Garmin Varia bike radar ja of nee
Ik ben alles aan het automatiseren met het IQ veld "Smart Bike Lights" en dat hou ik verder graag zo simpel mogelijk. Ik heb hem nu ingesteld dat hij overdag in het licht uit staat (ivm batterij en onnodig) en dan automatisch aan springt op een "altijd aan stand" bij de volgende condities:
- Tussen een half uur voor zonsondergang en een half uur na zonsopkomst = altijd aan
- De rest van de dag wanneer de "light intensity" gemeten door mijn Edge 840 Solar onder 10% komt voor tunnels, donker bos etc.
Alleen welke stand kan ik hiervoor het beste gebruiken, "Solid" of "Peloton"? Ik weet dat solid de stand is die Garmin in deze situaties bedoeld heeft maar peloton lijkt mij eigenlijk ook al wel voldoende licht op te brengen met eventueel een minder irriterende flits voor achterop liggers, of mis ik iets? Van mij hoeft al dat geflits eerlijk gezegd niet zo, Misschien had ik beter een RTL516 kunnen bestellen in Duitsland.
- Tussen een half uur voor zonsondergang en een half uur na zonsopkomst = altijd aan
- De rest van de dag wanneer de "light intensity" gemeten door mijn Edge 840 Solar onder 10% komt voor tunnels, donker bos etc.
Alleen welke stand kan ik hiervoor het beste gebruiken, "Solid" of "Peloton"? Ik weet dat solid de stand is die Garmin in deze situaties bedoeld heeft maar peloton lijkt mij eigenlijk ook al wel voldoende licht op te brengen met eventueel een minder irriterende flits voor achterop liggers, of mis ik iets? Van mij hoeft al dat geflits eerlijk gezegd niet zo, Misschien had ik beter een RTL516 kunnen bestellen in Duitsland.
Ik heb de RTL515, die is op dit moment goedkoper te vinden in NL dan de RTL516, op de RTL516 vind ik in ieder geval zo snel geen echte aanbiedingen.
(RTL516 is hardwarematig gelijk aan de RTL515 maar voor de duitse markt zijn daar inderdaad de flits functies uit gesloopt).
Klinkt interssant! Alleen.....als het licht van de Radar uitstaat krijgt achteropkomend verkeer ook geen lichtsignaal bij naderen. Dat vind ik wel een gemis. Pelotonstand zal gezien het minder heldere licht ook wel minder verbruiken (hoeveel eigenlijk) maar of de flitsen dan ook minder fel zijn weet ik eigenlijk niet (lijkt wel logisch overigens omdat je je medefietsers in het peleton niet wil verblinden).Kluus schreef: ↑10 jun 2024 14:08 Ik ben alles aan het automatiseren met het IQ veld "Smart Bike Lights" en dat hou ik verder graag zo simpel mogelijk. Ik heb hem nu ingesteld dat hij overdag in het licht uit staat (ivm batterij en onnodig) en dan automatisch aan springt op een "altijd aan stand" bij de volgende condities:
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Klopt ja, volgens mij werkt die peloton stand inderdaad wel zo.tomtom schreef: ↑10 jun 2024 16:20Klinkt interssant! Alleen.....als het licht van de Radar uitstaat krijgt achteropkomend verkeer ook geen lichtsignaal bij naderen. Dat vind ik wel een gemis. Pelotonstand zal gezien het minder heldere licht ook wel minder verbruiken (hoeveel eigenlijk) maar of de flitsen dan ook minder fel zijn weet ik eigenlijk niet (lijkt wel logisch overigens omdat je je medefietsers in het peleton niet wil verblinden).Kluus schreef: ↑10 jun 2024 14:08 Ik ben alles aan het automatiseren met het IQ veld "Smart Bike Lights" en dat hou ik verder graag zo simpel mogelijk. Ik heb hem nu ingesteld dat hij overdag in het licht uit staat (ivm batterij en onnodig) en dan automatisch aan springt op een "altijd aan stand" bij de volgende condities:
Je kan met dat IQ veld overigens ook instellen dat hij juist wel gaat flitsen als er iets achterop komt: dus normaal uit en dan flitsen als de radar iets detecteert. Het is wel een beetje een studie om het in te stellen maar je kan er best veel mee.
https://apps.garmin.com/en-US/apps/0d9f ... 2828881888
-
- Forum-lid
Even dit topic gebruiken voor een Varia gerelateerde vraag: ik wil mijn Varia graag ook gebruiken op mijn 'vakantiefiets' met bagagedrager. Daar zit nu een gewoon achterlicht op batterijen op gemonteerd. Ik ben nu op zoek naar een nette bevestiging voor de Varia, dus een Garmin mount die ik op de bagagedrager kan bevestigen, zoiets als dit: https://www.etsy.com/nl/listing/1656562 ... aria-mount
Heeft iemand hetzelfde gedaan en mss nog andere/betere opties?
Ik heb ook nog een Garmin insert voor een mount over, zou ik die evt ook op het plaatje van de bagagedrager (waar huidige lampje nu op zit) kunnen bevestigen, of is dat op zichzelf niet sterk genoeg?
Heeft iemand hetzelfde gedaan en mss nog andere/betere opties?
Ik heb ook nog een Garmin insert voor een mount over, zou ik die evt ook op het plaatje van de bagagedrager (waar huidige lampje nu op zit) kunnen bevestigen, of is dat op zichzelf niet sterk genoeg?
-
- Forum-lid
Is het niet handiger om een foto te plaatsen van de gewenste positie op de bagagedrager zodat we mee kunnen denken voor een oplossing?
-
- Forum-lid
Ik zou het gewoon proberen met zo'n losse mount als je die nog hebt. Vaak zijn die zo dat je van de achterkant uit 2 M3 schroefjes erin draait om die te bevestigen. Ik zou zeggen, achterlampje eraf, 2 gaatjes boren, 2 M3 schroefjes met de goeie lengte en evt een ringetje ertussen, en achter tegen de mount nog een dun plakje rubber ofzo dat het niet kan rammelen. Die Varia is niet zo heel zwaar dus zo'n constructie is sterk genoeg. Misschien beetje blauwe loctite zodat de schroefjes niet lostrillen.
-
- Forum-lid
Ik heb vorig jaar onderstaande topcap mount voor een Garmin gekocht. Deze gebruik ik om m'n radar aan een wandelheuptasje te bevestigen. Onderstaande heb ik niet in gebruik (ik heb er drie )
Boutje door het blauwe gedeelte van de mount (de topcap) en door het middelste gat in de lamphouder, moertje met een ringetje en je bent volgens mij klaar.
Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver van Den Bosch is (of in de buurt van een fietsrondje dat ik nog moet doen) dan wil ik wel komen knutselen.
Boutje door het blauwe gedeelte van de mount (de topcap) en door het middelste gat in de lamphouder, moertje met een ringetje en je bent volgens mij klaar.
Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver van Den Bosch is (of in de buurt van een fietsrondje dat ik nog moet doen) dan wil ik wel komen knutselen.
-
- Forum-lid
Thanks voor het aanbod, maar ik woon in Rotterdam
Ga het idd eerst wel eens met die insert proberen.
Mocht iemand alsnog een fancy oplossing weten hoor ik het graag
Ga het idd eerst wel eens met die insert proberen.
Mocht iemand alsnog een fancy oplossing weten hoor ik het graag