Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

camu
Forum-lid

camu 03 jun 2024 21:05

marsman schreef: 03 jun 2024 17:18 Zijn er echt zoveel issues met dat stuur? En kraakt de zadelpen echt bij iedereen? Niet sarcatisch bedoeld, maar ik ben serieus in de markt voor een Aeroad. Volgens mij is die zadelpen toch opgelost met de laatste update? En ik heb nergens gelezen dat mensen zoveel issues hebben met het stuur.

Ik hoop dat de kleurschema's gaan wijzigen en dat de prijzen mee gaan vallen.
Ik rijd / reed op een model uit 2022, dus nog voor het herontwerp van de zadelpen / zadelpenklem en voor de introductie van de Torxboutjes, en dus ook voor het verhogen van het aandraaimoment bij de stuurpen van 9Nm naar 12Nm, wat wellicht de speling die bij mij continue terugkeert zal oplossen. Ik hoop dat de frameupdate uit 2023 met het nieuwe zadelpenklemsysteem het merendeel van de problemen heeft opgelost, in mijn nabij vrienden / kennissenkring heb ik iig naast mij nog 5 andere gevallen met krakende zadelpennen op de modellen 2021 en 2022, op fora destijds ook veel over gehoord maar na 2023 niet meer. De oplossing van het stukje tape werkt tijdelijk, maar vergt in mijn geval nog steeds regelmatig (lees elke maand) onderhoud. In de 20 jaar dat ik fiets heb ik dat op geen enkele andere fiets ooit zo frequent moeten doen.

Goed natuurlijk dat het frame wederom wordt geüpdatete, beetje zuur alleen dat de eerste iteratie van dit ontwerp een aantal misperen bevat die gewoon niet permanent goed zijn op te lossen.

Fiets rijdt verder fantastisch en is zonder kwaaltjes zeker een aanrader. Ik zou niet twijfelen en gelijk bestellen zodra de nieuwe versie beschikbaar komt, dikke kans dat deze binnen no time weer is uitverkocht.
Laatst gewijzigd door camu op 03 jun 2024 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

camu
Forum-lid

camu 03 jun 2024 21:07

ric schreef: 03 jun 2024 17:28
marsman schreef: 03 jun 2024 17:18 Zijn er echt zoveel issues met dat stuur? En kraakt de zadelpen echt bij iedereen? Niet sarcatisch bedoeld, maar ik ben serieus in de markt voor een Aeroad. Volgens mij is die zadelpen toch opgelost met de laatste update? En ik heb nergens gelezen dat mensen zoveel issues hebben met het stuur.

Ik heb er nu 1700km opzitten en 0 issues met stuur en zadelpen.
Rijd je met de meest recente versie van het frame (vanaf 2023), of nog met een ouder model?
Vond wel dat balhoofdlagers wat mager van vet voorzien waren ( zag ik nadat ik spacer er tussenuit haalde) en er dus meer vet op gesmeerd.
Is nog niet heel veel km’s maar volgens mij zijn er weinig issues met de laatste generatie.
Idem bij mij, vraag me af of er überhaupt vet was gemonteerd aangezien m'n Aeroad slechts een paar keer regen heeft gezien en binnen het jaar al roestvorming bij de balhoofdlagers vertoonde :S

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 03 jun 2024 21:41

2023 model. In januari gekocht.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 04 jun 2024 06:51

Bij de meeste merken wordt er behoorlijk karig met vet omgesprongen wanneer het 't balhoofd betreft!
Bij de FM's waar ik kom, is dat altijd een extra werkje.

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 04 jun 2024 07:45

Ik heb het idee dat ook de rubberen afdichting van de balhoofd aan de bovenzijde is gewijzigd, per 2023. Deze is nu gelijk aan die van de Ultimate, en lijkt robuuster.
Ik heb een 2023 Aeroad en pak af en toe een regenbuitje mee, maar het systeem houdt zich nog goed, hoewel ik Roubaix er niet mee zou rijden, dat dan weer wel.
Voor de rest lijkt bij de 2025 versie het systeem niet gewijzigd, het stuurwiel heeft nog steeds het ene boutje aan de bovenkant, maar aangepast zodat de triatlon stuur van de Grail er op past.

tomtom
Forum-lid

tomtom 04 jun 2024 12:20

Nee, ik rijd al sinds december 2019 met dit Aeroad frame en heb vrijwel geen issues gehad met stuur & zadelpen (de mechanismen dan ;), het trekken van kabels door dit stuur is $%^#@ klus want ik was zo slim om heel de SRAM set eruit te trekken voordat ik Shimano plaatste :?. Al twee keer een nieuw frame ontvangen (1x omdat de streepjes op de seatstay niet onder de blanke lak zaten en 1x omdat er (waarschijnlijk door een steen maar Canyon besloot in mijn voordeel) barst in de naad op de onderbuis zat) plus nieuwe bar-ends en zadelpen (daardoor werd het geheel wel een tikkeltje zwaarder). Afstellen van de speling met de speciale tool is simpel, doeltreffend en heb ik in 4,5 jaar 1x moeten doen. Ik vind het nog steeds (veruit) de mooiste en cleanste cockpit die er is en dat het in behoorlijk ruime mate toch verstelbaar is, is alleen maar een dikke pluim waard. Net een Ultimate met hetzelfde stuur gekocht en ook dat werkt weer feiloos. De balhoofdlagers waren altijd al een probleem (matige kwaliteit en/of afdichting?) bij vrijwel alle Canyon's die ik had (inmiddels een stuk of 20 denk ik). Zelfs een Ultimate refurbished van ze gekocht met een verroeste set erin (keurig opgelost overigens). Sinds ik de lagers (en de zadelpen, die kraakte 1x na vervangen door de nieuwe versie met sleeve) invet met Parktool montage/lagervet heb ik in elk geval helemaal geen problemen meer. Niet in mijn Grail (die ik bij nat/vies weer gebruik en vrijwel nooit schoonmaak) en ook niet bij mijn Aeroad. Met 6000-8000 km/jaar, 80-85kg en redelijk wat kracht heeft e.e.a. best wel wat te verduren gehad denk ik.
Aeroad
Grail
Ultimate

Stanley Messi
Forum-lid

Stanley Messi 04 jun 2024 22:52

Vraagje m.b.t. de Canyon maten.
Ik sta op het punt een Canyon Grail CF SLX te bestellen. De maat die ik voor ogen had te bestellen was een maat L, gezien dit volgens Canyon matcht bij mijn lengte (188cm).

Vanzelfsprekend, voor de fiets daadwerkelijke te bestellen, heb ik mijn bikefit rapport naast de geometrie van de verschillende maten gehouden. Nu kwam tot mijn verbazing naar voren dat ik een Grail maat S moet bestellen? Ik kan mij met mijn lengte bijna niet voorstellen dat dit klopt, dus vandaar even de vraag.

Zie onderstaand mijn bikefit resultaat:
- Reach : 389 / 395
- Stack : 572 / 590

Grail maat S
- Reach : 394
- Stack : 573

Grail maat M
- Reach : 411
- Stack : 591

Grail maat L
- Reach : 427
- Stack : 613

Op basis van bovenstaande ga ik dus een maat S bestellen. Maar voor de zekerheid, check, check, dubbel check.

Nog een kleine toevoeging:
Op basis van mijn lengte (188cm) en bb lengte (85cm), adviseert Canyon zelf een maat M of L, waarbij M voor meer wendbaarheid zorgt en L meer stabiliteit..
Maakt het niet makkelijker als je het mij vraagt :?:

Alvast dank!

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 04 jun 2024 23:56

Het verschil zit hem in de lengte van de stuurpen. Bij je bikefit zal die ook ergens benoemd / bepaald zijn. Canyon monteert korte stuurpennen op de Grail. Een beetje zoals op een MTB gangbaar is: lang frame met korte stuurpen.

Als je de stuurpen meeneemt in het vergelijk zul je, net als de website van Canyon ws uitkomen op een L.

Stanley Messi
Forum-lid

Stanley Messi 05 jun 2024 00:34

klaastuin schreef: 04 jun 2024 23:56 Het verschil zit hem in de lengte van de stuurpen. Bij je bikefit zal die ook ergens benoemd / bepaald zijn. Canyon monteert korte stuurpennen op de Grail. Een beetje zoals op een MTB gangbaar is: lang frame met korte stuurpen.

Als je de stuurpen meeneemt in het vergelijk zul je, net als de website van Canyon ws uitkomen op een L.
Jep, dat is het verschil. Top, dank.
Zie ook dat bij de bikefit een verschil nog zit in totaal van spacers onder het stuur ten opzichten van Grail (30mm vs 15). Goed dat ik dat even zie.

Kom dan met conversie nog wel een beetje tussen M en L in, wat mij dan weer enigszins aan het twijfelen zet..

Na verrekening
L:
- Stack : 598
-Reach : 397

M
- Stack : 576
- Reach : 381

Dus bij L
- Stack 3mm te groot;
- Reach 7mm te groot.

Bij M
- Stack binnen de marge;
- Reach 6 mm te klein.

Wat zouden jullie dan adviseren? Een M of een L?
Uitgaand dus van deze bikefit maten:
- Reach : 389 / 395
- Stack : 572 / 590

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 05 jun 2024 08:15

Tel je nu de lengte van de stuurpen bij de reach op?
Want dat kan ook een beetje een scheef beeld geven.
De hoek van het balhoofd is in de canyon anders als op je racefiets waarschijnlijk....

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 05 jun 2024 08:24

Ik begrijp niet helemaal wat je gedaan hebt qua rekensom. Ik weet wel dat ik met mijn 1,82m een M zou nemen. Dan lijkt het me sterk dat je met 1,88m ook op een M uitkomt.

(Daarbij lijkt de reach die uit de bikefit gekomen is me aan de korte kant voor iemand van jouw lengte. Lange benen, korte rug?)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2024 09:15

Mijn Ultimate was ook een M. Ben 178. En die zat qua maat perfect.
Less is bore

Plaats reactie