Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

press fit BB, met of zonder montagepasta/carbonpasta?

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 13 mei 2024 12:32

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het monteren van een PF86 bottom bracket op mijn carbon fiets (BMC URS) en vraag me af of ik montagepasta of carbonpasta nodig hebben bij het monteren.
Is dit nodig voor het weghouden van vuil of voorkomen van kraken?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden.

Alle advies is welkom!

bedankt!

Koen

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 13 mei 2024 12:37

iig geen carbon (frictie)pasta, lijkt me. Ik gebruik wat montagepasta, maar sommigen ook wel loctite (zou niet de ‘robuuste’ variant nemen, tenzij je het frame wil vervangen als de lager op zijn :D )
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

leon1
Forum-lid
Berichten: 3397
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 mei 2024 12:47

Op mijn TCR heb ik het PF BB vervangen en degene die er af fabriek uit kwam had enige vorm van montagepasta erop zitten. Ik was ook op zoek naar een soortgelijk antwoord en heb het via die wijze gekregen. Monteren met montagepasta dus (in mijn geval).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6465
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 mei 2024 12:58

Even een mailtje doen aan BMC, die hebben het antwoord. Sommige merken schrijven droog voor, andere merken weet wat montage pasta. Zelf heb ik op mijn beide BMC fietsen een miniem aan montage pasta gebruikt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bikerke
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 13 mei 2024 14:23

https://www.cemabearing.be
bb86-bb92-for-shimano
installation guide
IMPORTANT: APPLY ANTI SEIZE PASTE ON THE FRAME,
THE BOTTOM BRACKET AND THE THREAD.
PUSH IN THE DRIVE SIDE OF THE BOTTOM BRACKET......

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13815
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2024 21:11

fietsslak schreef: 13 mei 2024 12:37 iig geen carbon (frictie)pasta, lijkt me. Ik gebruik wat montagepasta, maar sommigen ook wel loctite (zou niet de ‘robuuste’ variant nemen, tenzij je het frame wil vervangen als de lager op zijn :D )
Dat vind ik een leuke. Ik heb het antwoord ook niet.

Maar waarom geen carbon pasta, het is hetzelfde als een zadelpen. Ik doe het ook niet en ben ook geneigd hetzelfde te zeggen. Maar de reden kan ik eigenlijk niet bedenken.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6465
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 mei 2024 21:16

Elke fabrikant heeft andere wensen. Sommige zeggen droog, sommige montage pasta.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

dix0r
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 14 mei 2024 13:02

BB lagers horen precies te passen. Dus zou er droog in moeten kunnen.

Als het kraakt is er frictie en is het gat niet voldoende rond of in lijn met de specs van BB maatvoering. Als je dit wil corrigeren heb je 'retaining compound' (bijv. loctite) nodig. Montagevet gaat kraken (op termijn) niet voorkomen, hoogstens wat uitstellen.

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 14 mei 2024 14:39

Ik heb een mailtje gedicht aan BMC hierover.
Het gaat overigens echt specifiek over een bottom bracket met de lagers er al in.
Deze om precies te zijn:

https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 2-41B.html

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6465
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 mei 2024 15:05

pineapple216 schreef: 14 mei 2024 14:39 Ik heb een mailtje gedicht aan BMC hierover.
Het gaat overigens echt specifiek over een bottom bracket met de lagers er al in.
Deze om precies te zijn:

https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 2-41B.html

Ik ben benieuwd, ik heb 2 BMC fietsen met zelfde lagers. Maar het stomme is , ik heb NOOIT de manual geraadpleegd of gelezen :oops: … niet zo slim dus van mezelf.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 mei 2024 15:11

Waarschijnlijk zal het advies vanuit BMC zijn om naar een geautoriseerde BMC dealer te gaan. Waarbij de ene wel iets smeersel een de ander geen smeersel toepast. Het is maar net wie je treft.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 14 mei 2024 22:01

wasbeer2006 schreef: 13 mei 2024 21:11
fietsslak schreef: 13 mei 2024 12:37 iig geen carbon (frictie)pasta, lijkt me. Ik gebruik wat montagepasta, maar sommigen ook wel loctite (zou niet de ‘robuuste’ variant nemen, tenzij je het frame wil vervangen als de lager op zijn :D )
Dat vind ik een leuke. Ik heb het antwoord ook niet.

Maar waarom geen carbon pasta, het is hetzelfde als een zadelpen. Ik doe het ook niet en ben ook geneigd hetzelfde te zeggen. Maar de reden kan ik eigenlijk niet bedenken.
Denk dat het antwoord al (deels) is gegeven, maar: de passing is zo precies, dat het in theorie droog zou moeten kunnen. Mijn neurotische ik denkt dan: het moet ooit ook weer los, dus dun laagje anti-seize kan dan geen kwaad.

Een zadelpenpassing is 1) minder nauwkeurig en 2) heel anders belast dan een lager (nog even los van het materiaalverschil). Je wil voorkomen dat die pen gaan schuiven, dus gebruik je een ‘korrel’-pasta om de frictie te verhogen/passing preciezer te maken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie