Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Gewicht in achterzak of op de fiets?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 17 jun 2024 15:30

Kornuit schreef: 17 jun 2024 15:09 Een tasje op je fiets is zelfs nadelig tov in je zakken, omdat wanneer het tasje leeg is het nog steeds op je fiets zit wind te vangen.
Mocht je nou echt marginal gains willen dan zou ik iets maken dat het eten voor op je borst zit (wel wat lastig pakken) maar aero technisch wel echt beter dan op je frame of rug.

https://www.globalcyclingnetwork.com/te ... ase-layers
Alles wat binnen de contouren van de fietser en de fiets valt vangt geen wind en telt niet mee bij het frontaal oppervlak. Je bent als fietser zelf het frontale oppervlak.
hun fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2024 16:00

BertL schreef: 17 jun 2024 15:30
Kornuit schreef: 17 jun 2024 15:09 Een tasje op je fiets is zelfs nadelig tov in je zakken, omdat wanneer het tasje leeg is het nog steeds op je fiets zit wind te vangen.
Mocht je nou echt marginal gains willen dan zou ik iets maken dat het eten voor op je borst zit (wel wat lastig pakken) maar aero technisch wel echt beter dan op je frame of rug.

https://www.globalcyclingnetwork.com/te ... ase-layers
Alles wat binnen de contouren van de fietser en de fiets valt vangt geen wind en telt niet mee bij het frontaal oppervlak. Je bent als fietser zelf het frontale oppervlak.
Als tijdrijder ken ik het..
Die verdikkingen voor wat je tegenwoordig ziet is is om het gat tussen de renner de fiets zo klein mogelijk te maken.

senior
Forum-lid
Berichten: 2309
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 jun 2024 16:18

ColumsbusMJ schreef: 17 jun 2024 15:26
rikkert schreef: 17 jun 2024 13:53 Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Volgt er later niet een stuk waarin dit verhaal over Anquetil wordt ontkracht?
Ja en nee. Krabbé gaf aan dat foto's van Anquetil gewoon de bidon op de fiets lieten zien maar hij zei daarbij dat, gezien het geloof in het verhaal, die foto's niet konden kloppen. :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9096
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jun 2024 16:22

In termen van netto mechanische energie over een trip maakt het in ieder geval exact niets uit (per definitie, een ieder die iets anders beweert moet terug de schoolbanken in). Of het voor je prestatie iets uitmaakt hangt van heel veel factoren af, waarvan de meesten gok ik een verwaarloosbare invloed hebben. Een fiets met een hoger gewicht voelt anders (zeker als dat gewicht hoog geplaatst is) dan een lichtere fiets zodra je gaat staan, sprinten, de bocht omgaat, etc. Maar dat geldt ook voor je lijf. Makkelijk bij je spulletjes kunnen wanneer je ze nodig hebt is ook wel fijn. Wat vind je zelf prettig?

(Maar ik vind het verhaal van Anquetil en de redenatie van Krabbe een stuk leuker!)
(Ben wel benieuwd naar de bron van de 7x zwaarder uitspraak)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3684
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 jun 2024 16:37

senior schreef: 17 jun 2024 16:18
ColumsbusMJ schreef: 17 jun 2024 15:26
rikkert schreef: 17 jun 2024 13:53 Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Volgt er later niet een stuk waarin dit verhaal over Anquetil wordt ontkracht?
Ja en nee. Krabbé gaf aan dat foto's van Anquetil gewoon de bidon op de fiets lieten zien maar hij zei daarbij dat, gezien het geloof in het verhaal, die foto's niet konden kloppen. :)
Ik heb werkelijk geen idee, maar ik moest wel lachen om dit verhaal, vandaar dat ik het onthouden had. En dat hadden meer mensen want vrindje Google liet het me makkelijk terugvinden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 17 jun 2024 16:38

Schrijvers liegen de waarheid. Alles wat niet actief betrokken is bij het omhoog fietsen is dode massa. Alles. Er zijn geruchten dat Froome dat zo letterlijk nam dat hij gedehydrateerd, met bijna lege glycogeenvoorraad en uiteraard leeggescheten een bergtijdrit aanving. Hij heeft ook geprobeerd om zonder te ademen bergop te fietsen, zodat alle bewegingsenergie beperkt kon blijven tot de benen, maar dat werd een mislukking.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 17 jun 2024 18:54

Klein_Verzet schreef: 17 jun 2024 16:38 Schrijvers liegen de waarheid. Alles wat niet actief betrokken is bij het omhoog fietsen is dode massa. Alles. Er zijn geruchten dat Froome dat zo letterlijk nam dat hij gedehydrateerd, met bijna lege glycogeenvoorraad en uiteraard leeggescheten een bergtijdrit aanving. Hij heeft ook geprobeerd om zonder te ademen bergop te fietsen, zodat alle bewegingsenergie beperkt kon blijven tot de benen, maar dat werd een mislukking.
**Proest**
hun fietsen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 18 jun 2024 16:45

senior schreef: 17 jun 2024 16:18
ColumsbusMJ schreef: 17 jun 2024 15:26
rikkert schreef: 17 jun 2024 13:53 Een stukje uit 'de renner' van Tim Krabbé: "Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen."
Volgt er later niet een stuk waarin dit verhaal over Anquetil wordt ontkracht?
Ja en nee. Krabbé gaf aan dat foto's van Anquetil gewoon de bidon op de fiets lieten zien maar hij zei daarbij dat, gezien het geloof in het verhaal, die foto's niet konden kloppen. :)
Volgens mij is de moraal van dit verhaal: als je erin geloofd, dan werkt het.
Daarom fietst een nieuwe fiets ook altijd fijner, sneller, is elke trap raak (Havana's bingo kaart, kortom) :like:
Courir c'est mourir un peu

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 18 jun 2024 16:48

Alles wat al aan mn fiets hangt kan ik in ieder geval niet vergeten om mee te nemen

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 jun 2024 17:27

Thierry le Brun schreef: 18 jun 2024 16:48 Alles wat al aan mn fiets hangt kan ik in ieder geval niet vergeten om mee te nemen
Zoveel heb jij niet aan je fiets hangen! :D
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 18 jun 2024 18:28

colnagofreak schreef: 18 jun 2024 17:27
Thierry le Brun schreef: 18 jun 2024 16:48 Alles wat al aan mn fiets hangt kan ik in ieder geval niet vergeten om mee te nemen
Zoveel heb jij niet aan je fiets hangen! :D
Zadeltasje met 2 binnenbanden, co2 patronen, multitool(dacht ik toch?🤔) en voor zekerheid bij bidonhouder toch ook maar een mini pomp. Bedoelde meer dat dit zaken zijn die ik standaard mee wil nemen en dat dus niet elke keer op wil moeten zoeken. Geeft ook gewoon meer ruimte in shirt voor telefoon, evt windstopper/regenjack plus noodzakelijke voedsel.

Plaats reactie