SRAM XPLR 13 speed gespot
Je moet wat, als je als fabrikant geen 100% goed werkende voorderailleur kan maken
Product is gewoon niet af? Ik denk dat ze voor een gravelbike met 13 versnellingen voldoende range-dekking en stapjes tussen de kransjes hebben. Ik heb wel mijn vragen bij de kettinglijn op de uiterste versnellingen en slijtage daardoor. Aan de andere kant, op de mtb rij ik ook 8000km+ op een GX cassette (wel met 3 afwisselende kettingen).
Ik ben benieuwd naar de volgende generatie weggroepen over pakweg 5 jaar. Wellicht dat we daar dan ook overgaan naar boost en die Transmission stijl UDH-mount.
Product is gewoon niet af? Ik denk dat ze voor een gravelbike met 13 versnellingen voldoende range-dekking en stapjes tussen de kransjes hebben. Ik heb wel mijn vragen bij de kettinglijn op de uiterste versnellingen en slijtage daardoor. Aan de andere kant, op de mtb rij ik ook 8000km+ op een GX cassette (wel met 3 afwisselende kettingen).
Ik ben benieuwd naar de volgende generatie weggroepen over pakweg 5 jaar. Wellicht dat we daar dan ook overgaan naar boost en die Transmission stijl UDH-mount.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Los of ik het als consument fijn vind.
90% van de fietsen met schakelproblemen hebben dat door een verkeerde afstelling of krom pad. Aldus Sram.
Daar zijn ze dus met T type vanaf. Dat scheelt ze heel veel werk.
Boost zou kunnen zeker bij de huidige gravekbikes is het bijzonder dat het er nog niet op zit.
Andere kant is dat er prima oplossingen zijn die boost overbodig maken, maar dat trekt de markt niet.
Asymmetrische frames, velgen nou dat gaat tegenwoordig nog maar het gros rijd zonder.
Smallere flensen op je naven. Ik heb nu een race wiel waar de flens aan de nds gewoon 1,5cm meer naar het midden is verplaatst. Levert echt een beter wiel op. Maar dan gaan de theorien van sommige wielbouwers op hol en dat wordt dus niet massaal geproduceert.
90% van de fietsen met schakelproblemen hebben dat door een verkeerde afstelling of krom pad. Aldus Sram.
Daar zijn ze dus met T type vanaf. Dat scheelt ze heel veel werk.
Boost zou kunnen zeker bij de huidige gravekbikes is het bijzonder dat het er nog niet op zit.
Andere kant is dat er prima oplossingen zijn die boost overbodig maken, maar dat trekt de markt niet.
Asymmetrische frames, velgen nou dat gaat tegenwoordig nog maar het gros rijd zonder.
Smallere flensen op je naven. Ik heb nu een race wiel waar de flens aan de nds gewoon 1,5cm meer naar het midden is verplaatst. Levert echt een beter wiel op. Maar dan gaan de theorien van sommige wielbouwers op hol en dat wordt dus niet massaal geproduceert.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
T-type kun je toch ook gewoon zo maken dat meerdere cassettes passen?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat ik wel bijzonder vind is dat er op unbound fietsen zijn met de 13speed xplr cassette, maar met een red udh derrie.
Tenminste er stond red op de achterderrie.
Tenminste er stond red op de achterderrie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dus de 13 speed XPLR is de red XPLR. Dat is toch niet gek? Als ik het online lees, dan zijn de shifters ook de nieuwe Red exemplaren.
Ben ik wel benieuwd of de nieuwe weggroep ook 13 speed aankan. Dan kan je met de normale derailleur wel gewoon een cassette met 30 tanden pakken.
Ben ik wel benieuwd of de nieuwe weggroep ook 13 speed aankan. Dan kan je met de normale derailleur wel gewoon een cassette met 30 tanden pakken.
Ik weet niet hoe zo’n derailleur met een servomotor werkt, maar als de shiftstappen volledig electronisch gestuurd worden dan zou je bijna zeggen dat het mogelijk moet zijn. De B-tension schroef zit neem ik aan nog gewoon op de nieuwe RED derailleur, dus dat is ook geen beperking zoals met die UDH derailleurs met slechts een A/B stand.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou die vragen gingen dus ook bij mij door mijn hoofd. Maar de derrie waar RED op stond was een T type.
Ik kon vanuit de hoek niet zien of er een B schroef op zat, maar volgens mij niet.
Het was de fiets van Bottas. Die heeft ook altijd de nieuwste snufjes wat ie ook doet
Wellicht gewoon een XLPR Red derrie waar alleen RED op stond
Ik kon vanuit de hoek niet zien of er een B schroef op zat, maar volgens mij niet.
Het was de fiets van Bottas. Die heeft ook altijd de nieuwste snufjes wat ie ook doet
Wellicht gewoon een XLPR Red derrie waar alleen RED op stond
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wellicht mede omdat zijn vrouw voor Canyon en Sram rijdt. Die had ook een T-type derailleur op haar fiets met Unbound zag ik. Alleen foto's via Instagram zijn niet heel scherp.
Ik bedoelde bij de nieuwe road/race versie van de RED derrie. Die heeft wel een B-schroef en gewoon een derailleurhanger bevestiging.wasbeer2006 schreef: ↑03 jun 2024 09:34 Nou die vragen gingen dus ook bij mij door mijn hoofd. Maar de derrie waar RED op stond was een T type.
Ik kon vanuit de hoek niet zien of er een B schroef op zat, maar volgens mij niet.
Het was de fiets van Bottas. Die heeft ook altijd de nieuwste snufjes wat ie ook doet
Wellicht gewoon een XLPR Red derrie waar alleen RED op stond
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat snap ik.
Maar dat kan eigenlijk niet werken, ga ik even van uit. De achterderrie is bepalend bij Sram en de road derrie's zijn 12 speed.
Die gaat dus niet op een 13 speed cassette werken.
Er zit best wel wat verschil in de geometry van de diverse derrailleurs, road, gravel en MTB, dat is niet alleen even een langer kooi.
Alhoewel ik een XX1 derrie ook redelijk werkend heb op een 11/30 shimano cassette voor de MTB op de weg. Het schakelt op 10 kransen prima, voldoende voor in de polder
Maar dat kan eigenlijk niet werken, ga ik even van uit. De achterderrie is bepalend bij Sram en de road derrie's zijn 12 speed.
Die gaat dus niet op een 13 speed cassette werken.
Er zit best wel wat verschil in de geometry van de diverse derrailleurs, road, gravel en MTB, dat is niet alleen even een langer kooi.
Alhoewel ik een XX1 derrie ook redelijk werkend heb op een 11/30 shimano cassette voor de MTB op de weg. Het schakelt op 10 kransen prima, voldoende voor in de polder
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar dan is het wel een bijzondere keuze om alleen voor de gravel variant van Red een 13 speed systeem te ontwikkelen.
Hoewel dit gezien te hebben, kan het heel goed zijn dat de mtb groepen ook naar 13 speed gaan.
Hoewel dit gezien te hebben, kan het heel goed zijn dat de mtb groepen ook naar 13 speed gaan.