Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

racefietsschoenen knellen

leon1
Forum-lid

leon1 13 mei 2024 13:09

Heel stijve zolen vergen inderdaad wat gewenning. En andersom ook, als je altijd heel stijve zolen bent gewend dat voelen kunststof zolen ineens weer anders aan.
Ride bikes, not tanks!

Crimby
Forum-lid

Crimby 13 mei 2024 13:14

Lottemieke schreef: 13 mei 2024 11:27 de schoenen doen enkel zeer tijdens het fietsen. Voel het aan de zijkant (niet te kort aan de tenen) en onderkant bal voet waardoor ze echt als een marteling aanvoelen. Stop ik en loop ik bv naar een terras, dan zitten ze als gegoten. De boa's zaten volgens mij niet te vast.
Doet mij denken aan verkeerd gepositioneerde schoenplaatjes. Als je er op loopt komt er net zo goed druk op, dus het lijkt me niet zo zeer aan de schoen te liggen maar meer de positie waarin je je voet zet en dus de schoenplaatjes.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 13 mei 2024 13:14

Voetbed/inlegzooltjes? Passen de zooltjes van je oude schoenen in je nieuwe schoenen?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Lottemieke
Forum-lid

Lottemieke 13 mei 2024 13:31

Dit geeft me hoop Theo. En desnoods ga ik eens naar een bike fitting met schoenenadvies.

Lottemieke
Forum-lid

Lottemieke 13 mei 2024 13:32

Crimby schreef: 13 mei 2024 13:14
Lottemieke schreef: 13 mei 2024 11:27 de schoenen doen enkel zeer tijdens het fietsen. Voel het aan de zijkant (niet te kort aan de tenen) en onderkant bal voet waardoor ze echt als een marteling aanvoelen. Stop ik en loop ik bv naar een terras, dan zitten ze als gegoten. De boa's zaten volgens mij niet te vast.
Doet mij denken aan verkeerd gepositioneerde schoenplaatjes. Als je er op loopt komt er net zo goed druk op, dus het lijkt me niet zo zeer aan de schoen te liggen maar meer de positie waarin je je voet zet en dus de schoenplaatjes.
schoenplaatjes kunnen idd verkeerd gepositioneerd zijn. Ga ik eens laten nakijken. Dank je.

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 13 mei 2024 13:38

+1 voor positie schoenplaatjes
Ik had maanden last van branderig gevoel aan onderkant voet na +2u.
Bleek dat mijn schoenplaatjes +-1,5cm naar achter moesten. Daarna nooit meer branderig gevoel gehad.
Gekend probleem (toen geholpen geweest bij Ultimate cycling shoes Harelbeke)

Lottemieke
Forum-lid

Lottemieke 13 mei 2024 14:45

Drkjv schreef: 13 mei 2024 13:38 +1 voor positie schoenplaatjes
Ik had maanden last van branderig gevoel aan onderkant voet na +2u.
Bleek dat mijn schoenplaatjes +-1,5cm naar achter moesten. Daarna nooit meer branderig gevoel gehad.
Gekend probleem (toen geholpen geweest bij Ultimate cycling shoes Harelbeke)
@Drkjv, daar ga ik eens naar toe googlen. Het zou zonde zijn als ik die extreem dure schoentjes moet weg doen !

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 13 mei 2024 15:47

Lotte, ik had daar indertijd een afspraak voor vastgelegd. Ook met de bedoeling nieuwe schoenen te kopen toen.
Hij wou toen mijn schoenplaatjes goed zetten en zei dat nieuwe schoenen in principe niet nodig waren.
Mogelijks dat hij wel een klein bedrag vraagt als het enkel een herpositionering is van plaatjes uiteraard. ;)
Het is in de eerste plaats ook een winkel en niet meteen een bike fitter.
(al heb ik horen zeggen dat hij een opleiding gekregen heeft van bikefitter Alphonse Vermote)

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 13 mei 2024 16:06

el_loco schreef: 13 mei 2024 09:58 Misschien de boa`s / klittenband iets minder strak zetten? Ik vind de eerste ritten met nieuwe schoenen ook niet fijn trouwens, ze moeten altijd wel een beetje `ingefietst` worden.
+1
Altijd fijn passende schoenen gehad. Totdat ik vorig jaar een paar Sidi Ergo 5 schoenen kocht. Voor bijna €200,- zou ik toch wel vooruit moeten gaan. Wel, ik heb nog nooit zoveel last van mijn voeten gehad als de eerste drie maanden met die schoenen. Nog vaak zat met oude schoenen gereden als ik geen trek had in last cq lange ritten deed. Na 12-15x rijden werd het langzaam beter. Tegenwoordig zitten die Sidi's als een oude regenjas, comfortabel dus.
Dogma F

Lottemieke
Forum-lid

Lottemieke 13 mei 2024 16:22

Drkjv schreef: 13 mei 2024 15:47 Lotte, ik had daar indertijd een afspraak voor vastgelegd. Ook met de bedoeling nieuwe schoenen te kopen toen.
Hij wou toen mijn schoenplaatjes goed zetten en zei dat nieuwe schoenen in principe niet nodig waren.
Mogelijks dat hij wel een klein bedrag vraagt als het enkel een herpositionering is van plaatjes uiteraard. ;)
Het is in de eerste plaats ook een winkel en niet meteen een bike fitter.
(al heb ik horen zeggen dat hij een opleiding gekregen heeft van bikefitter Alphonse Vermote)
@Drkjv, begrijp uiteraard dat dit niet gratis is. Ik denk dat ik eerst eens telefonisch contact ga opnemen. Dank je wel alvast voor de goede tips.

Lottemieke
Forum-lid

Lottemieke 13 mei 2024 16:23

Ramon73 schreef: 13 mei 2024 16:06
el_loco schreef: 13 mei 2024 09:58 Misschien de boa`s / klittenband iets minder strak zetten? Ik vind de eerste ritten met nieuwe schoenen ook niet fijn trouwens, ze moeten altijd wel een beetje `ingefietst` worden.
+1
Altijd fijn passende schoenen gehad. Totdat ik vorig jaar een paar Sidi Ergo 5 schoenen kocht. Voor bijna €200,- zou ik toch wel vooruit moeten gaan. Wel, ik heb nog nooit zoveel last van mijn voeten gehad als de eerste drie maanden met die schoenen. Nog vaak zat met oude schoenen gereden als ik geen trek had in last cq lange ritten deed. Na 12-15x rijden werd het langzaam beter. Tegenwoordig zitten die Sidi's als een oude regenjas, comfortabel dus.
Dus ze niet te snel overboord gooien en tijd geven om in te fietsen.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 14 mei 2024 23:05

Lottemieke schreef: 13 mei 2024 08:45 Heb mijn eerste rit gemaakt met mijn nieuwe schoenen. Maatje groter gekocht en pasten uitstekend in de winkel. Bij het fietsen knellen ze echter waardoor voeten gaan slapen en branden. Hebben jullie tips of heb ik me gewoon miskocht? :|
Heel vervelend voor je. Schoenen vind ik persoonlijk horen bij het rijtje lastige zaken om goed te kopen. Maar waarom dan geen breedte maat gekocht i.p.v. een maat groter? Zelf kan ik echt alleen maar hele, hele brede schoenen aan en daarbij heb ik ook nog regelmatig last van brandvoeten bij warm weer. Sidi Mega is best redelijk, Fizik in de wide versie met ventilatie sleuven in de zool doet het ook wel redelijk, niet subliem maar kan ermee door en zo zijn er nog wel diverse merken met brede schoenen. De ventilatie is wel een issue. Een goede ventilerende schoen ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.

Plaats reactie