Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Past ie wel of past hij niet?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2024 20:02

Waarom geen gravelbike met racewielen? Wat bredere banden lagere spanning ook beter voor je nek
En zoals gezegd je kan veel met onderdelen als het niet een hele grote afwijkingen gaan worden.

Er zit heel veel in de reach van sturen.
Misschien is een coefficient wel wat voor je. Ik denk voor iedereen overigens.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 11 jun 2024 09:27

Ik heb een Gravelbike en voor de zomervakantie van vorig jaar daar ook racewielen bijgekocht.

Maar ik vind dat toch anders fietsen dan op een echte racefiets.
Voelt anders.

Ik heb inderdaad vastgesteld dat er echt veel verschil zit in de reach van beide sturen; die van de gravelbike is echt korter.
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jun 2024 10:29

Ja bv een zipp heb je met 70mm terwijl er ook met 100 of 110mm zijn, dat is weer extreem.
Maar 80 en 90 kom je best vaak tegen, dan zitten we vaak eerste op de mm te kijken voor een frame en hoppa gooi er maar een stuur op 😉

Tuurlijk rijd een gravelbike anders dan een racer omdat ie een langere wielbasis heeft. Ja met mij is het lastig praten daarover. Ik rijd veel met de MTB op de weg, ja ik kom met 2km/h gemmiddeld minder thuis, maar ik vind het vaak heerlijk. Op een of andere manier zit ik daar veel beter op en waarom precies vind ik heel lastig aan te geven na 25 jaar........

Velen zijn meteen geneigd te zeggen de drop, maar juist op de MTB ga ik heel diep zitten in een tijdrit houding, met een bijna vlakke rug.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 11 jun 2024 13:05

Je hebt helemaal gelijk. Bij de aanschaf van mijn huidige fiets heb ik daar ook helemaal niet op gelet.
En dat kost mij nu waarschijnlijk een hoop geld!
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2024 13:48

wasbeer2006 schreef: ↑11 jun 2024 10:29 Ja bv een zipp heb je met 70mm terwijl er ook met 100 of 110mm zijn, dat is weer extreem.
Maar 80 en 90 kom je best vaak tegen, dan zitten we vaak eerste op de mm te kijken voor een frame en hoppa gooi er maar een stuur op 😉

Tuurlijk rijd een gravelbike anders dan een racer omdat ie een langere wielbasis heeft. Ja met mij is het lastig praten daarover. Ik rijd veel met de MTB op de weg, ja ik kom met 2km/h gemmiddeld minder thuis, maar ik vind het vaak heerlijk. Op een of andere manier zit ik daar veel beter op en waarom precies vind ik heel lastig aan te geven na 25 jaar........

Velen zijn meteen geneigd te zeggen de drop, maar juist op de MTB ga ik heel diep zitten in een tijdrit houding, met een bijna vlakke rug.
En zeker met de moderne, geïntegreerde zooi, wissel je ook niet zomaar van stuur. Naar het totaalplaatje blijven kijken dus!

Je kunt beginnen met de Endurace, huidige fiets en Wilier naast elkaar te zetten in Geometrygeeks.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jun 2024 14:03

Om nog wat aan te vullen. Ik vind het fijn om op het stuur in verhouding wat verder te zitten (Goh komt de MTB houding weer)
En op de grepen minder, een korte reach van het stuur dus.

Ik denk eigenlijk stiekem dat zeker wat langere mensen dat over het algemeen fijner vinden.
In de beugel rijd ik bv ook nooit, nouja hooguit 10km per jaar.

Plaats reactie