Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Bottom Bracket

mathijs
Forum-lid

mathijs 19 dec 2009 17:16

Vraagje over Bottom Bracket.

Wil een fixed maken. Heb me surly fixxer en kransje (16t) al binnen. Wil wel nieuwe keting blad (hoe groot adviseer je?) en bottom bracket.
Waar haal ik een low-budget goede bottom bracket vandaan en waar moet ik op laten qua maten e.d?

stokie
Forum-lid

stokie 19 dec 2009 21:46

het ligt er een beetje aan wat voor een crankstel je er op wil zetten. Kijk eens op ebay ofzo en zoek dan op 'fixedcrank' of 'trackcrank'. Daar staan zat fixed cranks op. Dan weet je ook direct wat voor BB je erin moet zetten.

De tandgrootte moet je bepalen naar wat je lekker vindt rijden. 44-45-46 zijn normale grootten voor fixies.

soffatti
Forum-lid

soffatti 21 dec 2009 00:31

Heb hetzelfde als Mathijs; hoe kom ik er achter welk BB er nu in mijn frame zit?
Op mijn fiets zit nu nog een dubbel crank met 42 en 52 tandwiel. Wil eigenlijk 42 voor tandwiel gebruiken maar is 42-16 niet wat te licht?

mathijs
Forum-lid

mathijs 22 dec 2009 21:45

het ligt er een beetje aan wat voor een crankstel je er op wil zetten. Kijk eens op ebay ofzo en zoek dan op 'fixedcrank' of 'trackcrank'. Daar staan zat fixed cranks op. Dan weet je ook direct wat voor BB je erin moet zetten.

Ik wilde eigenlijk gewoon huidige crank gebruiken maar dan met 1 kettingblad en kleinere bladboutjes. Dan hoef je er toch geen andere BB in te zetten of komt een groot blad dan tegen ej frame aan ofzo? Ebay voor een bb is indd erg goed. Hoe zit het met remmen op ene fixed gear. Is waarschijnlijk moeilijker bij een groter blad of niet. Lukt het om een nood stop te maken als je door de stad cruised?

Plaats reactie