het kan allebei
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. Doordat je vooraan grotere bladen hebt, is achter schakelen een groter verschil (4-5%) tussen de kransen. En doordat je achter een grotere range hebt, zitten er grotere gaten tussen de kransen achteraan. Die 2 samen kunnen er voor zorgen dat je net niet de omwentelingen trapt bij een inspanning zoals je gewoon was en dat ook schakelen je niet naar die omwentelingen brengt. Alsof de verhouding die je wil rijden er net niet is. En misschien rijd je met je nieuwe fiets net iets sneller waardoor je ook nog eens echt een andere verhouding wenst
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. Of versnel je net altijd waardoor je idd moet schakelen om dat vast te stellen dat je toch iets tragen moet en terugschakelt. Of misschien brengt het heerlijker cruisen op de nieuwe fiets je tot meer omwentelingen maken en kom je zo in een combinatie die er niet is, of is je zithouding wat anders en probeer je een gevoel in zithouding op te vangen door te schakelen of...
En meten is weten: ken je je omwentelingen die je nu trapt en vroeger trapte, weet je welke verhoudingen je rijdt?
Zelf vind ik extra schakelen echt niet erg. Ik vind het enkel vervelend als ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Ik rij dikwijls 14-28; en dan schakel ik net best veel omdat ik weet dat schakelen in bepaalde range maar 1 tandje verschil is en me bij minste oncomfort iets hoger of lager,ik iets vind dat aangenamer rijdt. Ik zou dus zeker zeggen dat extra schakelen geen probleem is; wel dat je niet die versnelling vindt die je je comfort geeft.