Mijn pake (opa) was vroeger slager. Toen ik nog klein was ging ik met hem mee naar de veemarkt. Hier kocht hij lokaal zijn dieren (vlees) in. Het werd in zijn slagerij geslacht en in de bijbehorende winkel verkocht. Ook toen hij allang met pensioen was ging hij naar de veemarkt en handelde hij wat in de in- en verkoop van dieren. Zo verdiende hij wat bij
Uiteindelijk ben ik van mening dat we weer terug moeten naar lokale economieën. Vlees, zuivel en groente kopen bij boeren uit de omgeving.
Je moet niet alle boeren uitkopen, maar er wel voor zorgen dat de productie is aangepast aan de afzetmarkt. Uiteindelijk hoeven de kosten voor de consument niet heel veel hoger te liggen, terwijl de inkomsten voor de boeren waarschijnlijk wel hoger zijn.
Hetzelfde met de zorg. Zorg overlaten aan de markt heeft ons echt niet geholpen. Integendeel. Alles is nog sneller duurder en schaarser geworden. Men had indertijd de processen efficiënter moeten maken, de incentive van het grote geld weg moeten nemen. Had artsen gewoon in dienst van de ziekenhuizen genomen. Een marktconform salaris en de vrijheid om de beste zorg te kiezen. Niet voor elk traject een vergoeding geven, maar voor het geheel. Had huisartsen bijv in dienst van gemeentes genomen. Hadden ze bestaanszekerheid gehad, geen zorgen over de eigen praktijk etc. Dan hadden we geen eigen risico hoeven hebben. Medicijnen collectief in kunnen kopen en ga zo maar door. Maar dat zijn my two cents.