Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38104
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2024 10:59

dario schreef: 18 mei 2024 10:49
Dat is toch nooit anders geweest? Generaties komen en gaan, en de generatie oer-rockers waar je op doelt (en die ook bij leven intussen eigenlijk al tot het verleden behoren) is in mijn ogen niet meteen belangrijker dan de vele generaties musici die hen in de voorbije eeuwen zijn voorafgegaan... (dat 'belang' is goeddeels subjectief, en heeft vooral met - het geleidelijk verdwijnen van - je eigen referentiekader te maken)
Uiteraard, 100% mee eens.
Maar dat gezegd hebbende, zijn er imho wel periodes en personen die een grotere legacy hebben dan andere en die muziekaal bepalend waren voor de tijdsgeest.
Beatles, Stones, Madonna, Prince, Tina Turner, Springsteen, Bowie, Queen, Abba, Dylan: end of an era wat mij betreft.

Beyonce, Coldplay, Takethat, etc zijn ook invloedrijk maar volgende generatie.
En mijn dochter zal over 45 jr met weemoed denken aan Joost Klein ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 18 mei 2024 14:39

daniel1975 schreef: 18 mei 2024 09:31 Sommige oudjes kunnen het nog wel. Niet meer als in hun jonge jaren, maar een avondje Springsteen of Stones is nog gewoon een belevenis.
Maar ook dat is helaas aftellen. Gaat echt een hele grote belangrijke muziekgeneratie ons verlaten de komende jaren.
Ondertussen zijn de heren van AC/DC aan de Europese tournee begonnen (https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... ockmachine). Wellicht ook voor hen de laatste keer dat ze te bewonderen zijn.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

bever
Forum-lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 mei 2024 17:44

daniel1975 schreef: 17 mei 2024 21:55
dario schreef: 17 mei 2024 21:23 Of beter nog, 'Masters of war' in het Antwaarps:
Doe mij dan toch maar ‘Master of puppets’ ;-)
hehe :like:

PegoChris
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2023 17:29

PegoChris 18 mei 2024 19:07

Even iets van vandaag de dag, de temperatuur en de late middag werkt hiervoor ook mee.
Khruangbin, A la sala en ook het in 2020 verschenen Mordechai. Rustig chillen en genieten van.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4777
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 mei 2024 19:44

Patrick VB schreef: 17 mei 2024 21:51 Enkele jaren geleden Bob Dylan gezien in Sportpaleis Antwerpen.
Wat een teleurstelling!
Achteraf in de krant gelezen welke nummers gespeeld werden. En ja, ik heb enkele LP's van de man in de collectie zitten.
Ergens in de jaren tachtig ook Dylan live gezien, zelfde verhaal. Een zooitje.
Na zijn latere commentaren over zijn oude nummers; heeft ie bij mij afgedaan, boeit niet meer en is vreselijk gedateerd zowel muzikaal als tekstueel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6284
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 mei 2024 22:33

lugosi schreef: 18 mei 2024 19:44 Na zijn latere commentaren over zijn oude nummers; heeft ie bij mij afgedaan, boeit niet meer en is vreselijk gedateerd zowel muzikaal als tekstueel.
Het presenteren als een feit maakt het nog niet een waarheid. Of je het goed vind of niet is aan een ieder.
Toch opmerkelijk dat een van zijn laatste albums Rough and Rowdy Ways van een paar jaar terug unaniem zeer lovende kritieken kreeg en niet alleen van oude journalisten. Album scoorde overal 4 en 5 sterren.

Toch nog even over de covers van Dylan.

Mijn persoonlijke favoriet is Girl From The North Country door Joe Cocker en Leon Russell tijdens de Mad Dogs & Englishmen toer.
Don't Think Twice, It's All Right door Vonda Sherperd (vorig jaar nog live gezien) doet het ook goed in mijn Dylan-covers lijstje.

Opvallend is dat er enorm veel artiesten een volledig album opgenomen hebben met Dylan covers. Ik snap als mensen Dylan niet zo'n geweldige zanger vinden. Als mijn vrouw maandag terugkomt uit Barcelona en ik verwen haar met een avondje Dylan platen draaien zit ik waarschijnlijk dinsdag bij een advocaat :mrgreen:

Voledige albums met Dylan covers door één artiest/band zijn er teveel om op een forum als dit allemaal te behandelen maar een paar opmerkelijke:

The Byrds Play Dylan (1979) - deze band speelde regelmatig een nummer van Dylan en op dit album staan 13 Dylan covers uit de de beginperiode. Album mag wel gezien worden als een van de klassiekers uit xxxx plays/sings Dylan

Hollies Sing Dylan (1969) - ook een klassieker uit de serie. Persoonlijk vind ik The Hollies te zoet maar gezien het succes van het album mag het best in een dergelijk lijstje genoemd worden.

Een van de eerst die dit kunstje deed was echter een Fransman en wel in 1966: Hugues Aufray – Aufray Chante Dylan
Girl From THe Nord Country werd ineens La Fille Du Nord........als liefhebber van Parijs-Roubaix gaan mijn handen dan wel op elkaar.......

Ben Sidran – Dylan Different - uit 2009 en een Dylan interpretatie met een aardig vleugje Jazz

Cat Power – Sings Dylan (The 1966 Royal Albert Hall Concert) - we maken even een sprong in de tijd naar dit vorig jaar verschenen album. Cat Power speelt de exacte setlist van het beroemde Royal Albert Hall Concert uit 1966. Dat uiteraard op haar manier maar wel met respect voor de akoestische en elektrische set.

Chrissie Hynde – Standing In The Doorway: Chrissie Hynde Sings Bob (2019) - misschien geen meesterwerk maar een heerlijk album voor de zondagochtend en een van de vele artiesten die recent een Dylan album heeft gemaakt

Waard op te noemen zijn
Emma Swift - Blonde on the Tracks (2009)
Willie Nile - sings Bob Dylan (2017)
Mary Lee's Corvette - Blood on the tracks (2002)

etc, etc, etc..........

Mijn persoonlijke favoriet is toch Lucinda Williams – Bob's Back Pages: A Night Of Bob Dylan Songs 2021. Een van de zes Corona albums die Lucinda gemaakt heeft met ieder album als ode aan een artiest, band of muziekstijl. Leuk detail is dat de hoes een remake is van het album The Times They Are a Changin.

Zowel recente platen van Dylan kunnen rekenen op veel waardering en het aantal covers dat recent gemaakt is is enorm.

Dat neemt niet weg - zie mijn eerdere post - dat een optreden van Dylan meestal op een teleurstelling uitloopt.

Voor het slapen gaan doe ik echter het hierboven genoemde album van Lucinda............

Afbeelding

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 19 mei 2024 07:59

Genoten van een geweldig optreden van de Drie Straits Experience in Philips Muziekcentrum te Eindhoven!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 19 mei 2024 08:02

Bob Dylan is een geweldige Songwriter, maar kon me alleen bekoren als zanger bij de Traveling Wilburys samen met Jeff Lynne, Roy Orbison, Tom Petty en George Harrison....
Alleen Jeff Lynne en Bob Dylan zijn daarvan overgebleven, de rest is gehemeld... :(

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6284
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 mei 2024 09:08

Helaas hebben de Traveling Wilburys maar twee albums gemaakt waarbij het tweede album de opmerkelijke titel Traveling Wilburys Vol 3. kreeg.
Grap van George Harrison maar zelf blijf ik bedelen om Vol 2. :-)
(zullen toch ergens wel wat tapes liggen)

In de discussie is Dylan een zanger zijn de "Sinatra"" albums Shadows in the Night en Fallen Angels toch het vermelden waard. Allemaal (klassieke) covers en Dylan ontving voor beide albums een Grammy nominatie voor................zang!
Zonder dat iemand deze albums geluisterd (luisteren is zitten, geen telefoon, tablet etc) heeft kan ik commentaar op de zangkwaliteiten toch niet anders plaatsen dan de Italiaanse Keuken (als die al bestaat) veroordelen op pizza en spaghetti Bolognese (wat natuurlijk al een foute combi is).

Even genoeg Dylan lijkt mij.

Ik ga een ontbijtje maken en doe dat met het in 2022 verschenen I Am The Moon: III. Ascension van de Tedeschi Trucks Band.
I Am The Moon is een vierluik dat gelijktijdig als vier losse albums verscheen. De eerste drie heb ik al maar deel III pas 1 keer gedraaid.
Ga ik nu goed maken en deel IV vanavond maar eens bestellen.
Heerlijke Bluesrock maakt deze band en - als we het er toch over hebben of iemand kan zingen - een van mijn favoriete zangeressen Susan Tedeschi.
Daarnaast mag ik Derek Trucks graag gitaar horen spelen.

Pancakes, jus, cappuccino, meloen en de Tedeschi Trucks Band..............fijne zondag!

dario
Forum-lid
Berichten: 3857
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 19 mei 2024 09:33

En aangezien GastheerG niet enkel een Parijs-Roubaix-fan is maar ook een hart voor Italië heeft mag ook deze versie van 'Desolation row' door Fabrizio de André natuurlijk niet onvermeld blijven! https://www.youtube.com/watch?v=i0MwWnv ... 3%A9-Topic
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6284
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 mei 2024 10:19

Ben in de tuin m'n nieuwe fietsje aan het afbouwen en pak net even koffie.
Fiets en koffie Italiaans en fiets voor volgende Parijs Roubaix :-)

Dit is echt prachtig :
Mi racconti tutto quel che fai
Ma non essere ridicola
Non chedermi "come stai"
Questa gente di cui mi vai parlando
È gente come tutti noi
Non mi sembra che siano mostri
Non mi sembra che siano eroi



Grazie Mille!

dario
Forum-lid
Berichten: 3857
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 mei 2024 12:54

Inderdaad; heel mooi hoe hij het origineel vrij trouw blijft, maar het zich tegelijk toch ook helemaal eigen maakt. Maar De Andre' is zelf natuurlijk ook een heel knap liedjesschrijver!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie