Nieuw achterwiel gekocht (Scope 4R; rimbrake) met een nieuwe shimano 11s cassette (11-25) en ketting shimano 11s.
Op mijn Canyon Endurace CF 9.0 2017 heb ik verder shimano ultegra 6800 53/39 voorbladen.
Wanneer ik de ketting op het grote voorblad doe en vervolgens schakel met alle cassettewielen achter, is er niets aan de hand.
Wanneer ik echter de ketting op het kleine voorblad doe en aanzet dan zie ik het gedeelte van de achterderailleur, waarin de derailleurwieltjes zitten, op en neer bewegen (schokken) en hoor ik geluid (slepend?, tikkend?).
Dat bewegen van de derailleur met geluid treedt op bij alle cassettewielen achter, wanneer ik tenminste aanzet. Wanneer ik niet aanzet dan is alles wel geruisloos en beweegt er niets.
Toen dit optrad heb ik, omdat de ultegra 6800 achterderailleur (lange kooi) al oud was en het nodige verduren had gehad, een nieuwe achterderailleur aangeschaft:
Shimano Ultegra R8000GS 11-speed (Lange kooi) (nb 8000 serie is backwards compatible met 6800 serie)
Omdat het achterpadje van mijn een beetje scheef leek, heb ik die vervangen door een nieuw padje.
Helaas heeft dit allemaal niet geholpen: het vervelende euvel blijft.
Ik ben ten einde raad. Wat kan nu nog dit probleem veroorzaken? Het kleine voorblad?
Wie heeft zoiets als eens meegemaakt en/of kan hulp geven?
[Opgelost] Vervelend achterderailleur probleem
Logische gedachte idd maar de ketting had correcte lengte want die kort ik altijd aan de hand van de oude ketting in.
Bedankt voor het meedenken.
Heb hem uiteindelijk naar de fietsenmaker gebracht en het bleek uiteindelijk het kleine vooorblad te zijn.
Voorblad vervangen omdat die volledig versleten was waardoor de nieuwe ketting aan de onderkant eninzins bleef "plakken".
Dat "plakken" zorgde ervoor dat het gedeelte van de achterderailleur, waarin de derailleurwieltjes zitten, op en neer ging bewegen en geluid ging maken.
Opgelost gelukkig. Het blijft mechanische fijnmechanica.
Voorblad vervangen omdat die volledig versleten was waardoor de nieuwe ketting aan de onderkant eninzins bleef "plakken".
Dat "plakken" zorgde ervoor dat het gedeelte van de achterderailleur, waarin de derailleurwieltjes zitten, op en neer ging bewegen en geluid ging maken.
Opgelost gelukkig. Het blijft mechanische fijnmechanica.