieu had ook niet van Bernal, Carapaz, van Gils e.d. gewonnen, tenzij die niet met elkaar naar de streep willen en dat oplossen door allemaal niet te rijden i.pv. proberen te ontsnappen
Dan moet hij de komende 5 jaar een keer het geluk dat Pogacar en Evenepoel niet meedoen of uitvallen, bovengenoemde gebeurt en daarom dan pas durven pieken twee weken na Roubaix. Dat risico lijkt mij wat te groot.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 24 apr 2024 07:38

Ernie C. schreef: 23 apr 2024 16:04 En deze Mathieu had ook niet van Bernal, Carapaz, van Gils e.d. gewonnen, tenzij die niet met elkaar naar de streep willen en dat oplossen door allemaal niet te rijden i.pv. proberen te ontsnappen
Dan moet hij de komende 5 jaar een keer het geluk dat Pogacar en Evenepoel niet meedoen of uitvallen, bovengenoemde gebeurt en daarom dan pas durven pieken twee weken na Roubaix. Dat risico lijkt mij wat te groot.
Er werd door de groep carapaz heel hard gekoerst de laatste 35 kms en toch komt mathieu weer op dat groepje met 3 klimmers in zijn gezelschap. Dat zegt toch ook iets?
LBL-beklimmingen zijn nog geen pyreneeen of Alpen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

galileo2
Forum-lid

galileo2 24 apr 2024 12:04

Tja, maar dat was met hulp van de volgwagen van TBV.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 24 apr 2024 12:38

galileo2 schreef: 24 apr 2024 12:04 Tja, maar dat was met hulp van de volgwagen van TBV.
dat was 50 kms eerder dacht ik? En dan nog, ze waren al op 20 seconden toen ze van de auto's gebruik maakten.
Hou er ook rekening mee dat VDP wschlk de enige is die van deze winter tot LBL in competitie is en dat het echt "gene gewone" is. Ik bekijk ook nog eens het strade bianchiparcours om te vergelijken.
Vraag is ook, net als met het tijdrijden, heeft hij zich daar al echt op voorbereid en aan gewerkt? Nu dat hij in Spanje gaat wonen zou zijn klimmen wel eens een stuk kunnen verbeteren.
Je hebt ook nog van aert die 2 kg zwaarder weegt en toch al fantastische prestaties geleverd heeft bergop.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 24 apr 2024 12:43

WvA dokkert over kasseien, ploegt door het veld, loopt als een kieviet, en vermorzelt Mollema (toch ook best wel een klimmer) op een dubbele Ventoux. Met wat geluk had WvA een Monument of twee, drie gewonnen, maar het lot heeft anders bepaald. In hoeverre is een renner kneedbaar, is hij allrounder van nature of kan hij door accent verschuivingen in de training schitteren in wedstrijden die niet per se op zijn lijf zijn geschreven? Is alles trainbaar? Als we het parcours voor de komende WK bekijken dan zou MvdP daar net zo weinig kans hebben als sommige kenners hem toedichten voor LBL. De meeste doorgewinterde hobbyisten weten dat er een wereld van verschil is tussen een maximaal inspanning van 5minuten (Poggio) en 10minuten of langer (Ardennen heuvel/bergen). Is het een kwestie van aanpassing en focus of slaat de balans naar het voordeel voor de renners met meer duurzame spiervezels? Afijn, zoals onze voorvaderen zeiden "Invia nulla via favente deo."

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 24 apr 2024 12:59

Klein_Verzet schreef: 24 apr 2024 12:43 WvA dokkert over kasseien, ploegt door het veld, loopt als een kieviet, en vermorzelt Mollema (toch ook best wel een klimmer) op een dubbele Ventoux. Met wat geluk had WvA een Monument of twee, drie gewonnen, maar het lot heeft anders bepaald. In hoeverre is een renner kneedbaar, is hij allrounder van nature of kan hij door accent verschuivingen in de training schitteren in wedstrijden die niet per se op zijn lijf zijn geschreven? Is alles trainbaar? Als we het parcours voor de komende WK bekijken dan zou MvdP daar net zo weinig kans hebben als sommige kenners hem toedichten voor LBL. De meeste doorgewinterde hobbyisten weten dat er een wereld van verschil is tussen een maximaal inspanning van 5minuten (Poggio) en 10minuten of langer (Ardennen heuvel/bergen). Is het een kwestie van aanpassing en focus of slaat de balans naar het voordeel voor de renners met meer duurzame spiervezels? Afijn, zoals onze voorvaderen zeiden "Invia nulla via favente deo."
:winkthumb: dus gewicht is belangrijk maar ook niet alleszeggend. Nog de klimmen van de strade: https://climbfinder.com/nl/routes/strade-bianche .
Ik vraag mij soms ook af hoe een lichtgewicht en fijngebouwd persoon als Vingegaard aan zulke hoge snelheden een tijdrit kan rijden? Dat is toch ook niet vanzelfsprekend?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2024 14:22

Vingegaard heeft natuurlijk een hoge VO2max.., hij trapt een hoog W/kg, hoger dan de meesten. Op het vlakke heb je er iets minder aan dan gaat het om absoluut vermogen, maar die zal nog steeds niet slecht zijn natuurlijk. Hij kan dus goed meekomen tussen de tijdrijders, maar hij wint ze vooral (of alleen) in klassementswedstrijden bij een technisch parcours dat nog wat op en af gaat ook. Een mooie vlakke lange tijdrit zoals op een WK, doet hij niet meer voor de knikkers.

vdPoel kan natuurlijk ook wel wat tijdrijden. Als je x-aantal minuten hoog wattage kan verstouwen. Hij richt zich er niet op, maar een enkele keer gaat hij er voor en dan rijdt hij toch een korte uitslag vaak. Zeker als het een beetje technisch is ook. Een keer in de eneco of benelux tour.,. die keer in de tour de france om zijn gele trui te verdedigen..
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid

bartdr 24 apr 2024 15:38

Vingegaard lijkt ook vooral in de 3e week van een grote ronde echt sterk te zijn in tijdritten. Dat lijkt me dan meer te gaan om herstelvermogen dan om een top "eendagstijdrijder" te zijn.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2024 16:33

En op welke beklimmingen heeft Wout een echte toptijd gereden? Volgens mij hebben zijn prestaties bergop meer van doen met koersverloop dan met snelle klimtijden.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie