Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 03 jun 2024 20:17

Als student is trainen voor sport naast een studie nog te doen met 10 college uren per week en ‘s avonds studeren. Als je al full time werkt op je 20e dan is dat een stuk moeilijker te combineren en te plannen in je dag.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jun 2024 21:28

Enzzo schreef: 03 jun 2024 19:25 Je hoeft toch geen grote ronde te winnen om een succesvolle coureur te zijn?
En ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van Cian. Z’n tijdrit is niet bepaald hoopgevend maar zij klimcapaciteit des te meer!!
Het hoeft niet, maar vooralsnog volgen de echte toppers geen studie en daar zou Dumoulin mee moeten concurreren. Als je al moeite hebt om motivatie te vinden, is dat alleen maar lastiger voor presteren op een wat lager niveau.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 jun 2024 21:40

bakboord1 schreef: 03 jun 2024 20:17 Als student is trainen voor sport naast een studie nog te doen met 10 college uren per week en ‘s avonds studeren. Als je al full time werkt op je 20e dan is dat een stuk moeilijker te combineren en te plannen in je dag.
Ik ken studies die iets meer college-uren hebben dan 10. Maar dan nog, je mist ook veel colleges. Marianne Vos heeft zich ooit ingeschreven voor iets biomedisch. Volgens mij is ze er nauwelijks geweest, voordat ze het opgaf.

rikkert
Forum-lid

rikkert 04 jun 2024 08:07

Of een sporter een academische achtergrond lijkt ook aan de sport te liggen: roeien heeft een hoog academisch gehalte. Er zijn ook veel roeiverenigingen gelieerd aan universiteiten/studentenverenigingen. Zelfde geldt voor hockey. Is denk ik ook een afkomst-dingetje. Daarnaast, hockey/roeien, een studie naast doen is wel zinnig, want volledig afgetankt wordt je er niet van. Ik denk dat Dumoulin zich de eerste jaren sowieso niet zoveel zorgen hoeft te maken. Epke deed trouwens een studie arts en liep co-schappen naast sport. Het kan wel.

Ik denk dat de mogelijke combi niet in de college-uren zit. Meer in de trainingsuren voor je sport. Die zijn voor een renner op nivo denk ik wel wat hoger dan een pak n beet hockeyer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 jun 2024 08:51

rikkert schreef: 04 jun 2024 08:07 Of een sporter een academische achtergrond lijkt ook aan de sport te liggen: roeien heeft een hoog academisch gehalte. Er zijn ook veel roeiverenigingen gelieerd aan universiteiten/studentenverenigingen.
Mijn oudste dochter roeit bij zo'n vereniging, straf regime, volgens mij hebben ze elke dag de boot om 6:00 in het water.
Betekent ook, geen alcohol en goed letten op wat je eet. Ze is nu zoekende naar een dieet dat voor haar werkt.

Over sportpsychologie gesproken.
Joris van den Bergh schreef daar in 1941 een boek over en was zijn tijd vooruit.
Je zou denken dat het nu gemeen goed is maar als ik het amateuristische gedrag bij veel teams zie dan geloof ik dat er niets geleerd word. Het is voor mij een open deur dat als iemand tussen zijn oren sterk is hij bovennatuurlijke inspanningen kan leveren.
Bijlagen
Mysterieuze krachten in de sport.jpg
Mysterieuze krachten in de sport.jpg (37.54 KiB) 2665 keer bekeken

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jun 2024 08:56

Volgens mij zit het meer in het pakket van een persoon. Noem het genen of talent. Maar discipline hebben om gestructureerd te trainen, helpt je ook om gestructureerd te studeren/leren. Doelgericht bezig kunnen zijn heb je nodig om de top te halen in de topsport (naast natuurlijk bepaalde aangeboren fysieke talenten over het algemeen).

Het gaat niet zo zeer om aantal uren. En ik denk niet eens om het "niveau" waar we het over hebben. HBO/universiteit is weliswaar "hoog" opgeleid. Maar het zou mij niet verbazen dat ook een topsporter die gewoon via een vmbo en een mbo een praktijkopleiding volgt - dat met meer succes en resultaat doorloopt dan een gemiddelde leeftijdsgenoot. Die schaar ik onder hetzelfde rijtje als de topsportende universitaire student.
En wellicht dat het nog iets knapper is zelfs, omdat je omgeving voor afleiding kan zorgen. Dat zal op een VMBO toch meer en vaker gebeuren dan op een VWO. Dus dat talent om je daarvoor af te sluiten, en doelgericht bezig te zijn, moet feitelijk nog sterker zijn in zo'n geval.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 jun 2024 10:00

De factor geluk circa 95% , dus waar ben je geboren en wie zijn je ouder en wat voor soort instelling heb je. Speelt de grootste rol.

Ik had in mijn jeugd alle ingrediënten om te ontsporen. Niet gebeurt, dan kan ik heel stoer roepen dat ik er zo goed mee om ben gegaan.
Maar het zat gewoon niet in me om een een bende van de te maken en ik dacht dit leven wil ik uit.

Dat geld hier ook. Mijn zoon zat op VMBO basis en is keihard zijn best gaan doen om daaruit te komen. Elk jaar een stap door hard werken.
Ook dat zit in je of niet. Hij was die ongeïnteresseerde klasgenoten zat na 2 weken. Ik ben er super blij mee. Maar welk kind van 12 ziet en kan dat na 2 weken. Maar hij moet er wel wat voor doen. De ander zit op het VWO doet vrij weinig en de 8 en 9's vliegen om zijn oren. Twee kinderen zelfde gezin.

Heel ander soort intelligente en hele andere instelling. Niet goed of fout, niet beter of slechter anders.

En daar gaat het in de topsport ook om. Het klimaat moet je liggen en je moet daarin als je het wilt voor jezelf nagaan wat er voor jouw werkt.
Dat gelul van je mag geen patatje of baco'tje. Dat maakt echt geen donder uit. Je moet je vooral goed voelen en het op kunnen brengen.

Om een voorbeeld te geven
Ik ben ervan overtuigd dat een training doen die je tegenstaat veel slechter is als de avond ervoor een patatje en een baco en er zin in hebben.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 04 jun 2024 13:49

En zo zijn we van Dumoulin afgedaald naar de mythe van de meritocratie; wie is er niet in groot gebracht? Een andere Tom zong lang geleden alweer: "Misery is the river of the world. Everybody row."

bartdr
Forum-lid

bartdr 04 jun 2024 14:40

Ik denk net dat te veel capaciteiten hebben (topsport aanleg én intelligentie) net hinderlijk kan zijn. Overal wordt verwacht dat je dan op je top presteert en je kan dat ook nog eens op meerdere vlakken. Denk maar aan de echte multitalenten: én muzikaal sterk én intelligentie om te doctoreren of gelijkaardig én fysiek de capaciteiten hebben om in een wereldsport een leefbaar loon te kunnen verdienen. Die overvloed aan opties en keuzes moeten maken kan ook verlammend werken.
Dan lijkt het me makkelijker om een "intelligente kluns" of een "matig begaafd topsporter" te zijn. Weet je al van jongs af aan in welke richting je moet werken als je iets wil gaan doen dat goed aansluit bij de eigen capaciteiten. 1 van de kinderen bij mij in de straat was "of je wordt voetballer, of je wordt postbode/magazijnier/...". Die wist vanaf zijn 15 wel waar hij moest werken. Ik was wat meer gemiddeld op alle vlakken en heb jarenlang vanalles gecombineerd "omdat het kon" om er dan later, behalve een universitair diploma, weinig aan over te houden.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 jun 2024 15:00

Begeleiding van jongs af aan scheelt ook enorm.
Max-Jos Verstappen.
Beide v d Poels-Vader Adri.
Diverse voetballers.
Maar uiteindelijk moet je het ook zelf willen kunnen (mentaal) doen.
Of Tom door misschien andere begeleiding nog topsporter zou zijn geweest durf ik geen uitspraak over te doen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 jun 2024 18:07

Dat geloof ik niet. Hij was mentaal op als het op topsport aankomt op (en ik denk ook op andere vlakken)
Een kwaliteit is ook weten wat je kan.

Daarnaast hij heeft toch een mooie carierre gehad. Giro en het jaar erop 2 x 2de en dat scheelde maar een haar als je het verloop van de koers erbij pakt, WK tijdrijden. En het "gevoel" is dat er niet uitgekomen is wat er inzat. Heel vreemd vind ik dat altijd.

De een kan het wat langer aan dan de ander, dat is toch geen schande.
En ik blijf zeggen die zeurstem maakt het allemaal ook niet beter. Ik wordt heel vaak al moe als ik naar hem luister.

bever
Forum-lid

bever 05 jun 2024 21:43

dat is Maastrichts, daar kan de arme man niets aan doen

Plaats reactie