Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 14 jun 2024 13:15

neen, da's geen probleem.
Ik heb al enkele setjes van de Schwalbe One TLE opgereden maar ga die stilaan laten. Heel lekbestendig maar niet echt een soepele band. En dat voel je wel. De One zal langer meegaan dan de One Pro wel. En prijs/kwaliteit is de One dan wel weer dik ok.

Ik heb nu Goodyear Eagle TLR en die zijn een stuk soepeler. Wel wat moeilijker om luchtdicht te krijgen.
Ook de Vredestein Superpasso vind ik een heerlijk bandje. Ik heb ze in 32mm op de woonwerk fiets liggen. Maar vorig jaar op reis ook zonder probleem een hele gravelrit gereden zonder lek.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jun 2024 13:22

Sowier schreef: 14 jun 2024 13:15 neen, da's geen probleem.
Ik heb al enkele setjes van de Schwalbe One TLE opgereden maar ga die stilaan laten. Heel lekbestendig maar niet echt een soepele band. En dat voel je wel. De One zal langer meegaan dan de One Pro wel. En prijs/kwaliteit is de One dan wel weer dik ok.

Ik heb nu Goodyear Eagle TLR en die zijn een stuk soepeler. Wel wat moeilijker om luchtdicht te krijgen.
Ook de Vredestein Superpasso vind ik een heerlijk bandje. Ik heb ze in 32mm op de woonwerk fiets liggen. Maar vorig jaar op reis ook zonder probleem een hele gravelrit gereden zonder lek.
Ik denk dat het verschil tussen de soepelheid van de Goodyear Eagle TLR en Schwalbe One TLE echt tussen de oren zit. Goodyear Eagle TLR is 60 TPI en die van Schwalbe One 67 TPI (dus op papier soepeler). De Schwalbe Pro One is wel aanmerkelijk soepeler dan de One met 127 TPI en zo ervaar ik dat ook bij gebruik, heb een wielset met Schwalbe One en Pro One.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6046
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jun 2024 13:24

delsol schreef: 12 jun 2024 17:32 Zijn alle ventielkernen uitwisselbaar ?
Of zijn ze merk gebonden ?
Sclaverandventiel:
Ja
Nee
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 14 jun 2024 13:32

Kornuit schreef: 14 jun 2024 13:22
Sowier schreef: 14 jun 2024 13:15 neen, da's geen probleem.
Ik heb al enkele setjes van de Schwalbe One TLE opgereden maar ga die stilaan laten. Heel lekbestendig maar niet echt een soepele band. En dat voel je wel. De One zal langer meegaan dan de One Pro wel. En prijs/kwaliteit is de One dan wel weer dik ok.

Ik heb nu Goodyear Eagle TLR en die zijn een stuk soepeler. Wel wat moeilijker om luchtdicht te krijgen.
Ook de Vredestein Superpasso vind ik een heerlijk bandje. Ik heb ze in 32mm op de woonwerk fiets liggen. Maar vorig jaar op reis ook zonder probleem een hele gravelrit gereden zonder lek.
Ik denk dat het verschil tussen de soepelheid van de Goodyear Eagle TLR en Schwalbe One TLE echt tussen de oren zit. Goodyear Eagle TLR is 60 TPI en die van Schwalbe One 67 TPI (dus op papier soepeler). De Schwalbe Pro One is wel aanmerkelijk soepeler dan de One met 127 TPI en zo ervaar ik dat ook bij gebruik, heb een wielset met Schwalbe One en Pro One.
Serieus?
Ik vergelijk wel 30 tegenover 28mm maar dat zou niet zo'n groot verschil mogen maken.
Beiden zet ik rond 4.5 bar.

Ik zou eens deftig moeten testen, en op dezelfde velgen.
Ik ga waarschijnlijk de SUP meenemen op reis, daar liggen de One's op. Had al gedacht om te switchen naar de Eagles.
Maar dat zou dus weinig zin hebben...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jun 2024 13:39

Sowier schreef: 14 jun 2024 13:32
Kornuit schreef: 14 jun 2024 13:22
Sowier schreef: 14 jun 2024 13:15 neen, da's geen probleem.
Ik heb al enkele setjes van de Schwalbe One TLE opgereden maar ga die stilaan laten. Heel lekbestendig maar niet echt een soepele band. En dat voel je wel. De One zal langer meegaan dan de One Pro wel. En prijs/kwaliteit is de One dan wel weer dik ok.

Ik heb nu Goodyear Eagle TLR en die zijn een stuk soepeler. Wel wat moeilijker om luchtdicht te krijgen.
Ook de Vredestein Superpasso vind ik een heerlijk bandje. Ik heb ze in 32mm op de woonwerk fiets liggen. Maar vorig jaar op reis ook zonder probleem een hele gravelrit gereden zonder lek.
Ik denk dat het verschil tussen de soepelheid van de Goodyear Eagle TLR en Schwalbe One TLE echt tussen de oren zit. Goodyear Eagle TLR is 60 TPI en die van Schwalbe One 67 TPI (dus op papier soepeler). De Schwalbe Pro One is wel aanmerkelijk soepeler dan de One met 127 TPI en zo ervaar ik dat ook bij gebruik, heb een wielset met Schwalbe One en Pro One.
Serieus?
Ik vergelijk wel 30 tegenover 28mm maar dat zou niet zo'n groot verschil mogen maken.
Beiden zet ik rond 4.5 bar.

Ik zou eens deftig moeten testen, en op dezelfde velgen.
Ik ga waarschijnlijk de SUP meenemen op reis, daar liggen de One's op. Had al gedacht om te switchen naar de Eagles.
Maar dat zou dus weinig zin hebben...
Dat is sowieso niet op die manier te vergelijken want 30mm voelt altijd soepeler aan dan 28mm omdat er meer lucht in gaat, oppervlakte groter is. Sowieso zou ik de 30 ook minder bar in doen dan de 28. Ik rij zelf ook met 28mm en als ik boven de 4 bar ga dan voelt dat niet fijn meer.

1094
Forum-lid
Berichten: 2046
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 jun 2024 15:03

Kornuit schreef: 14 jun 2024 13:22
Sowier schreef: 14 jun 2024 13:15 neen, da's geen probleem.
Ik heb al enkele setjes van de Schwalbe One TLE opgereden maar ga die stilaan laten. Heel lekbestendig maar niet echt een soepele band. En dat voel je wel. De One zal langer meegaan dan de One Pro wel. En prijs/kwaliteit is de One dan wel weer dik ok.

Ik heb nu Goodyear Eagle TLR en die zijn een stuk soepeler. Wel wat moeilijker om luchtdicht te krijgen.
Ook de Vredestein Superpasso vind ik een heerlijk bandje. Ik heb ze in 32mm op de woonwerk fiets liggen. Maar vorig jaar op reis ook zonder probleem een hele gravelrit gereden zonder lek.
Ik denk dat het verschil tussen de soepelheid van de Goodyear Eagle TLR en Schwalbe One TLE echt tussen de oren zit. Goodyear Eagle TLR is 60 TPI en die van Schwalbe One 67 TPI (dus op papier soepeler). De Schwalbe Pro One is wel aanmerkelijk soepeler dan de One met 127 TPI en zo ervaar ik dat ook bij gebruik, heb een wielset met Schwalbe One en Pro One.
Hoe vertaalt die soepelheid zich naar het gebruik, alleen het opleggen of ook het rijcomfort?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2956
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jun 2024 16:47

Rijcomfort. De wangen zijn wat soepeler en geven meer mee. Het absorbeert ook meer oneffenheden van het wegdek op die manier (verwacht geen vering, maar een klinkerweg is effe wat minder irritant).
Ik rij met Veloflex, die zijn 320TPI. Dat is pas lekker :)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6363
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 jun 2024 16:51

Hier ook Veloflex Corsa 28mm met Ridenow biba op 4.8 en 4.4 Bar. Super comfy . De S-Works Turbo RapidAir 2Bliss Ready T2/T5 is met 120 TPI een fijne band, maar kan het qua soepelheid absoluut niet tippen aan de Veloflex. Wel is de S works een lichte tubeless band.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13523
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jun 2024 19:05

Als je een 28 en 30 op dezelfde spanning zet in dit geval 4.5.
Dat rijd de 30 in verhouding slechter dan de 28mm.

Het soepel een karkas is kan je niet 1 op 1 naar comfort vertalen. Met bv 23mm en 25mm op extreme bandenspanningen nog wel.
Maar met 30mm wil je echt niet een zo soepel mogelijke band en bij bv 45 en 60mm al helemaal niet meer.

De hoax dat tubeless comfortabeler is dan een normale band omdat je met minder spanning kan rijden is gewoon onzin.
Dat heeft niets met tubeless of non tubeless te maken, maar alles met het stijvere karkas van een tubeless band zou je beide op dezelfde spanning zetten is een band met lichte biba comfortabeler.

Om het goed te doen zou je de sag moeten meten, hoeveel zakt de band in bij een bepaalde spanning. Net als bij dempers op een mtb.
Band A kan bij 3 bar exact gelijk aanvoelen als band B bij 3.5

Schwalbe heeft dat nu echt goed in de klauw, ze blijven nog wat vaag in de wegligging maar dat zal het gros niet merken. Pirelli doet dat net wat beter, maar de niet SL is fractioneel stugger, logisch dus ook dat ie scherper aanvoelt en fractioneel minder comfort biedt.

1094
Forum-lid
Berichten: 2046
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 jun 2024 19:37

En die skinwalls, bij mn vittorio corsa scheurde die en kan na 2500km al in de kliko. Is dat bij alle skinwalls een issue?

rvb
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 14 jun 2024 20:48

Ik vind het veel 2500 km. Bij racebanden is het beste eraf na 1000 km. Bij 1500 km vervang ik racebanden sowieso.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13523
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jun 2024 21:01

Koop een keer goeie banden. Ik heb 6000km met een de Pirelli,s gereden en ik ben best een banden vreten.
Met een Schwalbe deed ik 3000 a 3500km.

Plaats reactie