Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

regelmatige spaakbreuk

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 14 jun 2024 12:03

Ik heb ervaring met zowel de voorloper van de Fulcrum Racing 4 - de Racing Quattro in velgremversie - als de meest nieuwe Racing 4 DB (disc brak). In beide gevallen heb ik geen centje pijn ervaren. En vooral de Racing Quattro hebben aardig wat de verduren gehad de afgelopen jaren. Enige wat daaraan vervangen is zijn de lagers van het achterwiel.

Ik vermoed dat het aan je gewicht ligt of een combi van gewicht en rijomstandigheden.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2938
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jun 2024 16:51

1094 schreef: 14 jun 2024 11:25
Philippos schreef: 13 jun 2024 16:07 Maximaal gewicht is van toepassing op de velg en niet op het wiel in zijn geheel als systeem. Wat Woefdram zegt, 16/21 spaken zijn te weinig.
Wat is de logica hierachter want als het geadverteerde gewicht hoger is dan wat ie echt aan kan dan snij je jezelf als fabrikant toch in de vingers mocht dit de reden zijn van de breuk?
De meeste mensen in de internationale markt zijn ruim onder de 100kg en/of rijden geen 10k aan kms per jaar. Het kleine aantal "excessen" die eigenlijk te zwaar zijn voor de wielen en spaakbreuken krijgen, nemen ze op de koop toe. Want de meeste klanten zullen vermelden dat ze probleemloos rond rijden.
En het is ook een stuk concurrentie en marketing. Als jij wel genoeg spaken er in verwerkt om die "excessen" af te vangen maar daardoor jouw wielen zwaarder zijn dan die van de concurrent, ga je weinig verkopen.
Risico calculatie en gaan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 jun 2024 17:07

Waren de spaakbreuken telkens hetzelfde wiel?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 jun 2024 17:59

Philippos schreef: 14 jun 2024 16:51
1094 schreef: 14 jun 2024 11:25
Philippos schreef: 13 jun 2024 16:07 Maximaal gewicht is van toepassing op de velg en niet op het wiel in zijn geheel als systeem. Wat Woefdram zegt, 16/21 spaken zijn te weinig.
Wat is de logica hierachter want als het geadverteerde gewicht hoger is dan wat ie echt aan kan dan snij je jezelf als fabrikant toch in de vingers mocht dit de reden zijn van de breuk?
De meeste mensen in de internationale markt zijn ruim onder de 100kg en/of rijden geen 10k aan kms per jaar. Het kleine aantal "excessen" die eigenlijk te zwaar zijn voor de wielen en spaakbreuken krijgen, nemen ze op de koop toe. Want de meeste klanten zullen vermelden dat ze probleemloos rond rijden.
En het is ook een stuk concurrentie en marketing. Als jij wel genoeg spaken er in verwerkt om die "excessen" af te vangen maar daardoor jouw wielen zwaarder zijn dan die van de concurrent, ga je weinig verkopen.
Risico calculatie en gaan.
Vanuit de wielfabrikant is dan vaak ook gerekend met de nodige garantie aanvragen en een apparaat om dat fatsoenlijk te handlen. Vaak zit er dan echter een fietsenmaker tussen die de afhandeling naar de knoppen helpt. Met ontevreden consumenten en fabrikanten tot gevolg.
Niet zijken maar reiden !

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 15 jun 2024 09:26

Er staat maximaal gewicht van de fietser voor de wielen.

WEIGHT LIMIT 109 kg (Cyclist)
https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels ... s/racing-4

Dus is dat het rijdersgewicht wat de wielen aankunnen. Anders moet er iets anders vermeld worden. Vaak wordt het totaalgewicht vermeld van fietser+kleding+fiets+bepakking etc. Hier niet eens.

Dat het technisch misschien niet klopt maakt natuurlijk niet uit. De fabrikant zegt 109kg voor de wielen, dus is het 109kg voor de wielen en niet voor de twee velgen. Wat de leverancier zegt weet ik niet dus laat ik buiten beschouwing.

Terug naar de LBS dus en vragen om een oplossing.

Of als je daar geen zin in hebt, want het wordt een juridisch, semantisch spel, een set kopen die wel bewezen goed is. Met, ik mag hopen, een beetje hulp van de LBS. Die heeft hier namelijk steken laten vallen en heeft hier geen blijk gegeven van ervaring waardoor jij met een ongeschikte wielset zit.

Voetnoot: ik ben het ermee eens dat een 16/21 spaaks, 35mm hoge alu wielset van 1700 gram niet geschikt is voor een rijder van 109kg zonder fiets.

MarkieMarc
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2024 17:54

MarkieMarc 17 jun 2024 11:00

Dank voor alle reacties. Ik denk dat met name mijn gewicht het probleem is en dat ik net op het randje van het toelaatbare gewicht zit. De spaakbreuk was telkens in het achterwiel en bv. de laatste keer op het moment dat ik over een veerooster ging.

Ik zal even de reactie van Fulcrum afwachten maar vermoedt dat die ervan uit gaan dat ik te zwaar ben voor de wielen. Neem aan dat mijn fietsenhandelaar een passende oplossing gaat vinden. Immers had hij ook al de standaardwielen omgeruild voor deze Fulcrums.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 17 jun 2024 11:17

hier een 105 kg, heel er tevreden van Vision team 30 rim en disk versies.
wielen hebben alle terrein gezien, mooi en slecht asfalt, kasseien van alle soorten, gravel, single tracks, ...

nu op de nieuwe fiets hunt superdura met dynamo, die kunnen wel veel meer hebben.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2263
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 17 jun 2024 11:22

Ik heb ook 2x spaakbreuk gehad op mijn (handgespaakte) wielen. Spaak brak aan dezelfde zijde van het wiel en op een vreemde plek m.i. namelijk ergens midden in de spaak. Bij de 2e keer maar eens na gaan denken wat hiervan de oorzaak kon zijn.
Nu gebruikte ik in het verleden vaak zo'n fiets standard met 2 beugeltjes waar je de liggende en staande achtervork van het frame in hangt. Bij het schoonmaken van de ketting gebeurde het wel eens dat ik de pedalen aan het draaien was en heel af en toe het wiel onbedoeld tot stilstand kwam doordat de fiets iets schuin hing en er een spaak tegen zo'n beugeltje kwam. Ketjing....
Hierdoor ontstaat er toch een impact in een niet verwachte richting op de spaak welke wel eens de boosdoener kan zijn.

Het is dus niet altijd het gewicht wat spaakbreuk veroorzaakt maar ook vreemde impact kan gevolgen hebben. Een takje kan ook al voldoende zijn om de spaak te breken. Misschien niet direct maar bijvoorbeeld bij een veerooster, stoeprandje e.d.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2024 11:27

MarkieMarc schreef: 17 jun 2024 11:00 ... De spaakbreuk was telkens in het achterwiel en bv. de laatste keer op het moment dat ik over een veerooster ging.
...
Eens je wiel een spaakbreuk gehad heeft wordt wel eens gezegd dat je het kan repareren, maar dat het best kan terugkomen en hopeloos is...
Na spaakbreuk moet ook echt heel het wiel terug correct op spaakspanning gezet worden (en dat kan dan ineens naar gewicht van berijder) en niet even een nieuws spaak geplaatst, even checken of wiel recht is.... alle spaken moeten nagekeken worden en dat wordt niet altijd gedaan in mijn ervaring.

Niet bang zijn bij je fm aan te dringen dat het echt een garantie probleem moet zijn. Ook al zit je gewicht in de buurt van het max. Aan de fabrikant te bewijzen dat je echt te veel woog -dat moet jij niet doen ;-).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jun 2024 11:44

vincent75 schreef: 17 jun 2024 11:22 Het is dus niet altijd het gewicht wat spaakbreuk veroorzaakt maar ook vreemde impact kan gevolgen hebben. Een takje kan ook al voldoende zijn om de spaak te breken. Misschien niet direct maar bijvoorbeeld bij een veerooster, stoeprandje e.d.
Dat laatste dus, ik heb het idee dat veel fietsers geen oog hebben voor oneffenheden en hoe je die spaakvriendelijk op kunt vangen.
De klappen die ik mensen regelmatig zie maken, als techneut krijg je daar spreekwoordelijk buikpijn van.
Veel kun je opvangen door met je gewichtsverdeling te spelen tijdens het nemen van oneffenheden.
Ok, soms komen ze onverwacht, dat kan altijd gebeuren maar ik zie echt mensen die nergens naar kijken en het dan vreemd vinden dat ze hun wielen aan gort rijden.

Doet me ook een beetje denken aan de discussies over bepaalde wielen die slechts zouden zijn, termen als instapwiel worden er dan gebruikt. Mijn eigen ervaring is dat die wielen behoorlijk bomb proof zijn en bij normaal gebruik nul problemen geven (n=1)

Waarom zien we wielen niet als gebruiksartikelen zoals kettingen, cassettes en banden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2024 18:40

MarkieMarc schreef: 17 jun 2024 11:00 ......... Neem aan dat mijn fietsenhandelaar een passende oplossing gaat vinden.............
Als je die dan hier wil posten, dan hebben anderen met ongeveer hetzelfde probleem daar in de toekomst ook iets aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

MarkieMarc
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2024 17:54

MarkieMarc 18 jun 2024 12:24

Lcsmet schreef: 17 jun 2024 18:40
MarkieMarc schreef: 17 jun 2024 11:00 ......... Neem aan dat mijn fietsenhandelaar een passende oplossing gaat vinden.............
Als je die dan hier wil posten, dan hebben anderen met ongeveer hetzelfde probleem daar in de toekomst ook iets aan.
Ga ik zeker doen, zal nog wel even een tijdje duren.

Plaats reactie