Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2024 13:09

Annemiek met louis delahaye bleek een goede combi. Maar in de tijd daarvoor heeft ze ook een hoop aangemodderd met zaken die bij haar teams totaal niet op orde waren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 01 jun 2024 13:22

Mathieu van der Poel lijkt redelijk de ruimte krijgen om plezier te houden. De frieten na een wedstrijd lijken niet verboden. Ondertussen kiest Mathieu nu zelf om te pieken naar bepaalde wedstrijden. Die ruimte lijkt mij ook makkelijker voor iemand die op eendaagse wedstrijden piekt, dan voor iemand die 3 weken voor een klassement rijdt. Stoppen als klassementsrenner had mij een goede optie geleken voor Dumoulin.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 01 jun 2024 15:01

EmPeHa schreef: 01 jun 2024 13:22 Mathieu van der Poel lijkt redelijk de ruimte krijgen om plezier te houden. De frieten na een wedstrijd lijken niet verboden. Ondertussen kiest Mathieu nu zelf om te pieken naar bepaalde wedstrijden. Die ruimte lijkt mij ook makkelijker voor iemand die op eendaagse wedstrijden piekt, dan voor iemand die 3 weken voor een klassement rijdt. Stoppen als klassementsrenner had mij een goede optie geleken voor Dumoulin.
+1
Ik had precies dezelfde gedachte.
Ik begreep ook niet dat hij naar Jumbo ging terwijl hij 'klaar' was met het strakke regime bij Giant.

senior
Forum-lid

senior 01 jun 2024 15:04

En je bent niet de enige met die gedachte.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2024 20:32

Als je al ruzie met de diëtist krijgt omdat je een kiwi wil eten en de diëtist zegt dat het een appel moet zijn, kun je met recht spreken van de dwangarbeiders van de weg...

Hij geeft zelf ook ruiterlijk toe dat de stap naar Jumbo niet slim was maar dat hij nog in de ontkenningsfase zat.

De vraag is natuurlijk wel wat hij nog had kunnen winnen als hij meer vrijheid had gekregen en of "wij" dat dan een welkome aanvulling van zijn palmares hadden gezien
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2024 20:35

Heeft Tom zich ooit uitgesproken hoe het voor hem ideaal zou zijn om te presteren qua begeleiding training etc.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2024 20:44

Hij geeft zelf aan dat hij tot aan de winst on de Giro heel veel voldoening kreeg van het bedenken en minutieus uitvoeren van de schema's. Daarna werd hij steeds meer geleefd en is hij de regie verloren. Op het moment dat hij zich daar echt van bewust was, heeft hij de keuze gemaakt om te stoppen.

Gezien zijn leeftijd, mogelijkheden om op andere manieren de kost te verdienen en het aantal opkomende talenten, valt daar ook best iets voor te zeggen.
Campagnolo Ultra Dork

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 01 jun 2024 22:50

Maar die opkomende talenten (en Ik snap je punt daarover wel) zijn ook mannen die studies doen en heel zelfstandig in het leven staan.
Cian Uidenbroeks, Guillaume Martin, etc. Allemaal renners met een universitaire opleiding of nog bezig daarmee.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 02 jun 2024 11:23

Tegenwoordig is 40-50% theoretisch opgeleid. Daar zit dan ook wel eens een wielrenner tussen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jun 2024 15:41

En Martin gaat zeker geen grote ronde winnen, Uijtenbroeks zal al een gelukje a la Kuss moeten hebben en dat komt ook geen 5x in je carrière voor. Dan moet je dan ook nog maar net in topvorm zijn en zelf geen pech tegenkomen.
Campagnolo Ultra Dork

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 jun 2024 19:25

Je hoeft toch geen grote ronde te winnen om een succesvolle coureur te zijn?
En ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van Cian. Z’n tijdrit is niet bepaald hoopgevend maar zij klimcapaciteit des te meer!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jun 2024 19:46

kxlight schreef: 02 jun 2024 11:23 Tegenwoordig is 40-50% theoretisch opgeleid. Daar zit dan ook wel eens een wielrenner tussen.
Dit zag je 20 jaar terug ook al (en waarschijnlijk daarvoor ook). Niet specifiek voor wielrennen, maar de combinatie van topsport, of muziek, met een theoretische opleiding.
Over het algemeen heb je veel discipline nodig om naar de topsport niveaus te kunnen groeien. En dat helpt je ook met studie. Daarnaast geeft veel sporten ook structuur, ritme, regelmaat.., en vaak zitten er ook iets nog ouders tussen die dreigen dat ze je het leukste (sport/muziek) van je afpakken als je schoolprestaties eronder gaan lijden, dat is soms ook een drijfveer om je schoolwerk niet te laten versloffen.

Dat is uiteraard niet voor alles en iedereen zo. Maar het zijn wel redenen waarom onder topsporters een meer dan gemiddeld theoretisch opleidingsniveau zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie