Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Koplamp probleem

remcopoelstra
Forum-lid

remcopoelstra 05 sep 2010 13:39

Hoi,

Het gaat misschien helemaal om het type fiets waar de meeste hier op zullen rijden maar ik denk dat jullie wel wat meer ervaring hebben.
Ik heb een Sparta Lexicon, met naafdynamo en automatische koplamp. Als deze nieuw is doet hij het fantastisch. Als ik loop knippert hij fel en als ik stop dan blijft hij nog minuten lang branden. Als hij echter een paar maanden oud is dan begint hij pas met branden na een paar honderd meter fietsen, brand dan zwak en stopt al met branden voor ik stil sta, uiteindelijk brand de lamp helemaal niet meer.
Ik heb al meerdere nieuwe lampen gekregen, maar allen hadden hetzelfde probleem; ontwerpfout dus lijkt me.
Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Zijn er merken die lampen verkopen die de mijne kunnen vervangen? Het is zo'n mooi in de vork verwerkt ding. Of zijn er mensen die het stukje electronica zelf vervangen?
Kan ik de supercap er gewoon uithalen zodat hij in ieder geval altijd licht geeft?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Remco Poelstra

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 01 jun 2024 17:09

Ik ga even een heel oud topic uit de mottenballen halen…

Op mijn Gazelle Chamonix stadsfiets zit een Shimano Nexus naafdynamo en een LED-koplamp. Heeft altijd goed gewerkt, maar de laatste tijd ging die opeens langzaam knipperen ipv continu licht. Het is nu zelfs zo ver dat als ik heel langzaam rij er nog wat geknipper uitkomt, maar vanaf meer dan stapvoets dan houdt de lamp er helemaal mee op.

Ik heb met een multimeter de output van de naafdynamo proberen te meten, maar ik krijg daar geen normale waardes uit. Het schijnt ook een wisselspanning te zijn, dus misschien ligt het daar aan dat het meten me niet lukt. En dat verklaart wellicht ook het knipperen van het licht. Met googlen lees ik dat er idd wisselspanning uitkomt en dat de koplamp met een gelijkrichter het naar gelijkspanning omzet voor het LED-lampje.

Maar omdat ik niet zeker weet of het defect in de naafdynamo zit of in de koplamp durf ik geen nieuwe LED-lamp te kopen met het risico dat het probleem daarmee niet opgelost is (het kost de wereld niet, maar toch).

Iemand enig idee of het probleem eerder in de dynamo zit, of in de koplamp met dat printje+LED-lampje?

walter-
Forum-lid HC

walter- 01 jun 2024 17:30

Het is zeker wisselspanning; multimeter op wisselspanning zou iets moeten geven.

Problemen die het kunnen zijn...
- idd de dynamo met problemen. Maar die dingen zijn redelijk bombproof.
- je led; maar dat is meestal alles of niks...
- er zit wat elektronica in de
Lamp die gekke resultaten kan geven.
- je kan met een kortsluiting probleem zitten waardoor er niet voldoende spanning aan de lamp komt.
- dikwijls is de dynamo te sterk voor een led; daarom zit er in de lamphouder veelal een overspanningsbeveiliging. Die zou ook kunnen gesneuveld zijn met gekke resultaten tot gevolg... (bv uitgaan als je sneller rijdt).

Heb je ook een achterlicht op de dynamo? Werkt dat correct?

Zelf gok ik dat een volledig voorlicht de oplossing is...

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 01 jun 2024 19:04

Ik zag dat de fiets van mijn vrouw dezelfde naafdynamo heeft, dus ik heb de fietsen even heel knus naast elkaar gezet en mijn verlichtingsstekker in haar fiets geduwd. En dan ook hetzelfde probleem met mijn lamp, dus ik ga die hele lampunit van mijn fiets maar vervangen.

walter-
Forum-lid HC

walter- 01 jun 2024 19:58

Dat is goed nagedacht ;-). Het had trouwens met iedere naafdynamo gekund (eventueel met de aansluiting van de andere naafdynamo op de andere kabel te zetten als de aansluitingen verschillen).

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 jun 2024 23:24

En omgekeerd? Jouw naafdynamo op haar lamp 💡
hun fietsen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2024 18:58

BertL schreef: 01 jun 2024 23:24 En omgekeerd? Jouw naafdynamo op haar lamp 💡
👍
I know myself like no one else