Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

165mm cranks van Pogacar

wmc
Forum-lid
Berichten: 518
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 28 mei 2024 10:39

scottwilko schreef: 28 mei 2024 08:54 Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.
Ben ik het helemaal mee eens. Tot voorkort was er voor kleine fietsen weinig materiaal beschikbaar, daarentegen is 105 r7100 tegenwoordig vanaf 160mm te krijgen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2024 10:52

wmc schreef: 28 mei 2024 10:39
scottwilko schreef: 28 mei 2024 08:54 Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.
Ben ik het helemaal mee eens. Tot voorkort was er voor kleine fietsen weinig materiaal beschikbaar, daarentegen is 105 r7100 tegenwoordig vanaf 160mm te krijgen.
Met goed zoeken is de 165mm misschien nog ergens te vinden, maar de 165 zijn veelal uitverkocht en komen pas weer over weken.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 mei 2024 10:55

Dat was mij ook al opgevallen inderdaad. 165mm is momenteel 'hot'. Bij bike24 zag ik dat de Ultegra 34/50 165mm op weken levertijd stond toen ineens er wel voorraad online kwam. Toen meteen toegeslagen. Maar ik heb net gekeken, ook die voorraad is alweer weg....
Ride bikes, not tanks!

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 28 mei 2024 13:04

De hoeveelheid onzin vliegt door de gebakken lucht. De een roept "de heuphoek wordt kleiner" een ander echoot "mijn rug wordt vlakker" dan papegaait een volgende "mijn buik krijgt meer ruimte." Allemaal leuk en hartstikke leerzaam, maar ik vraag naar de (wetenschappelijk onderbouwde) biomechanische voordelen, want waarom zijn die cranks dan niet bijvoorbeeld 100mm? Lees aub eerst nog even mijn eerste bericht.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 mei 2024 13:14

Waarom zoek je zelf niet op het internet? Er zijn talloze artikelen te vinden. Je zoekt wetenschappelijk onderbouwde redeneringen. Geen idee of je die gaat vinden. De meeste artikelen zijn van bikefitters en zoals je weet houden die er zelfs van persoon tot persoon een andere mening op na.

Zie ook de link die ik heb gedeeld. Dat vond ik toch een van de betere qua uitleg.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6206
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 mei 2024 13:16

Hoort verzuring/doorbloeding tot je biomechanica?
Want dat van de heuphoek is toch helder.., kan je met je geodriehoek en goniometrie bewijzen. Weinig wetenschappelijk, maar wel behoorlijk feitelijk.
En dat die heuphoek impact heeft op doorbloeding en bij sommigen daadwerkelijk serieus problemen krijgen met een liesslagader, is vrij bekend.

Ergo, grotere heuphoek is beter. Of meer aero (platter) kunnen zitten met dezelfde heuphoek is minder luchtweerstand.

Goede vraag waarom dan niet naar 100mm, of 130mm... heb ik geen antwoord op, er zijn wel wat onderzoeken gedaan met cranks van 130mm tot 190mm oid. Er zijn zelfs cranks met verschillende montagepunten om dit afgesteld te krijgen. Maar ik heb daar niet direct links van voor je.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

derxx
Forum-lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 28 mei 2024 14:12

Klein_Verzet schreef: 28 mei 2024 13:04 De hoeveelheid onzin vliegt door de gebakken lucht. De een roept "de heuphoek wordt kleiner" een ander echoot "mijn rug wordt vlakker" dan papegaait een volgende "mijn buik krijgt meer ruimte." Allemaal leuk en hartstikke leerzaam, maar ik vraag naar de (wetenschappelijk onderbouwde) biomechanische voordelen, want waarom zijn die cranks dan niet bijvoorbeeld 100mm? Lees aub eerst nog even mijn eerste bericht.
Ehr pardon? Papegaait. Houden we het een beetje netjes hier? Ik ga jou toch ook niet voor leugenaar of oproerkraaier uitmaken.
Afbeelding

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 28 mei 2024 15:13

leon1 schreef: 28 mei 2024 10:55 Dat was mij ook al opgevallen inderdaad. 165mm is momenteel 'hot'.
Ik was gisteren bij een fietshersteller waarbij dit zeer toevallig ter sprake kwam. Hij heeft al 4 weken een 165 mm crankstel in bestelling bij Shimano, levering wordt telkens uitgesteld.
Overigens, mijn madam heeft op de weg gekoerst met 172,5 cranks, op de baan met 165 mm.
Overstap gebeurde zonder problemen. Vaak deed ze bv voormiddag duurtraining op de weg, avond baantraining.
Ik heb haar nooit enige negatieve opmerking weten maken over de kortere cranks.
Ik vermoed zelfs dat vele fietsers het verschil niet meteen zouden opmerken.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 mei 2024 15:37

Bike-discount heeft momenteel de Ultegra FC-R8100 34/50 in 165mm op voorraad.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mei 2024 15:52

Heeft iemand eigenlijk weleens verschillende maten link en rechts geprobeerd vanwege beenlengte verschil?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6380
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 mei 2024 16:03

Ik blijf gewoon 172.5mm gebruiken. Kortere benen en langer bovenlijf. Mijn knieën komen dus niet zo hoog, en door het ontbreken van “buik” met 68kg heb ik geen last als ik in de beugel fiets.

Op de ATB heb ik wel 170mm omdat ik 175 wel te lang vind. Ooit eens 175mm gehad op de racer ook maar dat vond ik te lang.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

prjz
Forum-lid
Berichten: 1554
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 28 mei 2024 16:21

Enzzo schreef: 28 mei 2024 15:52 Heeft iemand eigenlijk weleens verschillende maten link en rechts geprobeerd vanwege beenlengte verschil?
Daar is wel wat over te vinden: Wordt sterk afgeraden.
prj

Plaats reactie