Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
Als je ideale cadans bijvoorbeeld een 83 omw/min is (wat voor velen een gemiddeld goede cadans is, ook voor mij) dan rijd je met een 50t voorblad op de 19t zo'n 28 km/h, op de 17t zo'n 31,2 km/h. Voor menig toerist is tussen de 28 en 32 km/h een veel gereden gemiddelde snelheid. Dus je zit met een vrij groot gat bij die gangbare snelheden. Nu kan je zeggen: "monteer een kleiner voorblad, probleem opgelost". Oké, je neemt bijvoorbeeld een 46 voorblad, op de 17t is dat 28,9 km/h, op de 16t 30,6 km/h. Inderdaad, probleem zo goed als opgelost. Maar, als je af en toe eens een wedstrijd rijdt, ook al is dat een toeristenkoers. Daar worden tegenwoordig echt wel hoge snelheden behaald (tot 60 km/h... en meer), dan heb je die 50/11 soms echt wel nodig. Een 12-speed 11-28, daar zou echt wel een markt voor zijn. Niet voor degelijke renners, die mannen hebben geen 18 nodig. Maar voor de betere toerist die zo af en toe eens een wedstrijdje, GF of snelle rit met een A-wielertoeristenploeg rijdt zou een 12-speed 11-28 cassette (met 18t krans) best wel een goede optie zijn. Velen kunnen met die 28, zeker in combinatie met een compact crankstel (50/34), zelfs de bergen in. Met andere woorden: een heel breed inzetbare cassette.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je weet toch van tevoren dat je een koers gaat rijden.Janneman schreef: ↑20 mei 2024 20:37Als je ideale cadans bijvoorbeeld een 83 omw/min is (wat voor velen een gemiddeld goede cadans is, ook voor mij) dan rijd je met een 50t voorblad op de 19t zo'n 28 km/h, op de 17t zo'n 31,2 km/h. Voor menig toerist is tussen de 28 en 32 km/h een veel gereden gemiddelde snelheid. Dus je zit met een vrij groot gat bij die gangbare snelheden. Nu kan je zeggen: "monteer een kleiner voorblad, probleem opgelost". Oké, je neemt bijvoorbeeld een 46 voorblad, op de 17t is dat 28,9 km/h, op de 16t 30,6 km/h. Inderdaad, probleem zo goed als opgelost. Maar, als je af en toe eens een wedstrijd rijdt, ook al is dat een toeristenkoers. Daar worden tegenwoordig echt wel hoge snelheden behaald (tot 60 km/h... en meer), dan heb je die 50/11 soms echt wel nodig. Een 12-speed 11-28, daar zou echt wel een markt voor zijn. Niet voor degelijke renners, die mannen hebben geen 18 nodig. Maar voor de betere toerist die zo af en toe eens een wedstrijdje, GF of snelle rit met een A-wielertoeristenploeg rijdt zou een 12-speed 11-28 cassette (met 18t krans) best wel een goede optie zijn. Velen kunnen met die 28, zeker in combinatie met een compact crankstel (50/34), zelfs de bergen in. Met andere woorden: een heel breed inzetbare cassette.
Dan monteer je voor de koers toch terug andere voorbladen.
En voor het hooggebergte monteer je dan weer een andere cassette.
Je moet een klein beetje de oplossing voor een heel klein wereldprobleem ook willen zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40113
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan allemaal waar zijn, maar het is gewoon een feit dat er bij 10 & 11 speed betere cassettes waren voor ons.
Less is bore
Het gaat niet alleen over koersen, ook snelle ritten met de wielertoeristen... en dan soms trager naar huis. In het zomerseizoen rijd ik toch meestal een twee keer in de week zo'n snelle rit. Niet meteen zin om twee keer in de week van voorblad te wisselen. Nu, als ik dit topic doorlees ben ik blijkbaar niet de enige die die 18t mist. Dus zo raar is het allemaal niet, lijkt me. De cadansvoorbeelden met de daaraan gekoppelde gangbare snelheden maken dat ook duidelijk in cijfers. En voorbladen en cassettes wisselen voor elk ander type rit, dat is niet meteen iets meer van deze tijd. Of jij moet een retrofan zijn, dat kan ook.Lcsmet schreef: ↑20 mei 2024 21:35
Je weet toch van tevoren dat je een koers gaat rijden.
Dan monteer je voor de koers toch terug andere voorbladen.
En voor het hooggebergte monteer je dan weer een andere cassette.
Je moet een klein beetje de oplossing voor een heel klein wereldprobleem ook willen zien.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je zou inderdaad denken dat dit iets uit het verleden is toen we nog, in mijn geval, 8-speed reden.
Maar het blijkt dat zelfs 12-speed dit "probleem" niet heeft kunnen verhelpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik reed vroeger ook met een 12-25 cassette.
Enkel voor het hooggebergte monteerde ik dan een 11-28 cassette.
Op dit moment zijn alle fabrikanten in hetzelfde "18T" bedje ziek.
En SRAM cassettes starten dan ook nog eens enkel met een 10T.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40113
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik reed hele jaar met 11-25 oid en dan voor de vakanties andere cassette. Zou graag dat weer doen.
Die 10 bij sram is zinloos.
Die 10 bij sram is zinloos.
Less is bore
12 speed had een klein probleempje kunnen oplossen wat 11 speed had. Echter ook niet meer dan een heel klein probleempje. Echter door de extreem kleine keuze in cassettes heeft 12 speed eigenlijk alleen maar meer problemen gecreëerd. Lange leve de vooruitgang, of zoiets
Misschien moeten we gewoon nog 'even' wachten totdat we 15 speed hebben:
11 - 12 - 13 - 14 -15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 21 - 23 - 25 - 27 - 30 - 34
Misschien moeten we gewoon nog 'even' wachten totdat we 15 speed hebben:
11 - 12 - 13 - 14 -15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 21 - 23 - 25 - 27 - 30 - 34
Live fast; die young. mijn blog