Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp kopen Gravel Bike (Orbea Terra M20i)

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 31 mei 2024 12:10

Goedermogen allen,

Graag zou ik jullie kennis willen inzetten bij het eventueel aankopen van een (voor mij) nieuwe Gravelbike.

Als wegfiets heb ik een prachtige Cervelo R5 uit 2020 in mijn bezit. Echter merk ik dat met het slechte weer van de afgelopen periode en zeker gedurende het herfst/winter seizoen, de fiets aan de muur laat hangen. Dit enerzijds omdat ik niet graag met dunne bandjes op het regenachtige asfalt rijd, anderzijds omdat ik deze fiets graag mooi houd.

Om die reden ben ik mijn gaan oriënteren op het gravelbike segment tot een bedrag van max €3.000.
Via Buycycle viel mijn oog op een erg mooie Orbea Terra M20i. Echter is mijn kennis m.b.t. de gravelfietsen aanzienlijk minder dan voor wegfietsen als het aankomt op nice-to-haves/must-haves etc. Eventueel dingen die jullie missen of anders zouden wensen op een soortgelijke fiets hoor ik natuurlijk ook graag.

In de bijlage drie foto's van de fiets, welke op dit moment voor €2.899,- wordt aangeboden.
Allereerst hoor ik graag of de fiets qua kwaliteit matcht met de prijs die nu wordt gevraagd. Ik denk dat er nog wat ruimte is om te onderhandelen.



Tevens viel mij op dat er Shimano GRX op gemonteerd is, maar ook XTR onderdelen op te vinden zijn. Is dit iets wat problemen op kan leveren of werkt dit prima samen? En klopt het dat GRX de gravelgroepset is en XTR mountainbike?

Bijgaand de gehele lijst van specificaties:
Fork :
Orbea Terra ICR, full carbon, 1-1/8" - 1,5" tappered head tube compatible, Thru axle 12x100mm, thread M12x2 P1.

Fork material :
Carbon

Front derailleur :
Da 1x11

Rear derailleur :
Shimano XTR Di2

Crank :
Shimano GRX 800 1x11 42Z

Brakes :
Shimano GRX 800

Wheels :
Fulcrum Rapid Red

Tires :
Schwalbe G-One 40mm

Seatpost :
OC Performance XP10 Carbon, 27.2mm, Setback 0

Handlebars :
OC Gravel GR30, Reach 80, Drop 125

Cassette :
Shimano XTR 11-40Z

Shifting/drivetrain/brakes: GRX Di2 1x11 with XTR Di2 rear derailleur & XTR cassette 11-40 (rear derailleur manages up to 46T), GRX crank with 42T
Wheels: FULCRUM Rapid Red 900 DB (not ridden)
Stem/handlebars/saddle: high-quality QC parts
Handlebar width: 420mm
stem length: 90mm


Laatste vraag die ik nog heb. Vorig jaar heb ik een bikefit laten doen, ik ben 188cm.
Navolgende werd hierin geadviseerd:
Reach : 389 - 395
Stack : 572 - 590

De Orbea is maat L. Op de website lijkt de geometrie mij te matchen. Is dit voor een Gravelbike een goede maat voor mij?

Alvast veel dank voor het mee denken!

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 31 mei 2024 12:24

Ik krijg helaas geen foto's toegevoegd in het bericht vanwege een fout melding.

Bijgaande extensie https://buycycle.com/en-nl/bike/terra-m ... 2022-74164. Dan kan er een afbeelding gevonden worden.

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 31 mei 2024 14:06

Ziet er netjes uit. Vraagprijs is mijns insziens wat enthousiast maar niet absurd, dat is aan jou verder om te beslissen.
De standaardwielen in deze fiets zijn (zoals zo vaak) de plek waar wat budget gespaard is.
GRX is inderdaad de gravel groep en XTR mountainbike. In deze 1x11 set up geeft dat helemaal geen problemen, ik zou zelfs zeggen dat XTR de ultieme derailleur is voor een 1x11. Mocht je in de toekomst toch een voorderailleur willlen monteren dan moet dit echter ook wel een MTB derailleur zijn, daar kan je eventueel nog rekening mee houden.
Wat betreft maat: als je denkt dat het werkt en de geometrie specs sheet bevestigt dit dan kan je het zelf beter inschatten dan wij via het internet :mrgreen:

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 31 mei 2024 14:17

Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4573
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 mei 2024 14:32

GRX 11 speed is wel wat gedateerd. Op zich niet heel veel mis mee, maar wel iets om je te realiseren.
Het is met de GRX 800 groep di2 wel een knappe prijs, want dat is wel een top groep voor de gravelbike.

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 31 mei 2024 14:33

Boshommel schreef: 31 mei 2024 14:06 Ziet er netjes uit. Vraagprijs is mijns insziens wat enthousiast maar niet absurd, dat is aan jou verder om te beslissen.
De standaardwielen in deze fiets zijn (zoals zo vaak) de plek waar wat budget gespaard is.
GRX is inderdaad de gravel groep en XTR mountainbike. In deze 1x11 set up geeft dat helemaal geen problemen, ik zou zelfs zeggen dat XTR de ultieme derailleur is voor een 1x11. Mocht je in de toekomst toch een voorderailleur willlen monteren dan moet dit echter ook wel een MTB derailleur zijn, daar kan je eventueel nog rekening mee houden.
Wat betreft maat: als je denkt dat het werkt en de geometrie specs sheet bevestigt dit dan kan je het zelf beter inschatten dan wij via het internet :mrgreen:
Vraagprijs zat wat mij betreft ook wat aan de bovenkant. Ik hoop, ook rekeninghoudend met verzendkosten, op een totaal van max €2.500 uit te komen. De wielen waren naar mijn mening ook niet van top niveau. Dus wellicht dat in de toekomst daar nog een leuke upgrade te doen is.

Qua groepenset, dank voor de toelichting. Voor nu is 1x11 precies wat ik zoek en mooi dus dat GRX en XTR matchen.

Eens ook m.b.t. afmeting en inschatten of dat goed past.


@Tussendoor - Merci voor toevoegen van de foto :).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2024 16:34

Ik heb een L en ben 1.86m. Ik zat echt precies tussen de 2 maten in en heb voor de kleinere gekozen, maar met 1,88m zou het toch een XL zijn geworden denk ik. De vork is ook al ingekort en wat spacers weggehaald. Ik denk niet dat dit echt goed gaat passen.

Waarom niet gewoon een nieuwe? Dan heb je geen Di2, maar het hele idee van een slechtweerfiets lijkt mij juist goedkope vervangingsonderdelen te zijn. En de kleurtjes mag je helemaal zelf kiezen!
Campagnolo Ultra Dork

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 31 mei 2024 17:50

Ik heb een Orbea Terra in maat L. Ik ben 192 en rijd met een zadelhoogte van 83cm.
Past perfect bij mij met een 11cm stuurpen.

Het is een mooie fiets. Voor die prijs moet je je misschien afvragen of je niet een te dure winter fiets/slecht weer fiets koopt.
Opgeven is geen optie!

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 01 jun 2024 08:27

Is het niet verstandig om eerst op de fiets te zitten alvorens een dergelijke uitgave te doen? In de omgeving Rotterdam zitten een aantal Orbea dealers: https://www.orbea.com/nl-nl/dealers/. Ze zullen de M20 vast niet op voorraad hebben maar wel de alu modellen, dan heb je in ieder geval een beter beeld van de maat. Naar mijn mening vallen de Terra modellen wat kleiner dan de gemiddelde racefiets, ik ben 177cm en heb een Terra in de maat M en die past perfect (met bikefit).

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 01 jun 2024 11:56

Ernie C. schreef: 31 mei 2024 16:34 Ik heb een L en ben 1.86m. Ik zat echt precies tussen de 2 maten in en heb voor de kleinere gekozen, maar met 1,88m zou het toch een XL zijn geworden denk ik. De vork is ook al ingekort en wat spacers weggehaald. Ik denk niet dat dit echt goed gaat passen.

Waarom niet gewoon een nieuwe? Dan heb je geen Di2, maar het hele idee van een slechtweerfiets lijkt mij juist goedkope vervangingsonderdelen te zijn. En de kleurtjes mag je helemaal zelf kiezen!
Geen gek idee om eens te kijken naar een nieuwe.
Ik heb normaliter de voorkeur voor tweedehands omdat je meer fiets voor je geld krijgt. Maar met een slecht weer fiets hoeft het ook geen ‘top of the line’ te zijn per se.

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 01 jun 2024 12:18

Ed073 schreef: 01 jun 2024 08:27 Is het niet verstandig om eerst op de fiets te zitten alvorens een dergelijke uitgave te doen? In de omgeving Rotterdam zitten een aantal Orbea dealers: https://www.orbea.com/nl-nl/dealers/. Ze zullen de M20 vast niet op voorraad hebben maar wel de alu modellen, dan heb je in ieder geval een beter beeld van de maat. Naar mijn mening vallen de Terra modellen wat kleiner dan de gemiddelde racefiets, ik ben 177cm en heb een Terra in de maat M en die past perfect (met bikefit).
Goed punt, blijft toch een hoop geld dus dan wil je dat het goed past.
Toevallig zie ik dat de winkel waar ik ook mijn bikefit heb laten doen officiële Orbea dealer is (wat ik mij nu ineens weer herinner). Ik ga daar dit weekend maar eens even kijken wat voor moois ze hebben staan.

Plaats reactie