• Hoe verhoudt het aluminium van nu zich met het carbon van 5 jaar geleden? (merk ik dat ik op een aluminium fiets rijd, voel ik groot verschil met m’n eigen fiets?)
• Zijn die kleine wielen van invloed op mijn prestaties?
• Hoe gedraagt de fiets zich in de bochten?
• Hoe is het comfort op verschillende wegen?
• Hoe is het comfort van deze fiets bij langere tochten?
• Hoe gedraagt Calimero zich in het Zuid-Limburgse heuvelland?
• Genoeg tandjes voor het betere klimwerk?
• Zou ik met deze fiets The Ride willen rijden?
• Plussen
• MinnenInmiddels heb ik ruim 1100 kilometers en meer dan 8200 hoogtemeters afgelegd met Calimero. Ze heeft alle mogelijke wegen meegemaakt: onverhard en verhard, kasseien, scheuren en bobbels in de weg, onverharde en vers geasfalteerde wegen. Berg op en berg af, nat en droog. We hebben het allemaal beleefd en doorleefd. Wat betreft comfort scoort de aluminium Canyon prima. Na een aantal ritten van rond de 100 km met stevige afdalingen over slechte wegen had ik wel wat pijn in mijn nek en schouders. Maar waarschijnlijk had ik dat ook op mijn eigen fiets gehad. Dan had ik het voordeel van de schijfremmen niet gehad en dat had vast ook tot kramp in de vingers geresulteerd.De Canyon ligt prima op de weg. Toen ik aan de fiets gewend was, durfde ik op volle snelheid door de bochten te gaan. En dat ging prima. Ook bij het afdalen had ik alle vertrouwen in Calimero. Ze is geweldig stabiel. En met 50/34 voor en 11-34 achter kom je een heel eind in de bergen: ook bij stukken van 18%! Zou ik met de Canyon Endurace WMN AL Disc 7.0 The Ride durven rijden? Jazeker. Sterker nog: ik reed er een etappe uit The Ride Dolomites mee.
BalansMaar hoe zit dat nou met die 27,5” wielen? Dat bleef me dwars zitten en daarom heb ik bij Canyon maar eens gevraagd waarom zij de kleinere frames kleinere wielen hebben gegeven. En het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Als het wiel niet in verhouding is met het frame tik je met je tenen tegen je voorwiel als je het stuur een beetje draait. Nadeel hiervan vind ik wel dat je maar een beperkte keuze aan buitenbanden hebt. Via de website van Canyon kun je 1 type bestellen en buiten Canyon om is het nog vrij lastig om je favoriete buitenband te pakken te krijgen. Maar ik ben uiteindelijk dik tevreden met de banden die Canyon standaard geleverd heeft.Rose?Naast de prima prestaties en de mooie kleur (jawel, ik ben dit rood toch heel mooi gaan vinden – zolang niemand het rose noemt!), wil ik nog even de steekassen benoemen. Mijn vrienden met wie ik in Oostenrijk was, hebben beiden een nieuwe (dure) fiets met schijfremmen en steekassen. De steekassen van de goedkopere Canyon zijn echter zoveel handiger. Als het hendeltje na het vastzetten van je wiel naar beneden wijst, kun je de stand van het hendeltje heel simpel aanpassen. Bij de dure fietsen van mijn fietsvrienden bestaat die mogelijkheid niet. En bij het gesoigneerd op de fiets zitten, hoort toch ook dat dat hendeltje van je steekassen in de juiste stand staat.Conclusie: het waren mooie weken met Calimero. Na de eerste twijfelingen ben ik overstag gegaan. De fiets heeft mijn hart veroverd. Ik ga eens kijken wat ik ga doen volgend jaar; eerst de winter doorstaan…Tot slot: 1799 euro kost de Canyon Endurance WMN AL Disc 7.
Meer info: canyon.com