press fit BB, met of zonder montagepasta/carbonpasta?
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het monteren van een PF86 bottom bracket op mijn carbon fiets (BMC URS) en vraag me af of ik montagepasta of carbonpasta nodig hebben bij het monteren.
Is dit nodig voor het weghouden van vuil of voorkomen van kraken?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden.
Alle advies is welkom!
bedankt!
Koen
Ik ben bezig met het monteren van een PF86 bottom bracket op mijn carbon fiets (BMC URS) en vraag me af of ik montagepasta of carbonpasta nodig hebben bij het monteren.
Is dit nodig voor het weghouden van vuil of voorkomen van kraken?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden.
Alle advies is welkom!
bedankt!
Koen
iig geen carbon (frictie)pasta, lijkt me. Ik gebruik wat montagepasta, maar sommigen ook wel loctite (zou niet de ‘robuuste’ variant nemen, tenzij je het frame wil vervangen als de lager op zijn )
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Op mijn TCR heb ik het PF BB vervangen en degene die er af fabriek uit kwam had enige vorm van montagepasta erop zitten. Ik was ook op zoek naar een soortgelijk antwoord en heb het via die wijze gekregen. Monteren met montagepasta dus (in mijn geval).
Ride bikes, not tanks!
Even een mailtje doen aan BMC, die hebben het antwoord. Sommige merken schrijven droog voor, andere merken weet wat montage pasta. Zelf heb ik op mijn beide BMC fietsen een miniem aan montage pasta gebruikt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
https://www.cemabearing.be
bb86-bb92-for-shimano
installation guide
IMPORTANT: APPLY ANTI SEIZE PASTE ON THE FRAME,
THE BOTTOM BRACKET AND THE THREAD.
PUSH IN THE DRIVE SIDE OF THE BOTTOM BRACKET......
bb86-bb92-for-shimano
installation guide
IMPORTANT: APPLY ANTI SEIZE PASTE ON THE FRAME,
THE BOTTOM BRACKET AND THE THREAD.
PUSH IN THE DRIVE SIDE OF THE BOTTOM BRACKET......
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13815
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat vind ik een leuke. Ik heb het antwoord ook niet.
Maar waarom geen carbon pasta, het is hetzelfde als een zadelpen. Ik doe het ook niet en ben ook geneigd hetzelfde te zeggen. Maar de reden kan ik eigenlijk niet bedenken.
BB lagers horen precies te passen. Dus zou er droog in moeten kunnen.
Als het kraakt is er frictie en is het gat niet voldoende rond of in lijn met de specs van BB maatvoering. Als je dit wil corrigeren heb je 'retaining compound' (bijv. loctite) nodig. Montagevet gaat kraken (op termijn) niet voorkomen, hoogstens wat uitstellen.
Als het kraakt is er frictie en is het gat niet voldoende rond of in lijn met de specs van BB maatvoering. Als je dit wil corrigeren heb je 'retaining compound' (bijv. loctite) nodig. Montagevet gaat kraken (op termijn) niet voorkomen, hoogstens wat uitstellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Ik heb een mailtje gedicht aan BMC hierover.
Het gaat overigens echt specifiek over een bottom bracket met de lagers er al in.
Deze om precies te zijn:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 2-41B.html
Het gaat overigens echt specifiek over een bottom bracket met de lagers er al in.
Deze om precies te zijn:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 2-41B.html
pineapple216 schreef: ↑14 mei 2024 14:39 Ik heb een mailtje gedicht aan BMC hierover.
Het gaat overigens echt specifiek over een bottom bracket met de lagers er al in.
Deze om precies te zijn:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 2-41B.html
Ik ben benieuwd, ik heb 2 BMC fietsen met zelfde lagers. Maar het stomme is , ik heb NOOIT de manual geraadpleegd of gelezen … niet zo slim dus van mezelf.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Waarschijnlijk zal het advies vanuit BMC zijn om naar een geautoriseerde BMC dealer te gaan. Waarbij de ene wel iets smeersel een de ander geen smeersel toepast. Het is maar net wie je treft.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Denk dat het antwoord al (deels) is gegeven, maar: de passing is zo precies, dat het in theorie droog zou moeten kunnen. Mijn neurotische ik denkt dan: het moet ooit ook weer los, dus dun laagje anti-seize kan dan geen kwaad.wasbeer2006 schreef: ↑13 mei 2024 21:11Dat vind ik een leuke. Ik heb het antwoord ook niet.
Maar waarom geen carbon pasta, het is hetzelfde als een zadelpen. Ik doe het ook niet en ben ook geneigd hetzelfde te zeggen. Maar de reden kan ik eigenlijk niet bedenken.
Een zadelpenpassing is 1) minder nauwkeurig en 2) heel anders belast dan een lager (nog even los van het materiaalverschil). Je wil voorkomen dat die pen gaan schuiven, dus gebruik je een ‘korrel’-pasta om de frictie te verhogen/passing preciezer te maken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent