Heb vandaag de Gotthard vanuit het noorden gedaan. Beetje verkouden (neus verstopt beetje hoesten etc, geen koorts) dus wilde niet al te gek gaan doen, en dus de Oberalp maar overgeslagen. Ook geen zin om hem 2x te fietsen (eerst Noord dan Zuid), dus maar alleen vanuit de noordkant naar de top van de pas gefietst en weer dezelfde weg (nja grotendeels) terug.
Die aparte fietsroute vanaf de noordkant is wel grappig. Wel wat kleine stukjes 15% wat ff pittig is met mijn gewicht, maar is opzich wel goed te doen. Vanaf Andermatt is het gewoon genieten van het uitzicht. Wordt nergens echt steil (denk 9% max). Boven even wat gedronken en gegeten, praatje gemaakt met nen Hollander die zo aardig was de klassieke foto bij het bordje te maken, en weer naar beneden.
Nog even een momentje met een busje wat ineens besloot om vol in de ankers te gaan om een parkeerhaven in te rijden zonder knipperlicht te gebruiken. Best vervelend als je 60 rijdt... Was al aan het kijken of ik hem niet in kon halen toen hij besloot te gaan remmen... Op het eerst stukje downhill nog kort de 100 aangetikt (dat is dan weer het voordeel van zwaar zijn). Had het eigenlijk niet eens in de gaten dat het zo hard ging, voelde niet echt harder als 80 ofzo, maar toen ik op de Garmin keek voor de kaart en welke bochten eraan kwamen, zag ik 105 staan. Kon ik net de vrouw nog even flink mee over de zeik krijgen
![😅](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f605.svg)
Stukje vanaf Andermatt omlaag heb ik ook over de hoofdrijbaan gedaan. Geen idee of dat mocht (zag niks staan dat het niet mocht), maar dat vond ik wel wat prettiger dan die smalle fietsstrook met stukken van 15%.
Al met al ong 90 minuten vanaf de bodem naar de top, en in ong 20min omlaag.
Zou het echt geweldig vinden om zo'n downhill een keer te doen als er geen verkeer is, en je gewoon voluit die bochten kunt ingaan. mja dat is voor normale stervelingen niet weggelegd.