Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn
Ik heb de megapost FAQ: DUBBEL, TRIPLE OF TOCH COMPACT? viewtopic.php?t=7330 al grotendeels gelezen (1497 berichten ) maar aangezien een andere crank best duur is, zoek ik nog andere meningen.
Context:
Bike: Ridley Fenix SL carbon met Ultegra Di2 6870 tweedehands op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje.
Crank is een semi-compact 52-36 en achteraan een 11-25 (11sp, korte kooi). Deze fiets werd hoogst waarschijnlijk ingezet voor koersen.
Biker: man, 45 jaar, zwaargebouwd (97kg) maar sportief. Fietsen is een recente hobby. MTB al 15 jaar, sporadisch, maar was het kuiswerk voor kleine ritjes beu + lokaal geen zak te beleven op MTB-vlak (Oost-Vlaanderen, Waasland, België).
Ik doe momenteel ritjes van 25 of 50km als ik 1 of 2 uurtjes vrij heb. Max is eens 60-65km als ik gezelschap heb, is anders heel saai. Ik rij op lage cadans (70-80 rpm) meestal op buitenblad.
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar
Mogelijke oplossingen:
Andere crank: switchen naar compact 50-34. Voordeel achteraan iets centraler op 50 vs 52 en 34-25 iets lichter in bergop. Nadelen: duuuuur.
Andere cassette: door de korte kooi enkel 11-28, 12-25 en 14-28 mogelijk. Middelste heeft geen zin, 12 rijd ik toch niet en 25 blijft lichtste. Bij 11-28 ruil je de 16 voor de 28. Zinvol? 14-28 lijkt meeste 'winst' te geven, de 11-12-13 die zelden gebruikt worden vallen weg, de 17-19-21 die momenteel vaker gebruikt worden zitten centraler + er komt een 18 en 20 bij + de 28.
Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof
Context:
Bike: Ridley Fenix SL carbon met Ultegra Di2 6870 tweedehands op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje.
Crank is een semi-compact 52-36 en achteraan een 11-25 (11sp, korte kooi). Deze fiets werd hoogst waarschijnlijk ingezet voor koersen.
Biker: man, 45 jaar, zwaargebouwd (97kg) maar sportief. Fietsen is een recente hobby. MTB al 15 jaar, sporadisch, maar was het kuiswerk voor kleine ritjes beu + lokaal geen zak te beleven op MTB-vlak (Oost-Vlaanderen, Waasland, België).
Ik doe momenteel ritjes van 25 of 50km als ik 1 of 2 uurtjes vrij heb. Max is eens 60-65km als ik gezelschap heb, is anders heel saai. Ik rij op lage cadans (70-80 rpm) meestal op buitenblad.
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar
Mogelijke oplossingen:
Andere crank: switchen naar compact 50-34. Voordeel achteraan iets centraler op 50 vs 52 en 34-25 iets lichter in bergop. Nadelen: duuuuur.
Andere cassette: door de korte kooi enkel 11-28, 12-25 en 14-28 mogelijk. Middelste heeft geen zin, 12 rijd ik toch niet en 25 blijft lichtste. Bij 11-28 ruil je de 16 voor de 28. Zinvol? 14-28 lijkt meeste 'winst' te geven, de 11-12-13 die zelden gebruikt worden vallen weg, de 17-19-21 die momenteel vaker gebruikt worden zitten centraler + er komt een 18 en 20 bij + de 28.
Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof
Ik ben een 1x gewoon op mijn Canyon MTB maar dat is wel een 32T voor en 10-51 achter Geen idee welke 1x ik op mijn racefiets zou zetten... en eigenlijk heb ik de 36 wel nodig voor als ik eens bergop moet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16460
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je nu meestal 52-21/19 rijdt waarom overweeg je dan geen "gravel" crank.
46/30?
https://www.mantel.com/be/shimano-grx-rx600-crankstel
46/30?
https://www.mantel.com/be/shimano-grx-rx600-crankstel
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik ga er de volgende rit nog eens op letten of ik de 13-12-11 gebruik. 50x14 zou iets te licht kunnen zijn, maar 52x14 aan 80rpm is 37km/u, dan moet ik toch al wind in de rug hebben
Ik zit soms wel op 85rpm, maar dan zit ik zeker op 50/19.
Hoe train je op hogere cadans? Harder trappen op zelfde verzet of sneller trappen op lichter verzet?
Derde kransje van links is idd niet echt een probleem, de Di2 corrigeert netjes zodat het niet ratelt, maar voor slijtage kan dat toch niet goed zijn?
Heb nog een nieuwe hier liggen voor mooi prijsje.Lcsmet schreef: ↑27 mei 2024 22:40 Als je nu meestal 52-21/19 rijdt waarom overweeg je dan geen "gravel" crank.
46/30?
https://www.mantel.com/be/shimano-grx-rx600-crankstel
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Had ik eerlijk gezegd nog niet van gehoord. Wel schappelijk van prijs, nog goedkoper dan de 105. De dubbel is wel maar 170mm ipv 175mm. Ik ga er wat meer over lezen.Lcsmet schreef: ↑27 mei 2024 22:40 Als je nu meestal 52-21/19 rijdt waarom overweeg je dan geen "gravel" crank.
46/30?
https://www.mantel.com/be/shimano-grx-rx600-crankstel
Ik heb een GRX 600 crankstel voor 11 speed te koop, bladen 46/30 en cranklengte 175 mm. Zie viewtopic.php?t=100872
Vergeet niet dat je voorderailleur waarschijnlijk een stuk omlaag moet als je een crankstel met kleinere bladen monteert.
Verder zou ik het aanraden om eens met www.ritzelrechner.de te spelen.
Vergeet niet dat je voorderailleur waarschijnlijk een stuk omlaag moet als je een crankstel met kleinere bladen monteert.
Verder zou ik het aanraden om eens met www.ritzelrechner.de te spelen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Alles blokkeert achteraan bij groot-groot; ik gok te korte ketting. Dat moet je echt wel oplossen. Zeker als je naar een 14-28 cassette gaat is een andere ketting nodig.
De 14-28 vind ik voor mezelf een leuke cassette. Op het vlakke is dat volgens mij een oplossing voor je probleem.
En als je ook de bergen in gaat is een super compact crank een oplossing. Let wel geen te lange cranks te nemen op een.koersfiets.
De 14-28 vind ik voor mezelf een leuke cassette. Op het vlakke is dat volgens mij een oplossing voor je probleem.
En als je ook de bergen in gaat is een super compact crank een oplossing. Let wel geen te lange cranks te nemen op een.koersfiets.