Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

elektrische racefiets

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jun 2024 15:00

"Als ik jouw verhaal hier boven lees, kan ik mijn kist al beter uit gaan zoeken, het kan nooit meer goed met me komen?"

Veel plezier verder, met verkeerd lezen, met fout interpreteren, en met de ander woorden in de mond leggen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4642
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jun 2024 15:23

Klein_Verzet schreef: 19 jun 2024 12:56 Lichaam 80kg fiets 12kg snelheid 20km/u omstandigheden windstil. Benodigde vermogen 95w. Da's amper 1,2w/kg, waarvoor een schamele 18ml/O2/kg nodig is. En wat heeft de mensheid geleerd van de corona-pandemie? Dat de VO2max omhoog moet (en de BMI omlaag). En mocht onverhoopt het evenwicht te wankel worden dan ... koop je er een met een wiel extra.
En hoe zie jij dit voor je met het sociale aspect in het hoofd?
Een social ride met 25 als doelsnelheid op de racefiets zie ik wel vaker langskomen. En daar gaat het over, niet over in je eentje een rondje fietsen.

Overigens voor TS. Heb je er al eens aan gedacht om een normale sportieve e-bike aan te schaffen voor je vrouw? Ik zie dat ook nog regelmatig rondfietsen. De man op een racefiets en de vrouw op een normale e-bike. Dat is natuurlijk een hele stap, maar kan zeker.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jun 2024 15:45

En wat denk jij in het kader van het sociale aspect, moet de langzame zich aan de snelle aanpassen of andersom? Bovendien ter overweging, wie overstapt op elektrisch zal nog minder van zijn bewegingsapparaat vergen, waardoor de conditionele verschillen verder toenemen. Daarbovenop kost het aanpassen van de snelle niets, én kan een eventueel gemis aan inspanning individueel bijgebeend worden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jun 2024 16:07

Klein_Verzet schreef: 19 jun 2024 15:00 "Als ik jouw verhaal hier boven lees, kan ik mijn kist al beter uit gaan zoeken, het kan nooit meer goed met me komen?"

Veel plezier verder, met verkeerd lezen, met fout interpreteren, en met de ander woorden in de mond leggen.
Als laatste, misschien heb je het dan wel erg slecht opgeschreven. Een betere uitleg? En je kunt me wel een dom blondje vinden, gelukkig weet ik beter.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jun 2024 17:29

Wat een gezanik hier.
Is het nu zo moeilijk om gewoon bij het topic te blijven in plaats van steeds maar te oordelen en veroordelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2476
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 19 jun 2024 17:32

Ik vind e-bikes een super uitvinding. Mijn vrouw rijdt nu altijd met de fiets naar 't werk (14 km enkel) en dit door weer en wind. Elke maand een dikke fietsvergoeding, vrij van belastingen. Hij heeft een maximum snelheid van precies 25 km/h. Als we samen wat gaan fietsen vind ik dat soms wel net iets te traag, max. 30 km/h zou ideaal zijn. M'n oudste dochter is kinesist en die heeft een speedpedelec Stromer. Als het niet regent doet ze al haar huisbezoeken met die fiets. Nooit parkeerproblemen.

Orbea
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2024 15:25

Orbea 19 jun 2024 18:37

Ik fiets zelf op een orbea m20i en ik ben er zeer tevreden mee. Max hulp tot 25km in mijn menu al de levels naar beneden gebracht. Ik woon midden in een berggebied en klimmen is niet echt mij ding dus dit komt mooi uit. Ik heb hem zo getrimd dat ik perfect in mijn hart zone kan trainen. En kom op sommige intensieve trainingen lekker kapot aan. Het is puur hoe ga je met zo een fiets om mijn intensiteit trainingen doen niet onder als op een normale racefiets.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 19 jun 2024 19:15

Wat een reacties hier... :|

Drijf die gewoon op. Een normale ebike haalt al snel 27 per uur. Gaan we hier echt van die rotte reacties plaatsen omdat iemand die nog 3 km/h sneller wil? rolleyesx10 Zoals gezegd, er zijn landen waar die fietsen sneller mogen. Dat is dan ook compleet onverantwoord? Het gaat hier niet over een fiets 10-15 km/h opdrijven hé.

daniel1975 schreef: 19 jun 2024 08:05 Denk dat niemand daar ook aan twijfelt. Wij hebben hetzelfde gedaan toen mevr1975 niet meer 100% kon vertrouwen op haar lichaam. Als oud-topsporter is dat een van de meest vervelende dingen die je kunt overkomen.
Maar dat is een andere discussie dan 78 jarigen op een opgevoerde racefiets zetten imho.
Het gaat hier over een paar km/h extra. Komaan daniel, je kan toch zelf echt niet geloven dat dat écht een probleem is?
Ik ken 78 jarigen die nog véél betere reflexen hebben dan de meeste fietsers die ik tegenkom.
Misschien moet iedere fietser een gekleurd plaatje aan de fiets volgens leeftijd en daar hangt dan een maximum snelheid aan vast?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39710
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 19:43

Mijn ouders zijn 76. En al hun vrienden, idem schoonouders. Zeker mijn ouders zijn fitte mensen, vooral mijn vader. Maar die heeft echt niet meer de vaardigheden om ten aller tijde een racefiets met >30km u volledig onder controle te houden.
Het gros van de 75+ ers denk ik niet.
Iets met acceptatie….
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jun 2024 19:56

daniel1975 schreef: 19 jun 2024 19:43 Mijn ouders zijn 76. En al hun vrienden, idem schoonouders. Zeker mijn ouders zijn fitte mensen, vooral mijn vader. Maar die heeft echt niet meer de vaardigheden om ten aller tijde een racefiets met >30km u volledig onder controle te houden.
Het gros van de 75+ ers denk ik niet.
Iets met acceptatie….
Je wilt dan een keuring? Of mag straks iedereen van 75 plus niet meer op de fiets, geen auto meer rijden? En moet voor de 65 plussers ook de niet-elektrische fiets begrensd worden? En dat zeg jij, terwijl je alles wat met snelheid van een auto te maken heeft, onzin vindt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39710
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 20:09

Als je op eigen kracht 30 kunt fietsen zul je ook wel fit genoeg zijn ;-)
Less is bore

derxx
Forum-lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 jun 2024 20:47

Iets met gezond verstand en verantwoordelijkheid mag je wel verwachten van mensen. De realiteit zegt andere dingen. Hoe vaak ik niet oudere personen op de ebike tegenkom, die 25kmh fietsen, zonder helm, als je belt je de eerste 3x niet horen, pas als je er vlak achter zit, dan van links naar rechts over het fietspad slingerend in hun achteruitkijk spiegel gaan kijken (hierbij elkaar bijna van de fiets af rijdend), en dan nog kwaad op mij zijn dat ik zo laat bel ?!? En dan heb ik het nog niet gehad over het fietsen over de gehele breedte van een fietspad (waar je ook tegenliggers hebt), met z'n 2-en of 3-en naast elkaar.

Vandaag maakte een wat oudere dame het wel heel bont. Die haalde me in op de normale ebike terwijl ik ~31 reed met ~210w, terwijl ze een cadans van ong 50 trapte. Helm had ze niet natuurlijk, maar wel flink slingeren.

Ik vind een ebike voor heel veel mensen een echte uitkomst, geeft vrijheid en mobiliteit die ze voorheen niet (meer) hadden. En dat de fiets 25kmh kan is voor sommigen prima te doen, en die zouden misschien ook prima 30-35kmh kunnen zelfs. Voor anderen is 25kmh te snel, en die zouden beter 10kmh langzamer kunnen fietsen. Het probleem is dat sommige mensen dit blijkbaar niet van zichzelf kunnen (of willen) inschatten wanneer het verstandiger is om die 10kmh langzamer te fietsen.
Maar is dat niet hetzelfde met autorijden? Ik ben blij dat mijn schoonvader met 79 zei: Ik ga de auto verkopen, en m'n rijbewijs laat ik gewoon verlopen. Ik vind het niet meer verantwoord dat ik nog auto rij. En dat klopte ook. Z'n zicht was toen al vrij slecht aan het worden (makula degeneratie). Hij is nu bijna 85, eigenlijk nog zo fit als een hoentje, fietsen gaat redelijk als het langzaam gaat. Helaas woont hij op bijna 1 uur afstand dus we kunnen hem ook niet dagelijks helpen, maar gelukkig heeft hij geweldige buren en vrienden die altijd voor hem klaarstaan. Scheelt dat hij een hele grote wei met fruitbomen in de tuin heeft (kersen, pruimen, appels) waar hij de buren graag op trakteert :)
Afbeelding

Plaats reactie