Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Gewicht in achterzak of op de fiets?

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 17 jun 2024 13:39

Ik weet niet goed of deze vraag in deze categorie valt, maar ik weet niet direct een betere.

Met toertochten en cylco's is altijd de vraag hoeveel neem je mee en waar laat je het. Alles in je achtzak op je shirt geeft je het gevoel dat je een soort pakezel bent. Daarom had ik een tasje voor op mijn buis gekocht om daar spullen als eten en extra bandjes in te doen.

Nu hoorde ik laatst echter dat het gewicht op de fiets relatief 7 x zo veel weegt dan als je het in je shirt stopt. Zou met de plaats van het gewicht te maken hebben hebben. Ik kan er niet zo goed bij dat het zo'n groot verschil is. Een kilo moet de berg op en dat kost energie. Of dat nu in mijn shirt zit of op mijn fiets zou toch niet moeten uit maken.

Wat vinden anderen hiervan?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 17 jun 2024 13:44

Misschien is het een leuk excuus voor mensen om een lichtere fiets te kopen ipv af te vallen. Maar nee. Een kilo is een kilo. Of deze nou op je buik rug of fiets zit. Wielen is wel een ander verhaal omdat deze ronddraaien en dus bv een andere ervaring geven bij optrekken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2024 13:50

Ik denk dat de verwarring komt doordat een zwaardere fiets voor een lichter persoon meer nadeel is dan voor een zwaarder persoon. Dat komt omdat het gewicht van de fiets dan een groter percentage is van het geheel, en een lichter persoon vaak ook een lager absoluut FTP heeft.

Maar nee, of je nou dat eten/materiaal aan je fiets hangt of in je zakjes maakt niet uit.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3697
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 jun 2024 13:53

Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 17 jun 2024 14:17

Dat snijdt wel hout. Maar ik ben van mening dat je beter de fiets de spullen kan dragen dan je lichaam. Want zeg nou zelf? 1 tasje op de bovenbuis volrammen fietst toch fijner dan uitpuilende zakken? ;)
WiND 56 - 2020

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 17 jun 2024 14:20

+ op de rug is ook weer extra vermoeiend voor de core spieren

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 17 jun 2024 14:22

rikkert schreef: 17 jun 2024 13:53 Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Ja dit citaat ken ik uiteraard ook :D . Overigens kwam ik op de vraag naar aanleiding van deze discussie: https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=26809

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 jun 2024 14:41

Rtw2001 schreef: 17 jun 2024 13:39 ........Nu hoorde ik laatst echter dat het gewicht op de fiets relatief 7 x zo veel weegt dan als je het in je shirt stopt. ....
Ik mag aannemen dat je die soort broodje aap verhalen toch niet serieus neemt :shock: ZEVEN KEER!!!

Geloven mensen die soort poeha verhalen de wereld in helpen ook nog in Sinterklaas en de paashaas :roll: Het klinkt echt even dom als de Corona wappie verhalen.
Live fast; die young. mijn blog

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4590
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jun 2024 14:54

Enigste verschil dat ik mij kan voorstellen is de luchtweerstand. Oké, ook het zwaartepunt wijzigt iets.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat je een verschil gaat krijgen in snelheid hierdoor.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2024 15:09

Een tasje op je fiets is zelfs nadelig tov in je zakken, omdat wanneer het tasje leeg is het nog steeds op je fiets zit wind te vangen.
Mocht je nou echt marginal gains willen dan zou ik iets maken dat het eten voor op je borst zit (wel wat lastig pakken) maar aero technisch wel echt beter dan op je frame of rug.

https://www.globalcyclingnetwork.com/te ... ase-layers

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 17 jun 2024 15:24

Wat ik me (met behoorlijke dosis goede wil en kruiwagen aannames) kan voorstellen is dat je gevoel en dansant anders is als je een ‘zware’ fiets heen en weer gooit, bijv bij het klimmen…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 17 jun 2024 15:26

rikkert schreef: 17 jun 2024 13:53 Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Volgt er later niet een stuk waarin dit verhaal over Anquetil wordt ontkracht?

Plaats reactie