Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies tassen/bagagerek; Nieuwe Fiets en Grote Plannen: Trek Checkpoint SL Bikepacking

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jun 2024 20:36

Ik vraag het omdat die draad punten meestal alleen geschikt zijn voor spatborden en van die adapters lees ik dat Ortlieb zelf zegt ze niet op carbon frames te gebruiken. Maar goed, als Trek aangeeft dat je er een rack op kunt schroeven, is dat natuurlijk een prima oplossing.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jun 2024 20:43

Overigens is de Trek Domane uit de link een alu fiets lees ik, kortom ik ben niet overtuigd en zou zelf liever een rack kiezen dat op de steekas leunt. Of een goede zadeltas aangevuld met een stuurrol.

abdr
Forum-lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 jun 2024 20:56

Trek Checkpoint SL is uitgerust met de nodige montagepunten voor een traditionele achterdrager, zoals de Tubus Vega (warm aanbevolen!).

Waarom zou je die montagepunten dan niet gebruiken? Zeker met Trek's isospeed loskoppeling van zadelbuis en frame zou ik geen drager gebruiken die je aan de zadelbuis moet vastmaken, zoals die Ortlieb drager. En een drager die aan je steekas vasthangt, is alleen maar vervelend als je je wiel wil uitnemen om bv. een band te plakken.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 16 jun 2024 21:05

@ABDR: Bedankt voor de bevestiging.

Heb je wellicht nog aanbevelingen mbt de tassen?

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 16 jun 2024 21:19

Woefdram schreef: 16 jun 2024 20:36 Ik vraag het omdat die draad punten meestal alleen geschikt zijn voor spatborden en van die adapters lees ik dat Ortlieb zelf zegt ze niet op carbon frames te gebruiken. Maar goed, als Trek aangeeft dat je er een rack op kunt schroeven, is dat natuurlijk een prima oplossing.
Ik heb de handleiding er nog eens op nageslagen. Die adapters mogen niet op Carbon frames gebruikt worden. Bestaande montagepunten kan prima.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 16 jun 2024 21:21

gaisdergerman schreef: 16 jun 2024 21:05 @ABDR: Bedankt voor de bevestiging.

Heb je wellicht nog aanbevelingen mbt de tassen?
Ik gebruik waterdichte tassen van AGU. De Shelter clean.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

PIPOOO
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 07 jul 2012 21:14

PIPOOO 16 jun 2024 22:21

Kijk eens op de website van Tailfinn.

abdr
Forum-lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 jun 2024 23:07

gaisdergerman schreef: 16 jun 2024 21:05 @ABDR: Bedankt voor de bevestiging.

Heb je wellicht nog aanbevelingen mbt de tassen?
Er is niets mis met de traditionele Ortlieb backrollers maar licht zou ik ze niet noemen, ze zijn wel oerdegelijk. Een pluspunt van Ortlieb is ook dat alle haken en sluitingen in naverkoop verkrijgbaar zijn als er iets kapot gaat. Ortlieb repareert ook gescheurde tassen.

Als het jouw eerste fietsreis is, vind ik Ortlieb tassen helemaal geen slechte aankoop want die kan je ook dagdagelijks in de stad gebruiken. Maar er zijn wel lichtere tassen op de markt, en een full-blown bikepacking setup met op maat gemaakte tassen staat natuurlijk ook niet slecht op zo'n carbonnen gravel monster... (maar €€€€ en nauwelijks herverkoopbaar als het bikepacken niet bevalt)

Tailfinn vind ik echt niets als je een traditionele drager kunt installeren. Het weegt evenveel als een Tubus Vega maar is wel 3 keer duurder. En op zo'n tailfinn passen alleen tailfinn tassen. Tailfinn is wel een interessante oplossing voor een fiets met verende achtervork, of als je fiets geen montagepunten heeft.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 17 jun 2024 12:16

Ik ben na mijn eerste twee fietsvakantie-tripjes juist gewisseld van een Tubus achterdrager + twee Ortlieb Backroller zijtassen naar naar een 16.5 L Ortlieb Seat Pack + tweemaal 5.8 L Ortlieb Fork Pack tasjes, omdat het zwaartepunt met die achtertassen te ver naar achter zat en mijn fiets begon te zwabberen. Door het gewicht te verdelen tussen de vorktassen en zadeltas is het mooi in balans en heb ik nog steeds genoeg ruimte om een volledige (compacte!) kampeer- en kookuitrusting mee te nemen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 17 jun 2024 12:17

* Als je een achterrek kán monteren: doen. Of anders (inderdaad) een Tailfin. Mijn keuze zou een Tubus Fly achterrek met Ortlieb City Rollers Front zijn. Deze 'Front' variant is kleiner, maar er gaat 2x 12,5 L in. Desnoods strip je de achterplaat eruit voor gewichtsbesparing.

* Wat neem je mee? Welkom in de wereld van de vakantiefietsers. Trek voor je uitrusting gerust hetzelfde bedrag uit als voor je dure Trek. Lichtgewicht kampeeruitrusting kost ook geld!

Er zijn zoveel verschillende setups, daar kom je vanzelf wel achter wat voor jou het fijnste werkt. Er zijn erbij die zweren om alles vooraan te dragen. Anderen zweren bij een achterrek.

Voor mijn trip naar The Farne Islands had ik mee: Tubus Tara lowriderrek met 2x Ortlieb City rollers front, handlebar rol van Ortlieb, full frametas en een Tailfin. Had dan ook veel ruimte nodig voor statief, 82mm telescoop, 2 verrekijkers én medische aparatuur.
Afgelopen mei naar Berlijn gefietst, daar was ik met 6kg bagage al wel klaar: klein stuurtasje, halve frametas en de Tailfin.

Het ligt er dus maar aan wat voor soort trip je gaat maken. Ga je 3 weken offgrid, zul je álles mee moeten nemen.
Gouden tip: neem uitrusting mee wat je voor meer dan 1 doel kan inzetten. Bijvoorbeeld een extra ondershirt ipv een lakenzak voor extra warmte 's avonds.
En in welke mate ben je bereid om comfort op te geven? De spullen die je thuislaat, scheelt weer gewicht. Maar ergens boet je dan in op gemak ná het fietsen.

Edit: aanvulling. @ Chefske: Ik ook geswitcht van achterrek naar een 11L zadeltas. Voor relatief korte uitstapjes dan. Gewichtsverplaatsing kan ik beamen. Zelf heb ik liever iets meer vooraan dan achterop.
WiND 56 - 2020

kirby
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 17 jun 2024 14:51

Ik heb ook een Ortlieb Quick Rack, gemonteerd op de bevestigingspunten voorzien in het carbon frame. Frame is goedgekeurd om tot 8kg op te monteren.

Heb er twee Ortlieb Gravel Packs aan hangen, voor mij de ideale grootte. Eerste vierdaagse vlot overleefd (geen slaapmateriaal, maar wel te veel andere spullen :)). Daarnaast gebruik ik ze ook om te pendelen naar het werk (waar ik wel kan douchen, maar geen spullen stockeren). Het de eerste keer allemaal horen rammelen boezemt weinig vertrouwen in, maar heb er ook al wel eens met 30km/u+ de grond/struiken mee opgezocht, gaf geen krimp.

thomas1
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:12

thomas1 19 jun 2024 21:48

Ik heb de Vaude Aqua Back Light 38L en 1080gr het paar, op een checkpoint (alu) met de Bontrager Backrack de luxe, bevalt goed

Plaats reactie