Beste Mensen,
Ik zou graag jullie advies willen wbt het volgende schijfrem montage probleem:
Ik heb mijn cube nuroad omgebouwd van grx naar 105 di2.
Nu lukt het mij niet om mijn achterrem naar tevredenheid te monteren en af te stellen.
Er zaten 160mm schijven op.. en nu nog steeds.
Er zat een br-m400 remklauw op en gemonteerd zoals foto1. Dus met een adapter.
https://ibb.co/g6kqhck
Toen ik mijn nieuwe 105 br-7170 remklauw op een zelfde manier monteerde kwam ik er pas later achter dat de remklauw niet voldoende over de schijf kwam en dus niet goed aangreep.
Vervolgens de 105 rem zonder adapter gemonteerd. Dit leek beter maar ik heb nu juist het idee dat de remklauw te ver om de schijf komt en dus wederom niet goed aangrijpt.
https://ibb.co/8rr8QYC
Zie ik iets over het hoofd? Doe ik iets verkeerd?
Mvg
schijfrem hulp - cube nuroad grx naar di2
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Volgens mij zijn beide calipers gelijk en moet je ze hetzelfde monteren.
Zonder "adapter" als je 140 mm schijven wil gebruiken en met "adapter" voor 160 mm schijven.
Zonder "adapter" als je 140 mm schijven wil gebruiken en met "adapter" voor 160 mm schijven.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Adapter omdraaien? er staat mogelijk 140mm en 160mm op met een pijl of kant.
Sommige frames is het anders maar bij een gelijk frame natuurlijk niet.
Sommige frames is het anders maar bij een gelijk frame natuurlijk niet.
Ik heb recent voor m’n schoonbroer ook één nuroad omgebouwd. De caliper moet zonder adapter erop.
De “voetjes” op het frame staan al hoger alsof zodanig dat je geen adapter nodig hebt. Frame is ook 160mm only. 140mm past niet.
Het is oorspronkelijk dus fout gemonteerd geweest.
Wat bedoel je met komt te ver eroverheen? Loopt het dan aan?
Bedankt.
Nu ik er nog eens over nadenk zat de adapter idd niet op de fiets gemonteerd. Deze zat op de 105 rem die ik van iemand overgenomen had.
In eerste instantie had ik hem dus met adapyer gemonteerd wat sowieso niet goed bleek te zijn. Hij stond te hoog dus greep de schijf niet goed.
Wat ik bedoel met dat hij over de schijf lijkt te komen is dat de remblokken als het ware de schijf niet op de juiste plek grijpt maar een stukje verder waardoor die deels de schijf grijpt en deels dus niks. Het zou bijna niet kunnen maar zo lijkt het. Dan zou het dus moeten zijn dat de schiif als het ware te hoog in de remklauw zit.
Nu ik er nog eens over nadenk zat de adapter idd niet op de fiets gemonteerd. Deze zat op de 105 rem die ik van iemand overgenomen had.
In eerste instantie had ik hem dus met adapyer gemonteerd wat sowieso niet goed bleek te zijn. Hij stond te hoog dus greep de schijf niet goed.
Wat ik bedoel met dat hij over de schijf lijkt te komen is dat de remblokken als het ware de schijf niet op de juiste plek grijpt maar een stukje verder waardoor die deels de schijf grijpt en deels dus niks. Het zou bijna niet kunnen maar zo lijkt het. Dan zou het dus moeten zijn dat de schiif als het ware te hoog in de remklauw zit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je schrijft toch echt dat er een caliper met adapter gemonteerd was.
Alle hulp begint natuurlijk met de juiste informatie aan te leveren.
Dus wat ik schreef, je nieuwe calioer op dezelfde manier monteren als de oude
Beide calipers zijn, behalve esthetisch, 100% identiek.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Het is allemaal nogal onduidelijk. Op de eerste foto is een BR-RX400 remklauw te zien met SM-RT54 schijf en 160mm adapter. Op de tweede foto is een BR-R7170 remklauw te zien met een (tweedehandse?) ICE-tech schijf, ook met 160mm adapter. Op de eerste foto (GRX remklauw) kan je zien dat de schijf slechts half gebruikt wordt, op de tweede foto met de 105-remklauw ziet de slijtage op de ICE-tech schijf er volledig normaal uit. Wat moet die tweede foto nu tonen?
In ieder geval, als je de remklauw kan monteren zonder de adapter, dan moet dat zo. Als het frame gemaakt is voor 140mm schijven, dan kan je de remklauw niet monteren zonder 160mm adapter bij gebruik van een 160mm schijf. Het past gewoon niet.
In ieder geval, als je de remklauw kan monteren zonder de adapter, dan moet dat zo. Als het frame gemaakt is voor 140mm schijven, dan kan je de remklauw niet monteren zonder 160mm adapter bij gebruik van een 160mm schijf. Het past gewoon niet.
Hoi
Ja sorry voor de onduidelijkheid..
De 1e foto komt gewoon van internet... omdat ik niet goed onthouden had hoe de GRX rem er op zat, en die al verkocht had, ging ik opzoek naar foto's van hoe het waarschijnlijk gemonteerd zat. Later herinnerde ik mij weer dat ik nog correspondentie heb gehad met de personen waarvan ik de 105 di2 set had overgenomen en de persoon aan wie ik de grx set had verkocht. Daaruit concludeerde ik dat de GRX rem dus geen adapter had en de 105 rem set dus wel. Dit ivm het frame waarvoor dat nodig was.
De 2e foto laat zien hoe de rem eerst door mij gemonteerd zat.. dus met adapter.. maar toen bleek dus dat dit niet goed werkte want de remblokken gingen maar een heel klein stukje over de schijf en dus kapot. De remschijf die je ziet is idd van een overgenomen wielset. Dus niet mijn slijtage.
Na wat uitzoek werk kwam ik er dus achter dat die adapter helemaal niet nodig was. Dus vervolgens de rem gemonteerd zonder adapter... maar dan kreeg ik het idee dat de remklauw als het ware juist te ver over de schijf heen viel. Maar als jij zegt dat de slijtage van de Ice schijf normaal lijkt dan kan ik dat wellicht als goed referentie punt gebruiken. Ik vond hem gewoon nog steeds slecht remmen (niet vol?) nadat ik het zonder adapter gemonteerd heb. Maar misschien zit het probleem dan gewoon toch in de afstelling/ontluchten etc...
Ja sorry voor de onduidelijkheid..
De 1e foto komt gewoon van internet... omdat ik niet goed onthouden had hoe de GRX rem er op zat, en die al verkocht had, ging ik opzoek naar foto's van hoe het waarschijnlijk gemonteerd zat. Later herinnerde ik mij weer dat ik nog correspondentie heb gehad met de personen waarvan ik de 105 di2 set had overgenomen en de persoon aan wie ik de grx set had verkocht. Daaruit concludeerde ik dat de GRX rem dus geen adapter had en de 105 rem set dus wel. Dit ivm het frame waarvoor dat nodig was.
De 2e foto laat zien hoe de rem eerst door mij gemonteerd zat.. dus met adapter.. maar toen bleek dus dat dit niet goed werkte want de remblokken gingen maar een heel klein stukje over de schijf en dus kapot. De remschijf die je ziet is idd van een overgenomen wielset. Dus niet mijn slijtage.
Na wat uitzoek werk kwam ik er dus achter dat die adapter helemaal niet nodig was. Dus vervolgens de rem gemonteerd zonder adapter... maar dan kreeg ik het idee dat de remklauw als het ware juist te ver over de schijf heen viel. Maar als jij zegt dat de slijtage van de Ice schijf normaal lijkt dan kan ik dat wellicht als goed referentie punt gebruiken. Ik vond hem gewoon nog steeds slecht remmen (niet vol?) nadat ik het zonder adapter gemonteerd heb. Maar misschien zit het probleem dan gewoon toch in de afstelling/ontluchten etc...
Dat klinkt als een schijf die vervuild gemonteerd is en/of een remsysteem dat nog ingeremd moet worden. Advies: schijf reinigen met remreiniger, eventueel laagje van de blokken halen met vijl of schuurpapier bij contaminatie en, vooral, fatsoenlijk inremmen, met veel snelheid van een helling of brug naar beneden en goed doorrennen met de achterrem. Herhalen tot je voelt dat ze pakt.
Overigens is die ICE-tech rotor geen lang leven meer beschoren (groeven).
Overigens is die ICE-tech rotor geen lang leven meer beschoren (groeven).