Het grote schijfremmentopic
Procedure is: blokken eruit, zuigers terugduwen, blokken plaatsen, schroeven los, tooltje ertussen, rem inkijpen, schroeven vast, tooltje verwijderen, klaar. Remklauw gecentreerd.
Tooltje krijg je er (vaak) niet tussen als je de zuigers niet eerst hebt teruggeduwd,
Tooltje krijg je er (vaak) niet tussen als je de zuigers niet eerst hebt teruggeduwd,
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user
Vraagje mbt compatibiliteit shimano. Zijn 11s shifters (grx 815 in dit geval) compatibel met 12s klauwen (grx 820)? De 12s klauwen hebben een iets grotere padafstand en zouden daardoor stiller moeten zijn...lijkt me een leuke upgrade vandaar de vraag.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Is dat padafstand gerelateerd aan de klauw of aan de shifter.....?
Less is bore
Is gerelateerd aan de persoon die het systeem ontlucht icm de hoeveelheid olie.daniel1975 schreef: ↑19 jun 2024 12:18 Is dat padafstand gerelateerd aan de klauw of aan de shifter.....?
Zo heb ik mijn Shimano systeem vrij strak staan. Zonder bleedblok afgesteld, maar met remblokken en een setje voelermaten.
Had ik het met een bleedblok gedaan had ik meer speling gehad op de blokken, maar ook m’n shifter verder naar het stuur moeten trekken.
Om op de vraag van @Rob86 terug te komen. Ik heb Ultegra 11 speed shifters icm Dura Ace 12 speed remklauwen.
Qua afstand van de blokken maakt het geen pepernoot uit ( zie m’n opmerking hierboven ). Alleen vind ik de modulatie van de nieuwe rem calipers beter. Bij de oude 11 speed calipers van Ultegra was het meer : alles of niets.
De verbeterde afstand ( pad clearance ) is alleen als de combi 12 speed shifter / 12 speed caliper gebruikt wordt. Maar dan nog kan je het op mijn gebruikte manier strakker krijgen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Afstand van blokken-schijf is bij 12 speed iets groter (bij bleeden volgens procedure van Shimano). Bleeden zonder bleed block kan inderdaad ook maar dan wel goed opletten bij het terugduwen van de zuigertjes, de overdruk in het systeem kan het diafragma uit positie duwen met een lekke shifter als gevolg.
Shimano shifters hebben natuurlijk ook gewoon een free stroke adjustment optie.
Shimano shifters hebben natuurlijk ook gewoon een free stroke adjustment optie.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Niet helemaal. Servowave zit in de shifter; een SW shifter zal altijd meer vrije ruimte bij de blokken hebben dan bij non-SW.rene schreef: ↑19 jun 2024 12:24Is gerelateerd aan de persoon die het systeem ontlucht icm de hoeveelheid olie.daniel1975 schreef: ↑19 jun 2024 12:18 Is dat padafstand gerelateerd aan de klauw of aan de shifter.....?
Less is bore
Even een 'nieuwe' gebruikerservaring posten tav hydraulische schijfremmen.
Ik rijd nu voor het eerst met hydraulische schijfremmen in de bergen. Op een gravel racer met 40 mm licht profiel banden. Ik ben een soort very-late-adopter, of eigenlijk meer gedwongen door de fietse industrie. Voor mij had het niet gehoeven, maar ik moet wel zeggen dat het goed remt!
Over de marketing poeha dat het beter doseerbaar is een harder remt,.... Dat is dus echt poeha. Totaal niks van waar. Ik vergelijk het graag met v-brakes, een systeem dat op mijn woon-werk hybride zit en waar ik ook lange fiets vakantie mee heb gedaan. Het verschil tussen de v-brakes en de hydraulisch schijfrem is nihil. Met dien verstande dat de v-brake veel goedkoper, lichter en makkelijk afstelbaar is. Eeuwig zonde dat dat niet samengaat met race shifters.
Ben ik dan niet blij met de nieuwe rem? Ergens wel, want op mijn vorige gravel racer zaten mechanische schijfremmen en dat was soms toch wel wat gehannes. Maar als ik had kunnen kiezen,..... v-brakes icm race shifters. Dat zou echt een gouden combi. En nou niet gaan zeuren dat er ook mini v-brakes zijn. Want waar vind ik een kant-en-klare gravel racer met 40 mm banden en mini v-brakes?
Ik rijd nu voor het eerst met hydraulische schijfremmen in de bergen. Op een gravel racer met 40 mm licht profiel banden. Ik ben een soort very-late-adopter, of eigenlijk meer gedwongen door de fietse industrie. Voor mij had het niet gehoeven, maar ik moet wel zeggen dat het goed remt!
Over de marketing poeha dat het beter doseerbaar is een harder remt,.... Dat is dus echt poeha. Totaal niks van waar. Ik vergelijk het graag met v-brakes, een systeem dat op mijn woon-werk hybride zit en waar ik ook lange fiets vakantie mee heb gedaan. Het verschil tussen de v-brakes en de hydraulisch schijfrem is nihil. Met dien verstande dat de v-brake veel goedkoper, lichter en makkelijk afstelbaar is. Eeuwig zonde dat dat niet samengaat met race shifters.
Ben ik dan niet blij met de nieuwe rem? Ergens wel, want op mijn vorige gravel racer zaten mechanische schijfremmen en dat was soms toch wel wat gehannes. Maar als ik had kunnen kiezen,..... v-brakes icm race shifters. Dat zou echt een gouden combi. En nou niet gaan zeuren dat er ook mini v-brakes zijn. Want waar vind ik een kant-en-klare gravel racer met 40 mm banden en mini v-brakes?
Live fast; die young. mijn blog
Als je blokken toch versleten zijn, kun je beter met de blokken er nog in de zuigers terug duwen. Moet je wel je wiel eruit halen of de remklauw loshalen. Maar dan kun je met bv een stevige schroevendraaier tussen de oude blokken wrikken om de zuigers terug te duwen. Zo loop je niet de kans dat je de zuigers beschadigd omdat de oude blokken als bescherming dienen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Randje..... versleten blokken zijn 3mm per stuk dat is dus 2x3mm +2 schijven ruimte is 10mm
Ik zou het niet doen en iets van een mm of 6 pakken.
Ik zou het niet doen en iets van een mm of 6 pakken.