Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 jun 2024 16:32

Als het werkt voor je dan werkt het.
Bij zadels is het vrij normaal dat de hardere zadels voor langere tochten comfortabeler zijn dan zachte zadels met veel padding.
Jouw verhaal klinkt me hetzelfde in de oren.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 jun 2024 16:49

Ed073 schreef: 14 jun 2024 15:19 Ik heb nog een domme vraag. Ben best zwaar voor een 'wielrenner', derhalve altijd op zoek naar een dikkere zeem voor meer comfort. Ik rijd het laatste jaar in Castelli, zowel de Kissair als de Progetto X2. De beste zemen die ik de afgelopen jaren geprobeerd heb (vergelijkingsmateriaal = Pas Normal, Rysel, Agu, Rogelli) maar bij beide zemen voel ik (op een vlakke tocht) na +/- 3 uur de druk op het zitvlak dermate toenemen dat ik elke 20 min even uit het zadel moet.

Gisteren heb ik, bij wijze van test, bijna 3 uur gefietst met een fietsbroek zonder zeem. Dat voelde gek genoeg comfortabeler dan met de Castelli zemen, eigenlijk geen last van drukpunten. Betekent dit dat mijn zadel i.c.m. mijn dikkere bips anatomisch gezien een gouden match is of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik heb hier wel ervaring mee.
A. Zorg eerst dat je zadelbreedte goed genoeg is zodat je daadwerkelijk met je zitbotten op het zadel zit, en niet met het zacht vlees. Een zadelmeting kan hierbij helpen, maar evt een stuk uit de zijkant van een kartonnen doos knippen, en daar even met de blote kont op gaan zitten. Dan krijg je al de indrukken van je zitbotten. Dat kun je opmeten. Ik meen dat je daar 2cm bij op moet tellen voor de breedte van het zadel te krijgen (zoek even bij SQLabs op de site, daar staat het uitgelegd).
B. Als je een zadel hebt wat klopt, dan kun je gaan kijken welke broek daarbij past. Ik ben zelf van Futurum -> BoC -> Castelli en nu naar Assos gegaan. Assos zit voor mij op de brede zadels het best, terwijl Castelli voor mij bij smalle zadels net iets beter zit. BoC (de vorige generatie zemen) zit ook goed op de brede zadels, echter hun nieuwe zemen werken voor mij niet.
Afbeelding

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 jun 2024 17:36

Zet je zadel eens een centimeter lager. Ooit bij mij een grote verbetering van het zitcomfort.
Niet zijken maar reiden !

jbams
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 14 jun 2024 18:50

Ik heb toch best wat issues met benen scheren. Dacht dat het makkelijker zou zijn dan je gezicht, maar valt tegen. Met de gewone (mach 3) scheermes heb ik toch best wel wondjes en wat huidirritatie. Met de tondeuse (baardtrimmer) blijft het stoppelig. En zo'n 1-blad scheermes is helemaal een recept voor scheerbrand en wondjes.

Herkenbaar, en hoe lossen jullie dat op?

(Mijn vrouw weigert hulp te geven)

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 14 jun 2024 18:55

derxx schreef: 14 jun 2024 16:49
Ed073 schreef: 14 jun 2024 15:19 Ik heb nog een domme vraag. Ben best zwaar voor een 'wielrenner', derhalve altijd op zoek naar een dikkere zeem voor meer comfort. Ik rijd het laatste jaar in Castelli, zowel de Kissair als de Progetto X2. De beste zemen die ik de afgelopen jaren geprobeerd heb (vergelijkingsmateriaal = Pas Normal, Rysel, Agu, Rogelli) maar bij beide zemen voel ik (op een vlakke tocht) na +/- 3 uur de druk op het zitvlak dermate toenemen dat ik elke 20 min even uit het zadel moet.

Gisteren heb ik, bij wijze van test, bijna 3 uur gefietst met een fietsbroek zonder zeem. Dat voelde gek genoeg comfortabeler dan met de Castelli zemen, eigenlijk geen last van drukpunten. Betekent dit dat mijn zadel i.c.m. mijn dikkere bips anatomisch gezien een gouden match is of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik heb hier wel ervaring mee.
A. Zorg eerst dat je zadelbreedte goed genoeg is zodat je daadwerkelijk met je zitbotten op het zadel zit, en niet met het zacht vlees. Een zadelmeting kan hierbij helpen, maar evt een stuk uit de zijkant van een kartonnen doos knippen, en daar even met de blote kont op gaan zitten. Dan krijg je al de indrukken van je zitbotten. Dat kun je opmeten. Ik meen dat je daar 2cm bij op moet tellen voor de breedte van het zadel te krijgen (zoek even bij SQLabs op de site, daar staat het uitgelegd).
B. Als je een zadel hebt wat klopt, dan kun je gaan kijken welke broek daarbij past. Ik ben zelf van Futurum -> BoC -> Castelli en nu naar Assos gegaan. Assos zit voor mij op de brede zadels het best, terwijl Castelli voor mij bij smalle zadels net iets beter zit. BoC (de vorige generatie zemen) zit ook goed op de brede zadels, echter hun nieuwe zemen werken voor mij niet.
Dank je, ik ga tzt eens kijken naar Assos. Eerst even wachten op een aanbieding ;-).

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 14 jun 2024 18:56

bakboord1 schreef: 14 jun 2024 16:32 Als het werkt voor je dan werkt het.
Bij zadels is het vrij normaal dat de hardere zadels voor langere tochten comfortabeler zijn dan zachte zadels met veel padding.
Jouw verhaal klinkt me hetzelfde in de oren.
Makes sense.

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 14 jun 2024 18:57

pino schreef: 14 jun 2024 17:36 Zet je zadel eens een centimeter lager. Ooit bij mij een grote verbetering van het zitcomfort.
Dank voor de tip.

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 jun 2024 18:59

jbams schreef: 14 jun 2024 18:50 Ik heb toch best wat issues met benen scheren. Dacht dat het makkelijker zou zijn dan je gezicht, maar valt tegen. Met de gewone (mach 3) scheermes heb ik toch best wel wondjes en wat huidirritatie. Met de tondeuse (baardtrimmer) blijft het stoppelig. En zo'n 1-blad scheermes is helemaal een recept voor scheerbrand en wondjes.

Herkenbaar, en hoe lossen jullie dat op?

(Mijn vrouw weigert hulp te geven)
Laseren

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 14 jun 2024 18:59

jbams schreef: 14 jun 2024 18:50 Ik heb toch best wat issues met benen scheren. Dacht dat het makkelijker zou zijn dan je gezicht, maar valt tegen. Met de gewone (mach 3) scheermes heb ik toch best wel wondjes en wat huidirritatie. Met de tondeuse (baardtrimmer) blijft het stoppelig. En zo'n 1-blad scheermes is helemaal een recept voor scheerbrand en wondjes.

Herkenbaar, en hoe lossen jullie dat op?

(Mijn vrouw weigert hulp te geven)
Ik gebruik deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/gillette-ve ... MwQAvD_BwE

Scheelt bij mij enorm mbt huidwondjes en branderig gevoel. Voor en na het scheren gebruik ik ook altijd een scrub, dat scheelt ook.

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 14 jun 2024 19:13

Voor het eerst in bijna 40 jaar besloten om de benen eens een jaar niet te scheren. Dat scheelt je een hoop tijd en ergernis over te snel terugkerende stoppeltjes etc heb ik al gemerkt . Aanrader dus

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 14 jun 2024 19:39

jbams schreef: 14 jun 2024 18:50 Ik heb toch best wat issues met benen scheren.
Waarom wil je scheren? Wedstrijden rijden?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1175
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 14 jun 2024 19:47

jbams schreef: 14 jun 2024 18:50 (Mijn vrouw weigert hulp te geven)
Daar heeft ze groot gelijk in!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie