Nieuwe cyclo dicht bij NL in de Eifel
Ja, die is er.
Het oorspronkelijke parcours hebben ze simpelweg geen akkoord voor gekregen. Dat komt vooral doordat het dorp Monschau en de dorpen rond de Rursee niet mee wilden werken: dat zijn enorme toeristenmagneten. Ook waren zijn er wegwerkzaamheden her en der.
Uiteindelijk heeft men 6 verschillende routes ingediend tot er eentje was die akkoord was. En dan nóg is het niet 100% definitief (al ligt dat volgens mij vooral aan het tracé door Aken dat gevolgd zal gaan worden).
Ik snap je gedachte over inschrijven binnen hengelen met een droomparcours, maar daar zijn op dit moment echt geen aanwijzingen voor. De organisatie is net zo teleurgesteld over de gang van zaken als iedereen. Het feit dat moederdag en Hemelvaart is, helpt bepaald niet mee.
Wat de organisatie wél te verwijten valt (of is het de UCI) is dat het oorspronkelijke parcours op de UCI website terecht is gekomen (en daar zelfs nog altijd staat). Dat had veel leed kunnen besparen, want daarmee wek je valse verwachtingen.
Het oorspronkelijke parcours hebben ze simpelweg geen akkoord voor gekregen. Dat komt vooral doordat het dorp Monschau en de dorpen rond de Rursee niet mee wilden werken: dat zijn enorme toeristenmagneten. Ook waren zijn er wegwerkzaamheden her en der.
Uiteindelijk heeft men 6 verschillende routes ingediend tot er eentje was die akkoord was. En dan nóg is het niet 100% definitief (al ligt dat volgens mij vooral aan het tracé door Aken dat gevolgd zal gaan worden).
Ik snap je gedachte over inschrijven binnen hengelen met een droomparcours, maar daar zijn op dit moment echt geen aanwijzingen voor. De organisatie is net zo teleurgesteld over de gang van zaken als iedereen. Het feit dat moederdag en Hemelvaart is, helpt bepaald niet mee.
Wat de organisatie wél te verwijten valt (of is het de UCI) is dat het oorspronkelijke parcours op de UCI website terecht is gekomen (en daar zelfs nog altijd staat). Dat had veel leed kunnen besparen, want daarmee wek je valse verwachtingen.
@Havana, dank voor de uitgebreide toelichting!
De oorspronkelijke route werd als kaartje overigens ook op de 3RIDES website getoond. Van het stuk in Aken heb ik van een jongen die daar woont begrepen dat dat deel vermoedelijk niet tot het wedstrijddeel zal behoren. Dus mogelijk een soort neutralisatie door/langs Aken, waarbij ik hoop dat ten zuiden van Aken toch nog extra km's volgen. Ik denk dat we het een beetje in perspectief moeten plaatsen en het gewoon kunnen relativeren. Zoals Havana aangeeft denk ik dat de organisatie zelf er nog véél meer van baalt dan sommige (potentiële) deelnemers hier. Denk dat we het vooral moeten waarderen dat ze überhaupt ervoor gaan om een echte granfondo te organiseren. En laten we eerlijk zijn, in principe rij je een granfondo doorgaans op je eigen limiet en heb je waarschijnlijk weinig aandacht voor de omgeving . Als je (meer) van de omgeving wilt genieten, zou ik zeggen verblijf een aantal dagen in de regio om een paar mooie ritten te maken, misschien het beste op het gemak na de granfondo of gewoon op een ander moment in het jaar. Een andere optie is natuurlijk de toertocht op de zaterdag.
De oorspronkelijke route werd als kaartje overigens ook op de 3RIDES website getoond. Van het stuk in Aken heb ik van een jongen die daar woont begrepen dat dat deel vermoedelijk niet tot het wedstrijddeel zal behoren. Dus mogelijk een soort neutralisatie door/langs Aken, waarbij ik hoop dat ten zuiden van Aken toch nog extra km's volgen. Ik denk dat we het een beetje in perspectief moeten plaatsen en het gewoon kunnen relativeren. Zoals Havana aangeeft denk ik dat de organisatie zelf er nog véél meer van baalt dan sommige (potentiële) deelnemers hier. Denk dat we het vooral moeten waarderen dat ze überhaupt ervoor gaan om een echte granfondo te organiseren. En laten we eerlijk zijn, in principe rij je een granfondo doorgaans op je eigen limiet en heb je waarschijnlijk weinig aandacht voor de omgeving . Als je (meer) van de omgeving wilt genieten, zou ik zeggen verblijf een aantal dagen in de regio om een paar mooie ritten te maken, misschien het beste op het gemak na de granfondo of gewoon op een ander moment in het jaar. Een andere optie is natuurlijk de toertocht op de zaterdag.
Onder het kopje 'start time' staat inmiddels de bevestiging van de neutralisatie waar ik over gehoord had:
https://3rides-festival.de/en/gran-fondo-race/
Start time: 7.00 am
The race starts in the order of the age groups, but in 2 starting blocks that start in quick succession.
Starting block 1: Age group 19 - 39 (m/f)
Starting block 2: Age group 40 - 79 (m/f)
The first 7 kilometres through the city of Aachen will be neutralised. There will then be a flying start.
https://3rides-festival.de/en/gran-fondo-race/
Start time: 7.00 am
The race starts in the order of the age groups, but in 2 starting blocks that start in quick succession.
Starting block 1: Age group 19 - 39 (m/f)
Starting block 2: Age group 40 - 79 (m/f)
The first 7 kilometres through the city of Aachen will be neutralised. There will then be a flying start.
Dat klopt, want de auto rijdt misschien 30, dus iedereen wil tegen de bumper.
Been there, done that bij Nieuwelingen, Junioren en Belofte klassiekers. Het ging mij altijd wel goed af, beetje handig er tussendoor...stukje berm etc, maar relaxed is anders, waar jij rijdt willen 50 anderen rijden.
Beetje dit idee: https://www.youtube.com/watch?v=UCvcbHaKNLo
Maar dan zal het keren en draaien zijn door Aken met wat rotondes en vluchtheuvels hier en daar.
Ook hier flink de balen van de wijzigingen.
Heb de organisatie gevraagd wat er mogelijk is gezien de wijzigingen op het laatste moment.
Slechts 113km koers (7km neutralisatie)
Een start om 7u betekent finishen rond 10u, is verre van ideaal
Een parcourswijziging waardoor het een racebaan is geworden waar hoogstwaarschijnlijk met een groot peloton overheen gereden gaat worden.
Helaas geen mogelijkheid voor refund, ik denk er nog even over na.
Heb de organisatie gevraagd wat er mogelijk is gezien de wijzigingen op het laatste moment.
Slechts 113km koers (7km neutralisatie)
Een start om 7u betekent finishen rond 10u, is verre van ideaal
Een parcourswijziging waardoor het een racebaan is geworden waar hoogstwaarschijnlijk met een groot peloton overheen gereden gaat worden.
Helaas geen mogelijkheid voor refund, ik denk er nog even over na.
Ben ook benieuwd hoe snel men mensen uit de 2e age group uit koers gaat halen.
Het rondje bij de Rursee is voor de kop van de koers denk ik maar zo'n 45 minuutjes waarna ze weer dezelfde weg terug vervolgen.
Aangezien ze in Duitsland een vrij parcours moeten garanderen zie ik het nog wel gebeuren dat daar tussen de kop en de staart van de koers (als er wat mensen zijn die even onbewust zijn van het feit dit een qualifier is en denken een toertochtje te rijden) nog een issue kan ontstaan.
Het rondje bij de Rursee is voor de kop van de koers denk ik maar zo'n 45 minuutjes waarna ze weer dezelfde weg terug vervolgen.
Aangezien ze in Duitsland een vrij parcours moeten garanderen zie ik het nog wel gebeuren dat daar tussen de kop en de staart van de koers (als er wat mensen zijn die even onbewust zijn van het feit dit een qualifier is en denken een toertochtje te rijden) nog een issue kan ontstaan.
In het reglement staat dat voor degenen die 'hopeloos achterliggen' (vrij vertaald) vanaf dat moment wel de reguliere verkeersregels gelden. Hoe 'hopeloos achterliggen' in de praktijk bepaald wordt, weet ik niet. Zal vast door auto's of motoren van organisatie duidelijk worden gemaakt. Voor diegenen is het vanaf dan alsnog een soort toertocht.
Ik behoor niet tot de categorie die 120 km (of 113 km excl. neutralisatie) volle bak rijden te weinig vindt, maar dat ligt aan mijn gebrek aan ervaring met granfondo's in tegenstelling tot de meesten hier waarschijnlijk . Wel de nodige tochten zonder vorm van competitie. Lange afstanden en veel hm's geen probleem, nu eens ervaren hoe ver ik kom bij een granfondo zonder verwachtingen vooraf. Met mijn 38 jaar vast een laatbloeier in de granfondo wereld .
Ik behoor niet tot de categorie die 120 km (of 113 km excl. neutralisatie) volle bak rijden te weinig vindt, maar dat ligt aan mijn gebrek aan ervaring met granfondo's in tegenstelling tot de meesten hier waarschijnlijk . Wel de nodige tochten zonder vorm van competitie. Lange afstanden en veel hm's geen probleem, nu eens ervaren hoe ver ik kom bij een granfondo zonder verwachtingen vooraf. Met mijn 38 jaar vast een laatbloeier in de granfondo wereld .
Ik blijf vooral het gebrek aan communicatie nogal stuitend vinden. Op de social media kanalen is niets te vinden over het aanpassen en inkorten van het parcours of de neutralisatie en voor zover ik weet is er ook per mail (nog) niets over gecommuniceerd. Zou me niets verbazen als het grootste deel van de deelnemers nog in de veronderstelling is de oorspronkelijk aangekondigde route te gaan rijden over een paar weken.
In onze laatste podcast gaan we er ook op in. Vanaf 19m20
https://open.spotify.com/episode/2W6Vp8 ... 8158d64f28
https://open.spotify.com/episode/2W6Vp8 ... 8158d64f28