Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM XPLR 13 speed gespot

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2999
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 mei 2024 09:01

SRAM komt naar alle waarschijnlijkheid met een 13 speed 1x XPLR aandrijving

https://www.cyclingweekly.com/news/sram ... und-gravel

https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=175050

De MTB Transmission lijn wordt als basis gebruikt. Dit betekent dat alleen een UDH frame deze derailleur kan gebruiken.
Op dit moment is TREK een grote aanjager van deze standaard (Checkpoint en Crocket zijn hier van voorzien).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13884
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2024 09:07

Als het echt hetzelfde wordt als de MTB is het wel een ding.
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.

13speed het zat eraan te komen. Het kan...... op de gravel misschien wel handig op de MTB wat mij betreft totaal overbodig.

Daarnaast ben ik persoonlijk wel (derrie)aanhanger van UDH :-)
Op vrijwel elke nieuwe MTB zit UDH, mijn Cannondale HT zit het ook al op.
Naast dat je gewoon nog maar 1 derrie hanger voor al je fietsen nodig hebt is het concept waarbij de derrie direct op de steekas zit ook gewoon echt heel goed. De T-type (transmission) bij de MTB schakelt echt zoals je nog nooit hebt meegemaakt. Je kan onder volle belasting schakelen er merkt het gewoon amper.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 635
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 31 mei 2024 09:20

Ik rij nu een aantal jaar met 13 speed Ekar en dat ervaar ik ondanks campa issues als een hele fijne groep. De UDH lijkt hierbij ook een aanrader, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Voor MTB lijkt het mij persoonlijk overkill. Gravel en wegrace lijken mij de meest geschikte toepassingen. Met een 42 voor en 36 - 9 achter heb ik dezelfde verzetten als vroeger 11 speed 52/36 - 11/28.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40340
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2024 09:21

wasbeer2006 schreef: 31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.
Less is bore

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4384
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 mei 2024 09:37

daniel1975 schreef: 31 mei 2024 09:21
wasbeer2006 schreef: 31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.
Eens. Ik wil op een vakantiefiets met krom stuur iets vergelijkbaars met 30x52 kunnen hebben zonder allerlei Frankenstein-constructies (Wolftooth, Classified). Antwoord van de fabrikant: dan neem je toch een e-bike!
Niet zijken maar reiden !

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 31 mei 2024 11:16

Ik blijf voorlopig nog wel met m'n 12 sp Sram Force XPLR groep rijden, gaat me teveel kosten kwa vervangen! ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13884
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2024 14:33

daniel1975 schreef: 31 mei 2024 09:21
wasbeer2006 schreef: 31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.
Heel simpel op een T type MTB derrie zitten gewoon geen instelschroeven. Geen B schroef en geen limiet schroeven. Dat werkt fantastisch want altijd de perfecte afstelling, maarja een andere cassette wordt lastig. Wellicht hebben ze datvwe bijde xlpr gedaan.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4729
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 mei 2024 14:39

Huidige 12 speed XPLR kan 36 of 44 als grootste tandwiel achter aan. Het lijkt mij niet logisch dat ze dat met een 13 speed gaan elimineren. Juist een gravelbike is multi inzetbaar dankzij die verschillende cassettes.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13884
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2024 14:41

Ik sluit niets uit..... 😀

Ben het wel met je eens hoor.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 31 mei 2024 14:58

jappiex schreef: 31 mei 2024 09:20 Ik rij nu een aantal jaar met 13 speed Ekar en dat ervaar ik ondanks campa issues als een hele fijne groep. De UDH lijkt hierbij ook een aanrader, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Voor MTB lijkt het mij persoonlijk overkill. Gravel en wegrace lijken mij de meest geschikte toepassingen. Met een 42 voor en 36 - 9 achter heb ik dezelfde verzetten als vroeger 11 speed 52/36 - 11/28.
Nee, je hebt niet dezelfde verzetten, maar hetzelfde bereik. Dat is iets totaal anders

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40340
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2024 15:25

wasbeer2006 schreef: 31 mei 2024 14:33 Heel simpel op een T type MTB derrie zitten gewoon geen instelschroeven. Geen B schroef en geen limiet schroeven. Dat werkt fantastisch want altijd de perfecte afstelling, maarja een andere cassette wordt lastig. Wellicht hebben ze datvwe bijde xlpr gedaan.
Dan wil ik het ook voor een simpel prijsje hebben, want het product is gewoon niet af.
Als je geen cassettes meer kunt wisselen mis je de essentie van een multi inzetbare fiets.
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5327
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2024 16:17

Als ze maar 1 type cassette leveren valt er ook weinig te wisselen.

Plaats reactie