Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 28 mei 2024 07:02

walter- schreef: 28 mei 2024 01:17 Alles blokkeert achteraan bij groot-groot; ik gok te korte ketting. Dat moet je echt wel oplossen. Zeker als je naar een 14-28 cassette gaat is een andere ketting nodig.

De 14-28 vind ik voor mezelf een leuke cassette. Op het vlakke is dat volgens mij een oplossing voor je probleem.
En als je ook de bergen in gaat is een super compact crank een oplossing. Let wel geen te lange cranks te nemen op een.koersfiets.
Het blokkeren zit hem vooral in het feit dat de ketting naast de jockey wieltjes komt te liggen, niet dat de ketting naast de tandwielen komt. In principe kan je zo nog iets fietsen, wat me ontzettend verbaast. Ketting is wel aan vervanging toe.

De eerste jaren staan geen bergen op het programma, wel nog op de bucket list :D

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 28 mei 2024 07:56

Waarom steek je niet gewoon een kleiner buitenblad, volgens mij is een semi-compact gewoon 110 bcd en past dus een 50 buitenblad (en een 34 binnenblad ook). Dat scheelt je een crank vervangen. Veel goedkoper. Of mis ik het dan?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 mei 2024 08:12

Ik zou in dit geval gaan voor een 30/46 crank. Een 14/28 is even goed qua oplossing. In beide gevallen komt de ketting wat minder scheef te liggen. In beide gevallen zit je met vaak 2 tanden achter verschil in sprongen. Met een nieuwe 30/46 crank heb je dan ook een kleiner bergverzet.
Live fast; die young. mijn blog

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 28 mei 2024 10:13

rikkert schreef: 28 mei 2024 07:56 Waarom steek je niet gewoon een kleiner buitenblad, volgens mij is een semi-compact gewoon 110 bcd en past dus een 50 buitenblad (en een 34 binnenblad ook). Dat scheelt je een crank vervangen. Veel goedkoper. Of mis ik het dan?
Idd, enkel een buitenblad vervangen ipv volledige crank is ook een oplossing, was ik vergeten vermelden. Scheelt een pak, maar een buitenblad blijft toch duurder dan een cassette. Mantel heeft in de 105 R7000 enkel 52 en 53 als buitenblad. Ultegra R8000 heeft wel een 50, maar die is bijna €100.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mei 2024 10:19

Of ook; ga eens in groep rijden. Dan rijd je 5 per uur sneller en is het probleem ook opgelost ;-).

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 mei 2024 10:22

46 tanden buitenblad, 110 steek, 4 bouten
https://www.bike-components.de/en/TA/X1 ... k-46-tooth
Met verzendkosten, 60 euro of zo
Live fast; die young. mijn blog

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 28 mei 2024 10:23

rob74 schreef: 28 mei 2024 08:12 Ik zou in dit geval gaan voor een 30/46 crank. Een 14/28 is even goed qua oplossing. In beide gevallen komt de ketting wat minder scheef te liggen. In beide gevallen zit je met vaak 2 tanden achter verschil in sprongen. Met een nieuwe 30/46 crank heb je dan ook een kleiner bergverzet.
Minpunt volgens Mantel van de GRX RX600 "Je schakelt alleen soepel op deze crank met een GRX voorderailleur." Mijn Ultegra Di2 voorderailleur vervangen is geen optie.

En van de Shimano site zelf "Shimano GRX cranksets feature a +2.5mm outboard chainline, which improves rear tire clearance, making room for wide gravel tires. This also means that the GRX crank’s Q-Factor is +2.5mm wider on each side compared to Shimano road cranks. Due to the wider crank and chainline, GRX cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur for 2x11 and 2x10 drivetrains."

GRX is een no go dus.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2024 10:24

walter- schreef: 28 mei 2024 10:19 Of ook; ga eens in groep rijden. Dan rijd je 5 per uur sneller en is het probleem ook opgelost ;-).
En wat doe je dan als je een keer niet in een groep wilt rijden?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 mei 2024 11:43

Stofken79 schreef: 28 mei 2024 10:23
rob74 schreef: 28 mei 2024 08:12 Ik zou in dit geval gaan voor een 30/46 crank. Een 14/28 is even goed qua oplossing. In beide gevallen komt de ketting wat minder scheef te liggen. In beide gevallen zit je met vaak 2 tanden achter verschil in sprongen. Met een nieuwe 30/46 crank heb je dan ook een kleiner bergverzet.
Minpunt volgens Mantel van de GRX RX600 "Je schakelt alleen soepel op deze crank met een GRX voorderailleur." Mijn Ultegra Di2 voorderailleur vervangen is geen optie.

En van de Shimano site zelf "Shimano GRX cranksets feature a +2.5mm outboard chainline, which improves rear tire clearance, making room for wide gravel tires. This also means that the GRX crank’s Q-Factor is +2.5mm wider on each side compared to Shimano road cranks. Due to the wider crank and chainline, GRX cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur for 2x11 and 2x10 drivetrains."

GRX is een no go dus.
Ik rij met een GRX 48-31 crankset in mijn fiets met verder Shimano 105-DI2 12 speed. Functioneert uitstekend. Eerder heb ik ook een GRX crankset gebruikt in een opzet met Shimano 105-11 speed.

Je moet niet alles geloven wat ze bij mantel en/of Shimano zeggen 😉

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 mei 2024 12:03

Shimano is altijd heel conservatief met wat kan volgens hun. In de praktijk is er veel meer mogelijk dan volgens hun overzichten.

En de plus en minpunten bij Mantel lees ik al niet eens meer 😅

marsman
Forum-lid
Berichten: 2622
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 28 mei 2024 12:07

Je geeft aan te gaan koersen met de fiets. Dan is minimaal 50 voor toch wel lekker, zeker als je een sprinter bent (je hebt hetzelfde postuur als ik, en wij zijn allesbehalve klimmers :-).

Ik zou eerst eens de voorbladen wijzigen in 50 - 39. Dat zijn de kosten niet. Met de 50 kun je meestal prima meekomen in de koers, tenzij je echt een topsprinter bent. Wellicht later nog een cassette wissel, maar ik zou het eerst even aankijken. 50 voor en max 14 achter kan in een sprint net te weinig zijn. Ik denk dat het voor jou specifiek een beetje geven en nemen wordt. Wat meer op cadans trainen kan sowieso geen kwaad denk ik. Al is het maar om je knieën op de lange termijn wat te sparen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

1094
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 28 mei 2024 13:42

marsman schreef: 28 mei 2024 12:07 Je geeft aan te gaan koersen met de fiets. Dan is minimaal 50 voor toch wel lekker, zeker als je een sprinter bent (je hebt hetzelfde postuur als ik, en wij zijn allesbehalve klimmers :-).

Ik zou eerst eens de voorbladen wijzigen in 50 - 39. Dat zijn de kosten niet. Met de 50 kun je meestal prima meekomen in de koers, tenzij je echt een topsprinter bent. Wellicht later nog een cassette wissel, maar ik zou het eerst even aankijken. 50 voor en max 14 achter kan in een sprint net te weinig zijn. Ik denk dat het voor jou specifiek een beetje geven en nemen wordt. Wat meer op cadans trainen kan sowieso geen kwaad denk ik. Al is het maar om je knieën op de lange termijn wat te sparen.
Dat staat volgens mij nergens

Plaats reactie