Heb je toevallig nog een how-to over de lager wissel?
Op mijn body zit ook al een kleine speling en de lagers liggen al een hele poos klaar.
Vervangende body voor Novatec naaf
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tja. Het is nogal een standaard naaf zoals je ze heel veel ziet tegenwoordig. Foto's maak ik daar niet van en ik ga hem niet meteen weer uit elkaar halen. Ik heb een 12mm steekas disc versie. Hopelijk wijst het zich vanzelf met deze aanwijzingen.
Het helpt wel enorm als je geschikt lagerpers gereedschap hebt. Ik heb een ZTTO kit van aliexpress, en die is verassend goed uitgerust. Het kan professioneler, maar dit is al 1000x beter dan prutsen met een draadeind en wat ringen. Al heb ik het ook menig keer zo gedaan.
Ik heb vandaag de lagers van deze naaf gedaan: Ook een B2 body.
https://www.eshop.novatecwheels.eu/esho ... 4692.xhtml
- Twee 17mm steeksleutels tegen elkaar in draaien. Bij mij kwam de linker naafkap los. (Ik denk dat de rechter aan de bodykant er ook af kan, maar uiteindelijk maakt dat toch niks uit.) Eender welke die los komt is goed. Het is een rechte as.
Heb je een velgrem naaf of QR-disc naaf dan zijn het waarschijnlijk twee imbussleutels, maar is hetzelfde principe.
- As langs rechts verwijderen. Body van de as schuiven
- Er zit een spacer(4) in de body op de as. Niet verliezen. Mogelijk een licht tikje met een plastic/rubber hamer hier en daar als het wat aangekoekt is.
- Met schroevendraaier voorzichtig rubber seal op de body verwijderen. Stukje bij beetje. (7)
- Er zit een klein verzonken 2mm imbus schroefje in de body. Deze moet je iets omhoog draaien. Deze borgt volgens mij het binnenste bodylager. (12)
- In de body zitten twee lagers, met daartussen een afstandsbus(6) voor preload. Druk met een oude schroevendraaier die bus aan de kant. Nu kan je voorzichtig dat lager eruit tikken.
- Het binnenste bodylager heb ik met de lagerpers verwijderd. Deze moet je namelijk ook over de zitting van het buitenste lager drukken. Deze is dus ook het moeilijkst te verwijderen en te plaatsen van alle vier. Echter in veel gevallen is dit ook het laatste lager dat vergaat, hier komt niet zo makkelijk vocht bij. Bij sommige wielen ( fulcrum, laat ik deze vaak zitten als hij nog goed is ). Om hem eruit te krijgen kon ik alleen op de binnenste ring persen. Met een pers lukt dit wel, maar niet te veel geweld gebruiken. Valt het lager uit elkaar dan krijg je de buitenste lagerschaal er denk ik onmogelijk uit.
- Naaf is hetzelfde verhaal. Afstandsbuis verplaatsen en rondom eruit tikken. Hier kan je aan beide kanten makkelijk bij.
Lagers terugplaatsen.
- Plaats eerst volledig het binnenste bodylager. Die moet je dus twee keer persen. 1x over de zitting van de buitenste en dan tegen zijn eigen zitting.
- Monteer dan pas de afstandsbus en het pers buitenste bodylager. Gebruik een 15mm as. Anders valt de spacer niet precies op de plek. Als je hem scheef perst beschadig je de rubberen afdichtingen van de lagers.
- Plaats de rubber seal terug op de body. Gebruik een van je persdrifts en een hamer.
- Beide Naaflagers en spacer kan je in een keer plaatsen. Even opletten dat je goed recht begint.
Daarna is het alleen nog een kwestie van de pallen en tandring van wat vet voorzien. De body op de as schuiven ( spacer niet vergeten ). En de as weer door het wiel te steken. Even met de vingers de pallen vast drukken en linksom draaien. De linker naafkap te plaatsen en aan te draaien met de 17mm sleutels ( niet te vast )
Het helpt wel enorm als je geschikt lagerpers gereedschap hebt. Ik heb een ZTTO kit van aliexpress, en die is verassend goed uitgerust. Het kan professioneler, maar dit is al 1000x beter dan prutsen met een draadeind en wat ringen. Al heb ik het ook menig keer zo gedaan.
Ik heb vandaag de lagers van deze naaf gedaan: Ook een B2 body.
https://www.eshop.novatecwheels.eu/esho ... 4692.xhtml
- Twee 17mm steeksleutels tegen elkaar in draaien. Bij mij kwam de linker naafkap los. (Ik denk dat de rechter aan de bodykant er ook af kan, maar uiteindelijk maakt dat toch niks uit.) Eender welke die los komt is goed. Het is een rechte as.
Heb je een velgrem naaf of QR-disc naaf dan zijn het waarschijnlijk twee imbussleutels, maar is hetzelfde principe.
- As langs rechts verwijderen. Body van de as schuiven
- Er zit een spacer(4) in de body op de as. Niet verliezen. Mogelijk een licht tikje met een plastic/rubber hamer hier en daar als het wat aangekoekt is.
- Met schroevendraaier voorzichtig rubber seal op de body verwijderen. Stukje bij beetje. (7)
- Er zit een klein verzonken 2mm imbus schroefje in de body. Deze moet je iets omhoog draaien. Deze borgt volgens mij het binnenste bodylager. (12)
- In de body zitten twee lagers, met daartussen een afstandsbus(6) voor preload. Druk met een oude schroevendraaier die bus aan de kant. Nu kan je voorzichtig dat lager eruit tikken.
- Het binnenste bodylager heb ik met de lagerpers verwijderd. Deze moet je namelijk ook over de zitting van het buitenste lager drukken. Deze is dus ook het moeilijkst te verwijderen en te plaatsen van alle vier. Echter in veel gevallen is dit ook het laatste lager dat vergaat, hier komt niet zo makkelijk vocht bij. Bij sommige wielen ( fulcrum, laat ik deze vaak zitten als hij nog goed is ). Om hem eruit te krijgen kon ik alleen op de binnenste ring persen. Met een pers lukt dit wel, maar niet te veel geweld gebruiken. Valt het lager uit elkaar dan krijg je de buitenste lagerschaal er denk ik onmogelijk uit.
- Naaf is hetzelfde verhaal. Afstandsbuis verplaatsen en rondom eruit tikken. Hier kan je aan beide kanten makkelijk bij.
Lagers terugplaatsen.
- Plaats eerst volledig het binnenste bodylager. Die moet je dus twee keer persen. 1x over de zitting van de buitenste en dan tegen zijn eigen zitting.
- Monteer dan pas de afstandsbus en het pers buitenste bodylager. Gebruik een 15mm as. Anders valt de spacer niet precies op de plek. Als je hem scheef perst beschadig je de rubberen afdichtingen van de lagers.
- Plaats de rubber seal terug op de body. Gebruik een van je persdrifts en een hamer.
- Beide Naaflagers en spacer kan je in een keer plaatsen. Even opletten dat je goed recht begint.
Daarna is het alleen nog een kwestie van de pallen en tandring van wat vet voorzien. De body op de as schuiven ( spacer niet vergeten ). En de as weer door het wiel te steken. Even met de vingers de pallen vast drukken en linksom draaien. De linker naafkap te plaatsen en aan te draaien met de 17mm sleutels ( niet te vast )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Goede uitleg! Ik doe dit zelf precies zo met mijn wielen. Ik had een body van een oud Roval wielset, die bleek te passen, die ik als reserve gebruik.
Als ik merk dat de lagers versleten zijn, pak ik de andere body en zet ik die erin en daarna bestel ik lagers voor de versleten body. Zo kan ik meteen door.
Overigens werkt het vervangen van lagers bij de meeste Fulcrum body’s ook zo en daarvan vind je ook wel uitlegvideo’s op YouTube.
Als ik merk dat de lagers versleten zijn, pak ik de andere body en zet ik die erin en daarna bestel ik lagers voor de versleten body. Zo kan ik meteen door.
Overigens werkt het vervangen van lagers bij de meeste Fulcrum body’s ook zo en daarvan vind je ook wel uitlegvideo’s op YouTube.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Belangrijkste oorzaak is het zachte materiaal van de body. De sluitring goed aandraaien helpt hooguit een (heel) klein beetje.thestudent schreef: ↑05 jun 2024 21:56 En ik heb vandaag toevallig twee nieuwe lagers in deze body geperst. Die van mij heeft geen anti bite guard, maar is redelijk in orde. De hele achternaaf bestaat uit vier 6902 lagers.
Cassettes niet vast genoeg is de grootste oorzaak. Al is een stukje staal uiteraard beter.
Website: https://www.maatwielen.nl