derailleurpadrichter te leen
Speling is niet heel fijn, maar als je het ding naar de velg toe drukt, druk je de speling er uit. Dus mijns inziens prima mee te werken
Ik heb geloof ik dezelfde patrichter. Met een hele kleine inbus kun je de speling eruit halen nabij het scharnierpunt. Ook weer niet te strak aandraaien, want dan klemt 'ie vast in de huidige hoek!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik heb die van Parktool en dat vind ik eigenlijk ook niet echt hele fijne. Je kunt de kop er niet zo makkelijk afhalen, wat wel nodig als je helemaal rond wil.
Ik heb een van Cyclus en een van Toopre (Ali).
Beide hebben een kleine speling. Daar kun je mee werken als je zorgt dat je de speling er uit drukt.
De Toopre is wel makkelijker in gebruik (omdat je makkelijker het gehele wiel rondom kunt meten) en als bonus, heb ik er een topcap dop bij, daarmee kan ik mijn richter ook gebruiker om mijn shifters te checken, of beide exact op dezelfde positie zitten (hoe vaak doe je dit, maar goed, mooi meegenomen).
Beide hebben een kleine speling. Daar kun je mee werken als je zorgt dat je de speling er uit drukt.
De Toopre is wel makkelijker in gebruik (omdat je makkelijker het gehele wiel rondom kunt meten) en als bonus, heb ik er een topcap dop bij, daarmee kan ik mijn richter ook gebruiker om mijn shifters te checken, of beide exact op dezelfde positie zitten (hoe vaak doe je dit, maar goed, mooi meegenomen).
Die kleine inbus had ik nog niet opgemerkt. Ik heb het binnenwerk en de groef waar die inbus in pakt gesmeerd met kogellagervet. Nu kan ik die inbus zo strak aandraaien dat het geheel nog steeds soepel loopt, maar de speling er toch helemaal uit is.
Dank voor de tip, dat ga ik ook eens proberen. Bij mij is het nu een balans tussen speling eruit of bewegingsvrijheid, dus nog niet ideaal.Janjan schreef: ↑12 jun 2024 18:36Die kleine inbus had ik nog niet opgemerkt. Ik heb het binnenwerk en de groef waar die inbus in pakt gesmeerd met kogellagervet. Nu kan ik die inbus zo strak aandraaien dat het geheel nog steeds soepel loopt, maar de speling er toch helemaal uit is.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Boven, achter en onder (t.o.v. het achterwiel) is in principe genoeg om een patje te richten, toch?
Extra bonustip: meet steeds ter plaatse van het ventiel en draai dus het ventiel (wiel) mee mee als je van meetpositie verandert, dan zorg je dat een potentieel klein lokaal slagje in de velg geen invloed heeft op je meting.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Nou nee, want het pat kan ook lateraal gebogen zijn. Je moet 'm dus op half, heel, kwart voor en kwart over gelijk zien te krijgen. Helemaal rond, dus. Soms nog best wel een klusje!Chefske schreef: ↑12 jun 2024 22:47Boven, achter en onder (t.o.v. het achterwiel) is in principe genoeg om een patje te richten, toch?
Extra bonustip: meet steeds ter plaatse van het ventiel en draai dus het ventiel (wiel) mee mee als je van meetpositie verandert, dan zorg je dat een potentieel klein lokaal slagje in de velg geen invloed heeft op je meting.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Pardon? €80 voor een richter en dan niet spelingsvrij en gebruiksvriendelijk?
Ik heb die van Cyclus en vind dat "mwa'. Ook speling erop, dacht dat dat bij de duurdere/betere wel beter zou zijn. Sowiso way overpriced die tools.
Less is bore