TCR of SL8?
Hallo Forumlezers,
Ik fiets al heel lang op achtereenvolgens een CAAD10 en een -13 van Cannondale. Ben nu op zoek naar een nieuwe. In twee winkels heb ik twee mooie fietsen gezien, waar ik voor 'ben gevallen':
- Giant TCR Advanced Pro 0 Di2 - EUR 6499,-- (zie: https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... 0-di2-2025);
- Specialized Tarmac SL8 Expert - EUR 6500,-- (zie: https://www.specialized.com/nl/nl/tarma ... 280-216955).
Geometrie is voor mij allebei prima. De TCR is hoger afgemonteerd, met Ultegra, SL8 heeft Rival. Over de SL8 zeggen ze "One bike to rule them all". Marketing natuurlijk.
Qua specs heb ik een voorkeur voor de TCR, qua kleur voor de SL8. Een goed frame en goede wielen zijn het belangrijkste. Ik kan dat hier niet goed inschatten, ik weet niet hoe goed de wielen zijn bijvoorbeeld (ik rijd zelf altijd met wielen van DT Swiss).
Wat denken jullie?
Thanks! Gr Chris
Ik fiets al heel lang op achtereenvolgens een CAAD10 en een -13 van Cannondale. Ben nu op zoek naar een nieuwe. In twee winkels heb ik twee mooie fietsen gezien, waar ik voor 'ben gevallen':
- Giant TCR Advanced Pro 0 Di2 - EUR 6499,-- (zie: https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... 0-di2-2025);
- Specialized Tarmac SL8 Expert - EUR 6500,-- (zie: https://www.specialized.com/nl/nl/tarma ... 280-216955).
Geometrie is voor mij allebei prima. De TCR is hoger afgemonteerd, met Ultegra, SL8 heeft Rival. Over de SL8 zeggen ze "One bike to rule them all". Marketing natuurlijk.
Qua specs heb ik een voorkeur voor de TCR, qua kleur voor de SL8. Een goed frame en goede wielen zijn het belangrijkste. Ik kan dat hier niet goed inschatten, ik weet niet hoe goed de wielen zijn bijvoorbeeld (ik rijd zelf altijd met wielen van DT Swiss).
Wat denken jullie?
Thanks! Gr Chris
koop die, die je het mooist vindt.
wanneer je goeie wielen hebt staan, dan zou ik de wielen niet in de beoordeling meenemen. Giant heeft hookless wielen. Die zou ik met mijn 87kg niet willen. Een spesj heeft een hogere verkoopwaarde over een paar jaar. Rijd je langer dan een paar jaar, dan vervalt dit argument.
ik zou het volgende overwegen:
los frame TCR 2500,--
ultegra di2 groep (deltabikes) 1655 (incl powermeter)
zadel naar keuze stelpost 150
giant cockpit 469
setje wielen handgespaakt 1450 (van speyk wheels)
stelpost banden 100
opbouwen 200 (kan je besparen door het zelf te doen)
heb je denk ik een lichtere fiets, met betere onderdelen, op jouw voorkeur afgestemd, voor hetzelfde geld.
wanneer je goeie wielen hebt staan, dan zou ik de wielen niet in de beoordeling meenemen. Giant heeft hookless wielen. Die zou ik met mijn 87kg niet willen. Een spesj heeft een hogere verkoopwaarde over een paar jaar. Rijd je langer dan een paar jaar, dan vervalt dit argument.
ik zou het volgende overwegen:
los frame TCR 2500,--
ultegra di2 groep (deltabikes) 1655 (incl powermeter)
zadel naar keuze stelpost 150
giant cockpit 469
setje wielen handgespaakt 1450 (van speyk wheels)
stelpost banden 100
opbouwen 200 (kan je besparen door het zelf te doen)
heb je denk ik een lichtere fiets, met betere onderdelen, op jouw voorkeur afgestemd, voor hetzelfde geld.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hookless is imho geen showstopper. Ik heb met 80+ kg al een jaar Zipp 303fc in gebruik. Incl volle bak afdalingen in de alpen. Geen enkele twijfel.
Rival op zo’n fiets is voor mij wel een showstopper. Maar verder idd kopen wat je mooi vindt.
Rival op zo’n fiets is voor mij wel een showstopper. Maar verder idd kopen wat je mooi vindt.
Less is bore
Eens, en dan te bedenken dat ik vorig jaar nog een Tarmac Expert voor 500 euro minder (want SL7) maar dan met Ultegra Di2 12 speed kocht... De afmontage van de SL8 in de Expert uitvoering snap ik nog steeds niets van. Die markdaniel1975 schreef: ↑02 mei 2024 08:03 Hookless is imho geen showstopper. Ik heb met 80+ kg al een jaar Zipp 303fc in gebruik. Incl volle bak afdalingen in de alpen. Geen enkele twijfel.
Rival op zo’n fiets is voor mij wel een showstopper. Maar verder idd kopen wat je mooi vindt.
Ook dezelfde ervaring met hookless, ik rij op handgespaakte hookless wielen(dat was dus een bewuste keuze destijds) met 80+ kg en geen enkel probleem hoor, het enige is dat je min of meer "veroordeeld" bent tot tubeless maar persoonlijk vind ik dat een voordeel .
Edit: De wielen in de spesh heb ik ook standaard in mijn SL7 gekregen en ik gebruik ze als winterwielen, maar vind ik ook niet echt top. Ze rollen prima maar ik vind ze vrij zwaar voor 40mm wielen (1600g).
Saillant detail: Die marketing slogan van "One bike to rule them all" hebben ze gewoon herbruikt, deze hadden ze namelijk ook al bij de lancering van de SL7. Destijds was het ook een logischere slogan vind ik omdat de SL7 de "Venge killer" was, Specialized stapte toen over van een klim- en aeromodel naar een fiets die voor alle type ritten geschikt was.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rival: 3200gr
Ultegra: 2400gr
Wielen op de TCR zijn beter, totaal fietsgewicht lager. TCR staat bekend als een van de beste allrounders (maar dat is de Tarmac ook).
Less is bore
Stuurtje wat je bij de TCR krijgt is ook wel een pak beter trouwens.
TCR: https://www.giant-bicycles.com/nl/contact-slr-stuur
Tarmac: https://www.specialized.com/nl/nl/exper ... 897-155634
TCR: https://www.giant-bicycles.com/nl/contact-slr-stuur
Tarmac: https://www.specialized.com/nl/nl/exper ... 897-155634
One bike to rule the all
Oh,..... wat zijn marketeers toch eikels. Hoezo dan? Leuk hoor zo'n Specialized als boodschappen fiets, een paar tassen op de onzichtbare drager, kinderzitje voorop en in de weekenden leuk mee over de mountainbike paden raggen. 's Winters een veldrit meepakken en ideaal als stations fiets of zo
Ik zou voor de Giant gaan. Gewoon omdat ik die mooier vind en de specs lijken daar meer in het voordeel te zijn.
Oh,..... wat zijn marketeers toch eikels. Hoezo dan? Leuk hoor zo'n Specialized als boodschappen fiets, een paar tassen op de onzichtbare drager, kinderzitje voorop en in de weekenden leuk mee over de mountainbike paden raggen. 's Winters een veldrit meepakken en ideaal als stations fiets of zo
Ik zou voor de Giant gaan. Gewoon omdat ik die mooier vind en de specs lijken daar meer in het voordeel te zijn.
Live fast; die young. mijn blog
Je vergeet nog de circusact net de eenwieler op het hoge koord.
De TCR is inderdaad ruimschoots de betere fiets, en de kleur vind ik persoonlijk ook mooier. Dat paars was leuk, maar nu heeft bijna ieder merk wel een paarse fiets in het programma. Dat maakt het toch net wat minder origineel en dan zou ik toch eerder voor het wat meer tijdloze blauw gaan.
De TCR is inderdaad ruimschoots de betere fiets, en de kleur vind ik persoonlijk ook mooier. Dat paars was leuk, maar nu heeft bijna ieder merk wel een paarse fiets in het programma. Dat maakt het toch net wat minder origineel en dan zou ik toch eerder voor het wat meer tijdloze blauw gaan.
Campagnolo Ultra Dork