Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies maatvoering ICAN gravel frame

Daan93
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2021 22:33

Daan93 08 jun 2024 10:21

Goedemorgen,

Al een tijdje speelt het door mijn hoofd om eens een gravel bike te gaan opbouwen vanaf 0. Na veel wikken en wegen ook uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten voor de verkoop van mijn racefiets en opbouwen van een gravelbike.

Als eerste heb ik natuurlijk een frame nodig, hierbij kwam ik uit op het volgende frame: ICAN Graro.

https://icancycling.com/collections/gra ... rame-graro

Nou zit ik met de maatvoering vanuit de ICAN precies tussen twee maten in met mijn 180 cm lang, namelijk: size 56 en size 58.
Afbeelding

Het frame heeft verder de volgende geometrie:
Afbeelding

Ik ben 180 lang en heb een binnenbeen lengte van 78 cm. Hierbij had ik een maat M bij mijn Canyon Ultimate, 2022, die de volgende geometrie had:
Afbeelding

Ik ben niet echt thuis in het stukje van vergelijken van geometries. Vandaar dat ik de vraag bij jullie leg om hier toch even een gedegen advies voor te kunnen krijgen. Ik ben niet op zoek naar een super agressieve zit in ieder geval.. Welk frame maat zou het beste passen bij mijn lengtes als er gekeken wordt naar mijn huidige racefiets?

Alvast bedankt voor het advies!
Groet, Daan.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 08 jun 2024 12:12

Voer de gegevens eens in op bikegeo.net. Daar heb ik veel aan gehad met het vergelijken van geos.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jun 2024 13:03

De Ican heeft gewoon een race geo met een langere wielbasis om de banden kwijt te kunnen.
De Canyon is echt een gravel frame. Wat wil je echt heel veel gravellen en ook dat gedrag of een soort hybrid racer met brede banden?

Dat moet je even afvragen in het geval van de Ican wordt een 58 denk ik heel groot. Wat is je bbl?
Wil je in de toekomst een dropper kwijt? Dat wordt op die 58 met korte benen bv lastig.

Ik vind de Ican wel een mooi frame.

Daan93
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2021 22:33

Daan93 08 jun 2024 16:22

wasbeer2006 schreef: 08 jun 2024 13:03 De Ican heeft gewoon een race geo met een langere wielbasis om de banden kwijt te kunnen.
De Canyon is echt een gravel frame. Wat wil je echt heel veel gravellen en ook dat gedrag of een soort hybrid racer met brede banden?

Dat moet je even afvragen in het geval van de Ican wordt een 58 denk ik heel groot. Wat is je bbl?
Wil je in de toekomst een dropper kwijt? Dat wordt op die 58 met korte benen bv lastig.

Ik vind de Ican wel een mooi frame.
Hij wordt opgebouwd met in het achterhoofd toch nog de combinatie van weg/gravel te kunnen zoeken. Eigenlijk een soort vervanger van de race maar die van beide werelden een combinatie maakt. Vandaar dat ik ook een beetje bij dit frame uit kwam, de looks/aero van de race wat ik er gewoon erg mooi uit vind zien. Niet dat het nodig is op een gravel maar dat terzijde.

In de toekomst wil ik misschien ook deelnemen aan gravel wedstrijden, op dit moment doe ik aan mtb marathon's maar die zijn gewoon erg schaars. Door de opkomst van gravel kan ik misschien beiden combineren!

Mijn binnenbeen lengte is 78 centimeter, dropper zou er in mijn ogen in ieder geval nooit op te hoeven komen!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16799
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2024 18:39

De 54 is toch op een paar mm gelijk aan de Canyon? Kon je daar goed mee uit de voeten, dan moet 54 wel passen.

Om echt de gravellen mag de stack wat hoger zijn en de reach wat langer icm een kortere stuurpen. Het verschil tussen de 54 en 56 is echter erg groot. Dan zou ik zeggen dat dit niet het juiste frame voor jou is.

Als allrounder, zonder al te avontuurlijke routes en megadikke banden, moet het wel lukken in maat 54.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1894
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 jun 2024 20:11

Geometrie vergelijken voor beginners en zoals ik het zelf ook doe:
Maak een tabel en ze de waarden van de fiets die je hebt onder elkaar en de fietsen waarmee je vergelijkt in de kolommen ernaast onder elkaar. Dan wordt het overzichtelijk en zie je vlot welke fiets gaat passen bij je wensen.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2024 15:13

Met die bbl zeker geen 58. Dan komt je zadel amper boven je bovenbuis uit.
56 is echt groot zat! Misschien wel 54. Zeker waar je hem voor in gaat zetten.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1894
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 jun 2024 15:27

Banden tot een breedte van 45mm maakt een fiets niet per sé geschikt voor gebruik op de weg.
Dan rijd je met te smalle banden voor je vork en dat oogt niet. Of je rijdt met dikke noppenbanden en dan kom je nauwelijks vooruit.
hun fietsen.

Daan93
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2021 22:33

Daan93 09 jun 2024 21:55

Dank allen voor het advies. Ik ben uiteindelijk voor een 54 gegaan.
Ik kwam er achter dat het bijna een 1 op 1 namaak is van de Scott Addict Gravel RC.
Dus ik heb uiteindelijk de 'Smartfit' guide van Scott gebruikt bij berekenen van het framemaat. Daar kwam dus een 54 uit bij mijn lengte, bbl en arm lengte.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2024 10:46

Mooi ik denk een goede keuze.

Eens BertL, aan de andere kant snap ik de keuze wel. 1 fiets die je veelzijdig kan inzetten.
Als je gewoon 32mm wegbanden in je hoge wielen steekt denk ik dat het niet snel opvalt.

Je moet er geen 25 of 28mm in gaan rijden, wat sowieso nergens goed voor is.

Plaats reactie