Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Haha, dat zijn van die dingen die gebeuren je 1x in je leven. Je kan kijken wat er gebeurt. Maar ik zou hem weggooien, kans dat je daar onderweg ellende mee krijgt is te groot
Tja, ook een keer gehad dat een spijker dwars door de band heen was geprikt. De band bleef op druk, ook nadat ik de spijker er had uit getrokken. Het is de manier om te controleren of de latex nog zijn werk doet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Na 3x lek in korte tijd met binnen- en buitenband combo gisteren maar weer eens een poging gedaan om tubeless te gaan. Schwable Pro One TLE 28mm met Squirt sealant op Zipp 303s velgen. Dit ging boven verwachting gemakkelijk! Met de gewone fietspomp op druk kunnen zetten, vervolgens leeg laten lopen, met een spuit de sealant door het ventiel heen en weer oppompen zonder problemen.
Vanochtend stonden ze nog netjes op druk en maar een woon-werk rit vandaag om de boel eens te testen.
Vanochtend stonden ze nog netjes op druk en maar een woon-werk rit vandaag om de boel eens te testen.
Scott Addict RC 20
De band stond idd mooi op druk nog. Maar zodra ik wat aan de spijker kwam, lost hij lucht. En bij het uittrekken helemaal snel leeg.
Heb de fiets nu weggezet met de gaatjes naar beneden. Maar misschien eerst proberen het wiel plat te leggen en kijken wat de sealant doet.
Maar in de sidewall, is dat nog betrouwbaar? Eventueel met een plug.
Deze fiets gaat waarschijnlijk mee op reis en ik heb geen zin om bergaf aan 70+ plots met een leegloper te zitten.
Veiligheid van remmen en banden gaat voor alles, dan ga ik dus op reis met nieuwe remblokken, nieuwe tubeless banden etc..
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.
Dogma F
Ramon73 schreef: ↑23 mei 2024 15:59Klopt. De reden is dat er veel meer krachten op de zijkant van de banden komen en de kans op een klapband dan wel een pak groter is. Dat wil je niet tijdens een afdaling en al zeker niet op het voorwiel.
Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.
Bandje houdt druk tot 2 bar. Dan lost het weer, via één van de twee gaatjes. Ik heb al een nieuwe besteld, maar ik ga toch eens nagaan wat ik er nog mee kan.
Ramon73 schreef: ↑23 mei 2024 15:59Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.
Niet alleen vuistregel maar zelfs regel bij de het repareren van Autobanden. Fabrikanten voor reparatiematerialen geven duidelijke instructies mee, schades aan de wang en schouder (overgang van wang naar loopvlak) mogen niet hersteld worden.
Ik heb een poos in de verkoop van deze materialen gewerkt en ik weet uit ervaring dat de wang van een autoband repareren heel snel een probleem wordt.
Ik zou met een dergelijke schade aan mijn fietsband geen enkel risico nemen.
Wil je die vriend vragen even haast te maken met die verdeling. Nog nergens te vinden en heb nog maar 1 plug over.