Welke suspension fork voor gravelbike
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Helder, meer past wellicht ook
BMC URS had van wat ik lees in reviews eerst ook een max aanbevolen bandbreedte van 45mm.
Echter leidt dat in sommige gevallen tot beschadiging van de seat stays en/of voorvork en hebben ze het aangepast naar 42mm,
aldus het antwoord van BMC toen ik hen erover mailde.
4.5 bar is veel en veel te veel.
2.5 / 2 is een heel wat beter startpunt en als je niet te zwaar bent <70 kg) kan je zelfs nog wel iets lager gaan.
2.5 / 2 is een heel wat beter startpunt en als je niet te zwaar bent <70 kg) kan je zelfs nog wel iets lager gaan.
4.5 bar dan heb je geen vulling meer in je kiezen zitten.
1.8 voor en 2.0 achter tubeless 40mm conti terra trail/speed 75kg
1.8 voor en 2.0 achter tubeless 40mm conti terra trail/speed 75kg
Laatst gewijzigd door nijkie op 12 jun 2024 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
40 mm WTB Riddlers zijn prima bandjes. Met een beetje mazzel passen er ook nog wel 42 mm WTB Resolutes of 45 mm Riddlers in je frame.
Die 4,5 bar is wat overdreven, met de helft aan druk win je ongelofelijk veel aan comfort.
Lucht uit je banden laten is de goedkoopste oplossing.
Die 4,5 bar is wat overdreven, met de helft aan druk win je ongelofelijk veel aan comfort.
Lucht uit je banden laten is de goedkoopste oplossing.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Voor de goede orde, ik rij niet tubeless. Is die 4.5 bar dan nog heel hoog?
Dat denk ik wel, ik rij met 35mm + binnenbandjes aan 2,7 voor en 2,9 achter (72kg droog aan de haak)
Dus met 40mm kan jij een pak lager.
Scheelt zoals de anderen zeggen een pak aan comfort.
Waar nog niets over gezegd werd: verende voorvork, is je BMC niet volledig internal kabels? Kan je überhaupt jouw voorrem leiding langs buiten laten lopen?
Edit: zelf opgezicht de URS is kabels langs buiten, ik dacht aan de Kaius
Dus met 40mm kan jij een pak lager.
Scheelt zoals de anderen zeggen een pak aan comfort.
Waar nog niets over gezegd werd: verende voorvork, is je BMC niet volledig internal kabels? Kan je überhaupt jouw voorrem leiding langs buiten laten lopen?
Edit: zelf opgezicht de URS is kabels langs buiten, ik dacht aan de Kaius
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Nee, ik heb het instapmodel URS, de URS Two, dezeDrkjv schreef: ↑12 jun 2024 16:39 Dat denk ik wel, ik rij met 35mm + binnenbandjes aan 2,7 voor en 2,9 achter (72kg droog aan de haak)
Dus met 40mm kan jij een pak lager.
Scheelt zoals de anderen zeggen een pak aan comfort.
Waar nog niets over gezegd werd: verende voorvork, is je BMC niet volledig internal kabels? Kan je überhaupt jouw voorrem leiding langs buiten laten lopen?
https://www.mantel.com/bmc-urs-two
Met externe kabels.
BMC zelf heeft modellen, de URS LT, die de eerder genoemde HiRide Sterra vork hebben.
Ik weet echter niet, of die URS frames anders zijn dan dat van mij.
Zo te zien op de foto's heeft jou URS Two ook een grote crown-to-axle length, dwz de voorvork is merkelijk langer dan een normale voorvork, dus moet een verende voorvork wel kunnen zonder dat de geometrie van de fiets wezenlijk verandert. Niet dat ik het zou aanraden, zo'n Rockshock Rudy heeft een service-interval van 200u, dus na elke 200u fietsen moet die vork uiteen. (Ja ik weet dat niemand dat doet, maar toch...)pineapple216 schreef: ↑12 jun 2024 16:41 Nee, ik heb het instapmodel URS, de URS Two, deze
https://www.mantel.com/bmc-urs-two
Met externe kabels.
BMC zelf heeft modellen, de URS LT, die de eerder genoemde HiRide Sterra vork hebben.
Ik weet echter niet, of die URS frames anders zijn dan dat van mij.
Begin al eerst eens met die bandenspanning, 4,5bar is veel te veel. Ik gebruik de simpele calculator van Jan Heine op renehersecycles.com . Ik hanteer de soft setting voor straatgebruik, voor onverhard zou ik er nog een halve bar af doen, met 40mm banden zit je dan rond de 2bar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Ja, mijn BMC heeft een vork van 407mm, die HiRide Sterra is 420mm, dus dat is te overzien.abdr schreef: ↑12 jun 2024 16:55Zo te zien op de foto's heeft jou URS Two ook een grote crown-to-axle length, dwz de voorvork is merkelijk langer dan een normale voorvork, dus moet een verende voorvork wel kunnen zonder dat de geometrie van de fiets wezenlijk verandert. Niet dat ik het zou aanraden, zo'n Rockshock Rudy heeft een service-interval van 200u, dus na elke 200u fietsen moet die vork uiteen. (Ja ik weet dat niemand dat doet, maar toch...)pineapple216 schreef: ↑12 jun 2024 16:41 Nee, ik heb het instapmodel URS, de URS Two, deze
https://www.mantel.com/bmc-urs-two
Met externe kabels.
BMC zelf heeft modellen, de URS LT, die de eerder genoemde HiRide Sterra vork hebben.
Ik weet echter niet, of die URS frames anders zijn dan dat van mij.
Begin al eerst eens met die bandenspanning, 4,5bar is veel te veel. Ik gebruik de simpele calculator van Jan Heine op renehersecycles.com . Ik hanteer de soft setting voor straatgebruik, voor onverhard zou ik er nog een halve bar af doen, met 40mm banden zit je dan rond de 2bar.
Voor de RockShox Rudy geldt 425mm (30mm travel) of 435mm (40mm travel), daar wordt het verschil groter.
Mijn fietsmaat heeft recent een Canyon Grizl trail gekocht, dus daar kan ik binnenkort eens op fietsen om te voelen of ik het wat vind.