Enige jaren geleden had ik een racefiets via MP gekocht, bikefit gedaan, alles aangeschaft maar door drukke werkzaamheden niet aan toe gekomen om tochtjes langer dan 2uur te doen. Ook een fitnessbike (specialized Source eleven, 10kg) gekocht en deze helemaal gepimped: mooie Brooks zadel/handvaten, carbon verende post, redshift verende stuurpen en SQL innerbars. Zie fotos onderin. De racefiets verkocht omdat ik ook door andere sporten en drukke werkzaamheden werd gegrepen.
Maar de laatste tijd merk ik dat steeds meer zin heb om nog sneller te versnellen, ik bijna alleen nog maar met de innerbars rij alsof ik bovenop shifters van een beugelstuur rij. Ik zit in notime op 30+ en vind het weer leuk om tochtjes te maken (30-40km). Dit doe ik dan ook de afgelopen maand weer geregeld ih weekend.
Kortom: ik wil weer een racefiets aanschaffen!
Mijn 1e strategie was om weer een Alu 105 racefiets of de Triban 520 RC te kopen maar bedacht me dat ik dat de 1e keer al had gedaan. Nu wil ik iets anders en ben inmiddels in een rabbithole beland van fietsfilmpjes en fora.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ik wil een toekomstvaste en allround fiets en heb de volgende wensen/eisen:
* carbon frame (comfortabel, vaak mooier en ik heb er nog nooit 1 gehad, alles alu tot nu toe)
* >105 of sram rival
* <9kg
* 32mm banden, evt ook tubeless (comfort en niet heel veel langzamer + gravel opties)
* Ik denk aan een endurance type maar het kan ook een gravel fiets zijn (denk dat ik max 20% lichte gravel meepak)
Ik kom dan op de volgende modellen in willekeurige volgorde die ik tweedehands op het oog heb (tussen de €1000-€1700):
* Giant Defy 2 (goede carbonframe, comfort, redelijk wat aanbid)
* Merida scultura 4000 of 6000 (goede bang voor buck)
* Canyon Endurace CF (wel lastiger te vinden)
De Trek Domane en de Specialized Roubaix denk ik dat die veel extra dingetjes voor confort hebben ingebouwd die stuk gaan en de fiets zwaarder maken.
Ook zie ik soms een mooie superlichte fullblown Pinarello of S-works voorbij komen van <€1000 maar die hebben schijfrem en max 25mm bandjes (of zie ik wat over het hoofd?). Ik zie ook mooie titanium fietsen voor €1500 langskomen. Bij allen twijfel ik daarbij of de rijstijl en de geometrie mij past.
Ik ga komende weken een bikefit doen en op een testfiets de verschillende houdingen uitproberen en me laten adviseren over type fiets. (iemand nog een tip voor een eenvoudige bikefit regio Haarlem?).
Wie kan mij adviseren over een van de fietsen op mijn shortlist? Of een ander model die ook bij mijn eisen past. Of heeft een andere strategie (toch voor die goedkopere full blown gaan die je altijd nog ad muur kunt ophangen of op de trainer kunt gebruiken).
![Afbeelding](%3Cimg%20src=%22https%3A//i.ibb.co/0ZfS4vv/IMG-7466.jpg%22%20alt=%22IMG-7466%22%20border=%220%22%20/%3E)
![Afbeelding](https://i.ibb.co/kXqkqj2/IMG-0114.jpg)