Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2024

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 mei 2024 23:47

Eigenlijk zou dit in het dopingtopic moeten maar Giro is toch afgelopen, dus= :D
Nog dit over Pantani en de verloren giro: uit "Het Laatste Nieuws3 IN 2016/ https://www.hln.be/doping-in-wielrennen ... ~ad076a14/

wat Riis betreft volgens wiki: """Overigens blijft Riis wel in de boeken staan als Tourwinnaar van 1996, omdat ten tijde van zijn bekentenis de verjaringsperiode van acht jaar reeds verlopen was, en de UCI hem zijn zege niet meer kon afnemen. De Tour-organisatie schrapte hem echter wel uit de lijst van voormalig Tour-winnaars. Hij deed de uiteenzetting na dopingbekentenissen van enkele van zijn oude ploeggenoten bij Team Telekom in de voorafgaande week (Christian Henn, Udo Bölts, Erik Zabel en Rolf Aldag).""" Ook als latere ploegleider kwam hij nog in opspraak.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2024 01:21

Iedereen (!) in die tijd was bezig met doping of wist er van.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 mei 2024 08:41

daniel1975 schreef: 29 mei 2024 01:21 Iedereen (!) in die tijd was bezig met doping of wist er van.
Dat was mijn punt. Daarom zijn de zeges van Armstrong ook niet doorgeschoven. Want als Riis en Ulrich verjaard zouden zijn, is een deel van Armstrong dat ook geweest.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 mei 2024 08:48

Idd beter in het doping topic.
Toch even een misverstand ophelderen:
Het is echt een misverstand dat als IEDEREEN gebruikt dat dezelfde winnaar oplevert dan als NIEMAND gebruikt.

Het is zo'n dogma dat we maar graag in stand willen houden zodat we toch een beetje van onze "helden" kunnen blijven houden.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 mei 2024 10:29

Ging ik ook schrijven. Er zijn lichamen die bijzonder weinig reageren op een dopingmiddel. Bewust enkelvoud ("dopingmiddel") want je kan perfect hard reageren op A en bijna niet op B. Daarmee ontken ik niet dat je niet beter wordt van doping, alleen dat de mate van beter worden individueel verschillend is.

Zou interessant zijn om eens te zien of in zo'n dopingperiode "sterk reageren op de destijds populaire cocktail verboden middelen" al dan niet belangrijker was dan "supertalent wielrenner zijn". Alle grote namen in individuele sporten waar goed geld verdiend kan worden zijn volgens mij een combinatie van talent en voldoende reageren op de middelen die voor de tijdsperiode courant zijn.

Deze discussie is in het dopingtopic al een keer gevoerd.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 mei 2024 13:33

Iemand met een hematocriet van 40 zal meer nut hebben van epo dan bvb iemand die al lichaamseigen een hematocriet van 48 heeft, iemand met een lichaamseigen hoge teststeronwaarde zal nog minder nut hebben van toegevoegde anabolen dan iemand met weinig testosteron (bvb vrouwen).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 mei 2024 13:38

Maar dat geldt ook voor trainen. De één reageert daar veel beter op dan de ander. En dan maakt het soort training ook nog verschil.

Het ging mij erom dat de zeges van Armstrong niet aan de #2 zijn gegeven en andere wel. Dat is verschillend omgaan met omstandigheden/ personen etc.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie