Alles over vakanties op én met de fiets

Zomervakantie 2024

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mei 2024 16:12

Er zijn heel veel mensen die het kunnen betalen. Er zijn heel veel mensen die genoegen nemen met een vakantie fabriek. Ook al snap ik er daar echt niks van.

Ik blijf heel hard hopen dat er ook gewone campings blijven. En veel ook. Niks leukers dan kleinschalige campings en een beetje rondtrekken op het fietsje
Live fast; die young. mijn blog

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 mei 2024 17:19

daniel1975 schreef: 31 mei 2024 09:31
Wout88 schreef: 30 mei 2024 08:59 zo'n achterlijke stacaravan op de camping. Snap echt niet dat er mensen zijn die voor een week á € 1000 -1500,- in zo'n hok gaan zitten. (Hoogseizoen uiteraard)
Ik heb het er ook niet voor over, daarom zelf een caravan aangeschaft. Ook niet altijd ideaal, maar voelt stuk beter dan die absurde prijzen betalen. Nu betalen we €750,- voor 19dg bij Barcelonette.
Beetje kort door de bocht … nu hebben wij ook 15 jaar / 2 caravans / 1 klapkar gehad

* Aanschaf caravan + inventaris 15K - 25K.
* Verzekering + Stalling ca € 800,- / jaar.
* Extra tol - ritje Z Frankrijk + € 150-> 200,- tov enkel auto.
* Extra brandstof
* In de rij staan voor douche en toilet.

Nu heb je ook nog voordelen van je caravan zoals eigen bed - vertrek bij slecht weer ( als je niet geboekt heb ). Maar om nu te zeggen dat het zo goedkoop is tov huren ?!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2024 17:39

Over 10jr minimaal kostendekkend, maar gebruik je ook vaker.

25k aanschaf
Restwaarde 12.5k

Afschrijving/jaar: €1.250
3 weken camping: €1.200 (middelgrote camping)
Extra tol: €200
Extra brandstof: €100
Onderhoudpost: €300
Stalling: €500

Indicatie: €3.550/3wk

Maar:
- minder tokkies dan in de goedkopere stacaravans
- meestal meer privacy
- keuze om te verplaatsen als je niet volledige vakantie vastlegt
- groot deel van die kosten worden in praktijk over 5-6 weken uitgesmeerd want wij gebruiken hem veel vaker
Less is bore

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 mei 2024 17:58

Tokkies ligt eerder aan de Camping dan aan de accommodatie. Ik ben in 8x Noorwegen en 9x Frankrijk / Doussard niet veel tokkies tegen gekomen op de campings.

En Noorwegen moet je nog niets boeken. Altijd wel plekje te vinden. In Frankrijk moet je wel boeken in het zomerseizoen- zeker de betere campings.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 31 mei 2024 18:00

daniel1975 schreef: 31 mei 2024 17:39
Maar:
- minder tokkies dan in de goedkopere stacaravans
Tokkies of niet, we stonden eens naast een stel met caravan, maar die wel aan het yatzeeën waren op een formica tafeltje. Niet tot 23.00 uur, maar om half twee er toch maar eens naar toe gegaan.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2024 19:05

Dat soort egoïstische lui kom je overal helaas tegen :-(
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 31 mei 2024 19:58

Maar je koopt zo’n sleurhut toch niet perse voor de minder of meerkosten? Het gevoel van vrijheid en je eigen comfort en spullen om je heen is ook veel waard lijkt me.
Geen ervaring met caravans, behoudens mijn vroege jeugd. Maar wel met een camper.
Dat was echt geweldig omdat je feitelijk in je eigen huis rijdt en gewoon autonoom op elke plek kan gaan staan waar het toegestaan is.

Eigen douche, eigen verwarming, water, toilet etc. Je kan gewoon een dag of 3 ergens staan met alleen een zee voor je en bergen achter je!
Geen yahtzeeende buren 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 mei 2024 20:35

Caravan verkocht, kids niet meer mee geeft meer vrijheid, zeker als je niet zomervakantie gebonden bent.

@Enzo : ik snap precies wat je zegt, echter de gemiddelde Nederlander is een schaapjes volk + is er wel degelijk verschil tussen een camper en een caravan. Wij hebben vroeger wel eens de camper meegenomen van mijn ouders, en dat is heel anders reizen dan met een caravan. Eigen comfort en eigen spullen kan ik met je eens zijn, maar qua vrijheid met een caravan absoluut niet. Bijna geen land in Europa waar je langst de kant je caravan mag neerzetten buitenom de plekken wat men een camping noemt.

Trouwens wil ik nog wel eens weten van de caravan eigenaren hier op het forum : wie gebruikt de toilet om te kakken in eigen sleurhut of de douche. Ik vermoed dat 99% van de eigenaren netjes naar het toiletgebouw gaat !! Een plasje in de caravan ‘s nachts daargelaten :winkthumb:

2 of 3 weken Frankrijk, Italië , Duitsland of weet ik veel waar. Bijna verplicht om met je sleurhut te een plekje te boeken in de zomerperiode, want stel je voor dat je na 1000Km rijden er geen plekje is. Want we hebben minimaal zwemband , entertainment en Hollandse animatie nodig, de gemiddelde kampeerboerderij waar geen zwembad - kidsclub is wordt overgeslagen. Laat staan als er geen WIFI is voor de kids !!

Nu hebben wij afgelopen jaar in Limburg gestaan bij een boerderij camping zonder zwembad - wifi en animatie, maar wij hebben ook geen kleine kids meer en we vonden het prima. 3 weken geleden besloten : midweekje Sevilla met voetbalwedstrijd Sevilla - Barcelona , genieten. Komende week nog effe Veluwe misschien …. We wachten het weer even af, blijft het droog dan gaan we en nemen de ATB’s mee. Anders misschien wel nog een midweek Scandinavië want daar is het weer echt ook prima momenteel.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2024 21:23

rene schreef: 31 mei 2024 20:35
2 of 3 weken Frankrijk, Italië , Duitsland of weet ik veel waar. Bijna verplicht om met je sleurhut te een plekje te boeken in de zomerperiode, want stel je voor dat je na 1000Km rijden er geen plekje is. Want we hebben minimaal zwemband , entertainment en Hollandse animatie nodig, de gemiddelde kampeerboerderij waar geen zwembad - kidsclub is wordt overgeslagen. Laat staan als er geen WIFI is voor de kids !!
Jij loopt achter; wifi is vrijwel overal slechter dan hotspotten van papa’s databundel ;-)

En ik wil GEEN HOLLANDSE ENTERTAINMENT!!!!! Fijn als campings dat aangeven, kan ik die gewoon overslaan. Basic zwembad is wel fijn, ook als verzamelplek voor de kids.
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 31 mei 2024 22:02

Hahaha ja de hotspot van papa!
Slimme monsters zijn het 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Crimby
Forum-lid

Crimby 01 jun 2024 19:41

rob74 schreef: 31 mei 2024 16:12 Er zijn heel veel mensen die het kunnen betalen. Er zijn heel veel mensen die genoegen nemen met een vakantie fabriek. Ook al snap ik er daar echt niks van.

Ik blijf heel hard hopen dat er ook gewone campings blijven. En veel ook. Niks leukers dan kleinschalige campings en een beetje rondtrekken op het fietsje
Prima vertoeven hier in een “mobile home” in Zuid Frankrijk. Het is dus officieel een stacaravan maar wel met 2 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamertje met keuken. Niet super groot, wel genieten. Verder super groot flonder terras en soort van eigen tuintje eromheen. Geen auto’s. Ideaal voor onze kleine man van 1,5. Ook ideaal om zonder aanhanger of dakkoffer te reizen :-)
Afbeelding

Ouderwets stacaravan is wellicht iets anders.

Fiets is niet mee overigens. Behalve dan een driewielerige trybike.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jun 2024 20:27

Wij deden dat ook tot mini-she leerplichtig werd. Toen was zelfs mega-afgrijselijk-veel-te-groot Norcenni Girasole nog een fijne plek omdat we daar (op aanraden van Gastheer G) buiten het seizoen de gok hadden gewaagd. 60% gevuld, 100% van de faciliteiten beschikbaar.
Less is bore

Plaats reactie