elektrische racefiets
- daniel1975
- Forum-lid HC
In de bergen is sowiso een totaal ander verhaal dan hier in het vlakke NL. Als ik in de Alpen zou wonen kocht ik ook een ondersteunde XC mtb; je ritten worden langer en mooier met dezelfde inspanning en je kunt dan dingen ondernemen die anders extra veel tijd of inspanning vragen.
De mythe dat een e-bike je conditie om zeep helpt is al lang doorgeprikt.
De mythe dat een e-bike je conditie om zeep helpt is al lang doorgeprikt.
Less is bore
Volgens mij zijn ze daar ook prima voor. Alleen denk ik dat voor een bepaalde categorie naar beneden gaan wel een dingetje is.
@Daniël waar heb jij een goed onderzoek dat die mythe doorgeprikt is? Ik ben er voor mezelf van overtuigd dat wanneer ik een e-bike, of het een racer of MTB zou zijn, ik de ondersteuning makkelijker ga gebruiken en er dus minder conditie van krijg.
Toevoeging: Ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn die een betere conditie door de e-bike krijgen. Er wordt bij ons in de omgeving best veel gefietst op e-bikes, vaak mensen die eerder nagenoeg niet meer van de camping af kwamen, anders dan met de auto. En dan wordt je op een heuvel voorbijgefietst door een "GazelleStella-berijder" Ja, dat gebeurt, maar daar heb ik dan weer geen moeite mee.
Laatst gewijzigd door Jans op 18 jun 2024 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik hhet goed begrijp mag een 70+ dan ook geen motor of auto meer rijden want de algemene stelling hier is dat je op deze leeftijd niet meer in staat bent adequaat te reageren!
Het spijt me maar dat gaat er bij mij niet in.
Het spijt me maar dat gaat er bij mij niet in.
...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met die insteek inderdaad wel.Jans schreef: ↑18 jun 2024 11:44Volgens mij zijn ze daar ook prima voor. Alleen denk ik dat voor een bepaalde categorie naar beneden gaan wel een dingetje is.
@Daniël waar heb jij een goed onderzoek dat die mythe doorgeprikt is? Ik ben er voor mezelf van overtuigd dat wanneer ik een e-bike, of het een racer of MTB zou zijn, ik de ondersteuning makkelijker ga gebruiken en er dus minder conditie van krijg.
Maar als je het gewoon als sportfiets gebruikt zul je zien dat je met dezelfde inspanning veel verder komt. Ik heb heel veel data van mijn Stromer en enige verschil is dat ik veel verder kom met dezelfde hartslagwaardes. En zie het ook bij mijn ouders vs. schoonouders: schoonouders vertikken het om een ebike te kopen en fietsen rondjes rond de kerk en mijn ouders toeren vrolijk 60-70km met de geruststellende gedachte dat er een powerknopje op de fiets zit als ze die eventueel nodig hebben.
Less is bore
Ik had inmiddels iets aan mijn reactie toegevoegd wat wel een beetje overeenkomt met wat je schrijft over ouders/schoonouders. Maar dan toch, eerst een lichter verzet op mijn fiets voordat er een e-bike komt.daniel1975 schreef: ↑18 jun 2024 11:55Met die insteek inderdaad wel.Jans schreef: ↑18 jun 2024 11:44Volgens mij zijn ze daar ook prima voor. Alleen denk ik dat voor een bepaalde categorie naar beneden gaan wel een dingetje is.
Maar als je het gewoon als sportfiets gebruikt zul je zien dat je met dezelfde inspanning veel verder komt. Ik heb heel veel data van mijn Stromer en enige verschil is dat ik veel verder kom met dezelfde hartslagwaardes. En zie het ook bij mijn ouders vs. schoonouders: schoonouders vertikken het om een ebike te kopen en fietsen rondjes rond de kerk en mijn ouders toeren vrolijk 60-70km met de geruststellende gedachte dat er een powerknopje op de fiets zit als ze die eventueel nodig hebben.
-
- Forum-lid HC
Exact en wat er ook zo jammer aan is. Het komt nu toch vaak in een negatief daglicht terwijl het heel positief zou kunnen zijn.
Je kan er ook niet 1 pakket regels opleggen. Zoals een aantal het hoer bedoelen prima!
Maar de discussie die jans en daniel hebben vind ik al heel lastig. Als je 78 bent en je kan niet meer normaal fietsen, stop er dan mee! vallen met 25km/h op die leeftijd kan hele grote consequenties hebben. Je moet je ook afvragen of je dat wel wilt.
Ik ben langzaam begonnen we kennen het denk ik allemaal wel je eerste berg op fietsen. Na 1km sta je stil, veel te hard begonnen en dan nog twee keer. Daarna kom je erachter dat het anders moet. Maar je leert ook veel rustiger afdalen.
Nu vliegt iemand zonder ervaring een col op en dan naar beneden, ook zonder ervaring. Het gaat veel minder gelijdelijk en dus meer ongelukken. Net als met EV's die gaan veel te hard voor een hoop mensen. je kan wachten op het opendeuren onderzoek dat er meer ongelukken met EV's plaatsvinden
Gelukkig zijn heel veel van die e-bikers zelf wel slim genoeg.
Ik fietste een paar dagen geleden in de Sierra de Cazorla over een steenslag weg. Tussen de 5 en 12% procent stijgen en heel veel stenen. Losliggende en dingen die muurvast in de grond liggen en waar je overheen butst. Ik reed op een gravel fiets, zonder vering, dat was echt niet de meest geschikte. Een fully MTB was beter geweest.
Onderweg werd ik ingehaald door een e-MTB, met een gangetje van 30 kmh. Ik riep nog, hé kijk je wel uit dat je niet moe wordt! Dat snapte die Spanjaard natuurlijk niet. Maar als je op die manier aan het 'mountainbiken' bent, koop dan een motor of zo. Dat was geen e-ondersteuning, maar e-powered. Er zat nog net geen handvat op waaraan je kan draaien voor extra power.
Onderweg werd ik ingehaald door een e-MTB, met een gangetje van 30 kmh. Ik riep nog, hé kijk je wel uit dat je niet moe wordt! Dat snapte die Spanjaard natuurlijk niet. Maar als je op die manier aan het 'mountainbiken' bent, koop dan een motor of zo. Dat was geen e-ondersteuning, maar e-powered. Er zat nog net geen handvat op waaraan je kan draaien voor extra power.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Je vrouw op de E-bike en jij op een gravelfiets. Dan kom je haar wel tegemoet qua snelheid. Moet je die wel hebben natuurlijk.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Zo lekker Nederlands om even een verwijtende opmerking naar iemand te roepen omdat je een bepaalde mening hebt.
Die mens was lekker in de natuur aan het “fietsen” laat je toch gewoon in zijn waarde?!
Dat je het denkt: prima. Maar gaan roepen?
Die mens was lekker in de natuur aan het “fietsen” laat je toch gewoon in zijn waarde?!
Dat je het denkt: prima. Maar gaan roepen?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Wat is de menselijke eigenschap dan waar je op doelt?
Ik vind het erg sterk dat iemand naar een e-racebike overgaat om met zijn groepje mee te rijden. Het getuigt van zelfkennis en zelfrelativering in een dikwijls competitieve omgeving.