SRAM XPLR 13 speed gespot
SRAM komt naar alle waarschijnlijkheid met een 13 speed 1x XPLR aandrijving
https://www.cyclingweekly.com/news/sram ... und-gravel
https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=175050
De MTB Transmission lijn wordt als basis gebruikt. Dit betekent dat alleen een UDH frame deze derailleur kan gebruiken.
Op dit moment is TREK een grote aanjager van deze standaard (Checkpoint en Crocket zijn hier van voorzien).
https://www.cyclingweekly.com/news/sram ... und-gravel
https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=175050
De MTB Transmission lijn wordt als basis gebruikt. Dit betekent dat alleen een UDH frame deze derailleur kan gebruiken.
Op dit moment is TREK een grote aanjager van deze standaard (Checkpoint en Crocket zijn hier van voorzien).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als het echt hetzelfde wordt als de MTB is het wel een ding.
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
13speed het zat eraan te komen. Het kan...... op de gravel misschien wel handig op de MTB wat mij betreft totaal overbodig.
Daarnaast ben ik persoonlijk wel (derrie)aanhanger van UDH
Op vrijwel elke nieuwe MTB zit UDH, mijn Cannondale HT zit het ook al op.
Naast dat je gewoon nog maar 1 derrie hanger voor al je fietsen nodig hebt is het concept waarbij de derrie direct op de steekas zit ook gewoon echt heel goed. De T-type (transmission) bij de MTB schakelt echt zoals je nog nooit hebt meegemaakt. Je kan onder volle belasting schakelen er merkt het gewoon amper.
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
13speed het zat eraan te komen. Het kan...... op de gravel misschien wel handig op de MTB wat mij betreft totaal overbodig.
Daarnaast ben ik persoonlijk wel (derrie)aanhanger van UDH
Op vrijwel elke nieuwe MTB zit UDH, mijn Cannondale HT zit het ook al op.
Naast dat je gewoon nog maar 1 derrie hanger voor al je fietsen nodig hebt is het concept waarbij de derrie direct op de steekas zit ook gewoon echt heel goed. De T-type (transmission) bij de MTB schakelt echt zoals je nog nooit hebt meegemaakt. Je kan onder volle belasting schakelen er merkt het gewoon amper.
Ik rij nu een aantal jaar met 13 speed Ekar en dat ervaar ik ondanks campa issues als een hele fijne groep. De UDH lijkt hierbij ook een aanrader, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Voor MTB lijkt het mij persoonlijk overkill. Gravel en wegrace lijken mij de meest geschikte toepassingen. Met een 42 voor en 36 - 9 achter heb ik dezelfde verzetten als vroeger 11 speed 52/36 - 11/28.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.wasbeer2006 schreef: ↑31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
Less is bore
Eens. Ik wil op een vakantiefiets met krom stuur iets vergelijkbaars met 30x52 kunnen hebben zonder allerlei Frankenstein-constructies (Wolftooth, Classified). Antwoord van de fabrikant: dan neem je toch een e-bike!daniel1975 schreef: ↑31 mei 2024 09:21Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.wasbeer2006 schreef: ↑31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik blijf voorlopig nog wel met m'n 12 sp Sram Force XPLR groep rijden, gaat me teveel kosten kwa vervangen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel simpel op een T type MTB derrie zitten gewoon geen instelschroeven. Geen B schroef en geen limiet schroeven. Dat werkt fantastisch want altijd de perfecte afstelling, maarja een andere cassette wordt lastig. Wellicht hebben ze datvwe bijde xlpr gedaan.daniel1975 schreef: ↑31 mei 2024 09:21Als dat het geval is, is het een k*tsysteem. Inflexibele systemen zijn per definitie eigenlijk nooit goed.wasbeer2006 schreef: ↑31 mei 2024 09:07
Cassette bereik veranderen is dan geen optie meer omdat je de derrie niet kan instellen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Huidige 12 speed XPLR kan 36 of 44 als grootste tandwiel achter aan. Het lijkt mij niet logisch dat ze dat met een 13 speed gaan elimineren. Juist een gravelbike is multi inzetbaar dankzij die verschillende cassettes.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik sluit niets uit.....
Ben het wel met je eens hoor.
Ben het wel met je eens hoor.
Nee, je hebt niet dezelfde verzetten, maar hetzelfde bereik. Dat is iets totaal andersjappiex schreef: ↑31 mei 2024 09:20 Ik rij nu een aantal jaar met 13 speed Ekar en dat ervaar ik ondanks campa issues als een hele fijne groep. De UDH lijkt hierbij ook een aanrader, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Voor MTB lijkt het mij persoonlijk overkill. Gravel en wegrace lijken mij de meest geschikte toepassingen. Met een 42 voor en 36 - 9 achter heb ik dezelfde verzetten als vroeger 11 speed 52/36 - 11/28.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan wil ik het ook voor een simpel prijsje hebben, want het product is gewoon niet af.wasbeer2006 schreef: ↑31 mei 2024 14:33 Heel simpel op een T type MTB derrie zitten gewoon geen instelschroeven. Geen B schroef en geen limiet schroeven. Dat werkt fantastisch want altijd de perfecte afstelling, maarja een andere cassette wordt lastig. Wellicht hebben ze datvwe bijde xlpr gedaan.
Als je geen cassettes meer kunt wisselen mis je de essentie van een multi inzetbare fiets.
Less is bore