Enzzo schreef: ↑18 mei 2024 16:59
Tja als je zo vol kennis en alwetendheid zit Niconb, en als je al jaren bezig bent met deze materie en onderzoek doet (en dus onvermijdelijk ook resultaten publiceert en richtlijnen) dan heb je er een mooie puinhoop van gemaakt!
Alwetend? dank voor het compliment maar alwetend gaat veel te ver, veel wetend past in mijn ogen beter.
Het onderzoek begon informeel in deeltijd was bedoelt voor een paar maanden tot een half jaar.
Gaandeweg kwamen we erachter dat er meer te ontdekken was en hebben we het gewoon door laten lopen.
Wij hadden geen budget, aanvragen voor funding bij instanties pasten nooit want die zijn vooral gericht op verbeteringen binnen het huidige systeem, niet bedoelt voor hele nieuwe oplossingen. Dus helaas, onze tijd werd beperkt.
We zijn wel met regelmaat uitgevraagd door onderzoekers voor hun werk en ook zijn onze bevindingen terug te vinden in de thesis van menig HBO en WO student.
Achteraf hadden we het exploratieve onderzoek op moeten zetten zoals een promotieonderzoek, maar ja, dat is achteraf.
Verder snap ik niet wat je bedoelt met "dan heb je er een mooie puinhoop van gemaakt!"
Hoezo heb ik er een puinhoop van gemaakt? Ik zit niet nergens achter de knoppen.
De biodiversiteit in Nederland is echt helemaal naar de klote! Natuur is een parkje met exoten in de vinexwijk, insecten zijn een schaars goed geworden, etc.
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat jouw, ongetwijfeld goed bedoelde en met grote inzet uitgevoerde onderzoek heeft opgeleverd!?
Zoals vaker met exploratief onderzoek is niet altijd duidelijk wat de uitkomst is, we hebben intern bij meerdere instellingen bevindingen gedeeld.
Wat zij er vervolgens mee gedaan hebben, tja, funding he.
Maar goed, nij de start van dit onderzoek wasvoedselvoorzieningen voor mij maar een deel, ik kijk de laatste paar jaar ook naar hoe dit zich verhoud tot wonen, werken, recreëren, vervoer en een beetje naar de zorg. Dat is in het kader van duurzaamheid en hernieuwbaar.
Daar is mijn eigen visie uitgerold.
Wereldwijd kunnen we nog ongeveer 60 keer zo intensief oogsten als we zo doorgaan als nu. Dus over 60 jaar is de aardbodem volledig uitgeput. Wat zegt jullie onderzoek hierover?
Gewoon nieuwsgierig hè
Nou 60 oogsten is alweer even geleden, 55 komt eerst.
Een lichtpuntje, tijdens ons onderzoek hebben we een methode bedacht waarmee je ook sterk verarmde grond weer kunt revitaliseren, ook hier, we wachten op funding maar ik weet al dat die niet gaat komen.
Ergens de komende 5 tot 10 jaar komen we op een point of no return, zolang mensen die ook over funding gaan doorgaan met het 'verbeteren' van de oude methoden komen we er niet.
Dit beantwoord natuurlijk niet jouw vragen maar nogmaals, funding was niet te krijgen want eigenlijk kregen we overal hetzelfde verhaal, we liepen voor de politieke wensen uit, en die bepalen nu eenmaal waar wetenschap geld aan mag besteden.