Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

165mm cranks van Pogacar

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2024 18:25

Ik kom met mijn binnenbeenlengte van 94.5 automatisch op 175 uit. Mijn Basso had overigens 172.5, wat prima was.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

walter-
Forum-lid HC

walter- 27 mei 2024 18:41

Klein_Verzet schreef: 27 mei 2024 12:40
...daar komt bovenop dat de tandverhouding groter wordt (meer meters per omwenteling). ?
Je weet niet of de tandverhouding idd vergroot. Hij kan achteraan ook groter rijden en eventueel lichter trappen.

Los daarvan moet je naar vermogen en energie kijken en niet naar moment om te begrijpen wat goed is.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2024 19:06

Da’s wel een lastige, ik ben van de “school” moment = kracht x arm.
Maar mijn opa zei altijd al: “lage versnelling en zo hard mogelijk ronddraaien die beentjes”
Iets wat we nu cadans noemen.

Je moet dus wel de discipline op kunnen brengen om met korte cranks niet zwaarder te gaan rijden denk ik dan…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Crimby
Forum-lid

Crimby 27 mei 2024 19:26

wmc schreef: 27 mei 2024 13:07 Kortere cranks zorgen ervoor dat je dieper kunt zitten zonder je heuphoek negatief te beinvloeden. Dit werkt zelfs dubbel, in de zin dat je zadel omhoog moet om dezelfde kniehoek te houden, en je bovenste punt lager ligt.
Exact dit werd mij bevestigd door Hans Raven. En daardoor kwam ik beter op de fiets te zitten en was er uiteindelijk meer ruimte rond m’n middel. Danwel 170mm ipv 172,5 (en dus geen 165).

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 27 mei 2024 21:20

Bij de triathlon is dit al langer gaande, daar gaan vele sporters met kortere cranks rijden. Voornamelijk vanwege de betere heuphoek. Op een triathlon fiets zorgt dat voor een plattere rug en dus betere aërodynamica. Plus door de grotere heuphoek gaat ook de overgang naar lopen makkelijker. Persoonlijk zou het voor mijn extreem stugge gewrichten ook wel heel gunstig kunnen werken, maar ik ga daar voorlopig niet in investeren.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 mei 2024 22:09

Wordt dit een nieuwe trend met een buzz: je moet aan de korte cranks, want…
hun fietsen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2024 22:24

BertL schreef: 27 mei 2024 22:09 Wordt dit een nieuwe trend met een buzz: je moet aan de korte cranks, want…
Daar zat ik al even aan te denken, nog 2 jaar en 80% van de amateurs moet over naar een 165mm crank? Was ik mijn tijd ver vooruit. Maar ja, korte benen helpen je daar mee.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 mei 2024 07:25

Ik schaar het onder hetzelfde kopje als de ovalen bladen.

wmc
Forum-lid

wmc 28 mei 2024 08:13

Het zou eens tijd worden eigenlijk. Er is een enorm lengteverschil tussen een relatief kleine vrouw (1.6m) en een grote man (zeg bijna 2m). Jaren lang was de langste standaard crank 175mm en als je heel hard zocht kon je een 170mm crank krijgen, maar eigenlijk was 172.5mm de standaard. Canyon heeft dit al een aantal jaar geleden opgepakt, de Speedmax maat S van mijn vrouw had af fabriek al 165mm cranks, terwijl de XL cranks van 172.5mm af fabriek heeft. Dat representeert nog steeds niet procentuele verschil in lichaamslengte, maar komt al wel dichterbij. De vraag is natuurlijk of je dat procentuele verschil helemaal wilt opvangen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 mei 2024 08:54

Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2024 09:17

scottwilko schreef: 28 mei 2024 08:54 Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.
Vooral uit de hoek omdat de profs het ook wel/niet hebben. Er komen nu zeer waarschijnlijk (zijn er al) allerlei theorieën waarom je niet zonder kunt. Over een aantal jaren zullen die theorieen waarschijnlijk weer net zo weerlegd worden.
Toen ik een jaar of 12 geleden fanatiek op zoek was naar een triple kreeg ik als reactie "er is toch een compact, daar komt iedereen mee boven". Vandaar dat er nu cassettes zijn met zoveel tandjes, waar je toen voor niet wijs mee zou worden verklaard. (Waar ik nu blij mee ben)

derxx
Forum-lid

derxx 28 mei 2024 09:29

Ik ben zeer blij met m'n 165mm cranks, terwijl ik 1.83m lang ben met 84cm bbl.
Voor mij waren de overwegingen als volgt:
- Gedoe met m'n rechter knie na een meniscus operatie in 2011. Sinds die tijd kan ik niet meer 100% strekken en ook minder ver buigen, ook kraakt het als een malle bij trap op en aflopen, dus minder hoek in de knie is voor mij echt een pluspunt.
- Sinds dat ik ~70kg ben afgevallen last van hangbuik (nja, en er zit ook nog wel het nodige spek) die m'n ook al niet al te kleine bovenbenen raakt als ik iets dieper zit. Door 7.5mm kortere cranks win ik 1.5cm ruimte omdat ook het zadel met 7.5mm omhoog is gegaan (en ja m'n stuur is ook iets hoger).

Voordelen achteraf:
- Kortere crank -> makkelijker trappen door de bocht. Met 172.5 raakte ik nog wel eens net de grond.
- Geen verlies aan vermogen. Sterker nog, sinds m'n kortere cranks rijg ik alltime power pb's aan elkaar.
- Nooit meer last van m'n knie na een langere rit. Voorheen had ik na een intensievere lang rit hier nog wel eens last van. Nu niet meer.

Verder was m'n oude crank 35k oud, en begonnen de bladen toch wel slijtage sporen te vertonen. Ik kon via MP een 2e handse 165mm krijgen voor minder geld dan nieuwe kettingbladen, terwijl hij er nog uitzag als nieuw. Je kon nauwelijks zien dat er een ketting overheen gelopen had.
Afbeelding

Plaats reactie