Politiek
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Op dit moment zijn er, dixit de VRT (de openbare Vlaamse radio en televisie), geen onafhankelijke verslaggevers meer in Gaza.
In het beste geval komen de beelden van Palestijnse journalisten/burgers.
Hamas, net als de Israëli's trouwens, doen hun best om vooral "hun" waarheid de wereld rond te sturen.
De Westerse omroepen gebruiken vooral beelden van Palestijnse oorsprong.
Van de raketten die Hamas nog elke dag richting Israël stuurt horen of zien we heel weinig op ons scherm.
In het beste geval komen de beelden van Palestijnse journalisten/burgers.
Hamas, net als de Israëli's trouwens, doen hun best om vooral "hun" waarheid de wereld rond te sturen.
De Westerse omroepen gebruiken vooral beelden van Palestijnse oorsprong.
Van de raketten die Hamas nog elke dag richting Israël stuurt horen of zien we heel weinig op ons scherm.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Want? Je twijfelt over de juistheid van de beelden?
Omdat jij alleen een beeld voorgeschotelde op het journaal krijgt van een moeder met kind in een tentenkamp die weinig te eten hebben en hún beklag doen ( wat waarschijnlijk ook zo is ) het aan de andere kant van de straat niet anders kan zijn?
- Enzzo
- Forum-lid HC
Ja leuk zo’n toeristisch filmpje van een paar jaar geleden.
Als je echt wilt zien hoe het er op dit moment in Deir al Balah uitziet moet je deze beelden maar eens bekijken:
https://youtu.be/hFGYHlQIYI8
Als je echt wilt zien hoe het er op dit moment in Deir al Balah uitziet moet je deze beelden maar eens bekijken:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
Maak je geen zorgen over mijn informatievoorziening. Propaganda is zo oud als de mensheid, dus zorg dat je een breder beeld krijgt. En ik heb al lang geleerd dat een bericht op de sociale media zonder een duidelijk herkenbare datering en locatie gewoon niet betrouwbaar is.
En zoek even de uitgezoomde beelden op van Biden tijdens zijn bezoek aan Normandie waarbij hij af leek te dwalen. Geeft een totaal ander beeld van de situatie (ik was er ook in getrapt). Perfect voorbeeld hoe selectief gebruik van beelden de werkelijkheid compleet kunnen verdraaien.
En zoek even de uitgezoomde beelden op van Biden tijdens zijn bezoek aan Normandie waarbij hij af leek te dwalen. Geeft een totaal ander beeld van de situatie (ik was er ook in getrapt). Perfect voorbeeld hoe selectief gebruik van beelden de werkelijkheid compleet kunnen verdraaien.
Less is bore
En dat is het probleem met veel sociale media. Het zijn snippers die zo gebruikt worden om het verhaal te vertellen. Vervolgens worden mensen via de algoritmes nog meer in zo'n fuik getrokken en zie je alleen maar zaken waardoor je bevestigd wordt.daniel1975 schreef: ↑23 jun 2024 11:49 Maak je geen zorgen over mijn informatievoorziening. Propaganda is zo oud als de mensheid, dus zorg dat je een breder beeld krijgt. En ik heb al lang geleerd dat een bericht op de sociale media zonder een duidelijk herkenbare datering en locatie gewoon niet betrouwbaar is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Tja heel vervelend als je huis als militaire doeleinden word gebruikt,Enzzo schreef: ↑23 jun 2024 11:47 Ja leuk zo’n toeristisch filmpje van een paar jaar geleden.
Kijk voor de "grap" even wat er thans gaande is in El Fasher (Soedan), daar verbleekt de situatie in Gaza gewoon bij.
Maar nee, daar hoor je de activisten op deze draad niet over, de lieden die de mensenrechten naar eigen zeggen zo hoog in het vaandel hebben.
-
- Forum-lid
Ik snap het niet meer. Als het aan de andere kant van de straat anders is, neemt dat toch niet weg dat die moeder met kind aan de ene kant zitten? En dan klopt de berichtgeving toch?mao schreef: ↑23 jun 2024 11:20 Want? Je twijfelt over de juistheid van de beelden?
Omdat jij alleen een beeld voorgeschotelde op het journaal krijgt van een moeder met kind in een tentenkamp die weinig te eten hebben en hún beklag doen ( wat waarschijnlijk ook zo is ) het aan de andere kant van de straat niet anders kan zijn?
Waarom deel je dan een bericht 'Today in Gaza. Is this what famine looks like?'? Nee, dat ziet er niet uit als hongersnood inderdaad. Als ik in de dierentuin een neushoorn film en zeg 'Is dit nou die olifant waar ze het over hebben?' terwijl er aan de overkant een olifant loopt...
Mooie whataboutism.mao schreef: ↑23 jun 2024 14:22Tja heel vervelend als je huis als militaire doeleinden word gebruikt,Enzzo schreef: ↑23 jun 2024 11:47 Ja leuk zo’n toeristisch filmpje van een paar jaar geleden.
Kijk voor de "grap" even wat er thans gaande is in El Fasher (Soedan), daar verbleekt de situatie in Gaza gewoon bij.
Maar nee, daar hoor je de activisten op deze draad niet over, de lieden die de mensenrechten naar eigen zeggen zo hoog in het vaandel hebben.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mwa, niet helemaal. De aandacht voor Sudan is echt minimaal terwijl de situatie daar ook heel schrijnend is. Die verhouding is echt wel compleet zoek.
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
Klopt! En zo zijn er meer plekken waar het schrijnend is.
Punt is dat deze “discussie” over Gaza gaat (en in dat opzicht is Soedan erbij halen inderdaad een gevalletje whataboutism)
Het meest belangrijke; de beelden die tot ons komen -zoals die link van MAO- zou je eerst 10 keer moeten laten factchecken.
Of ja in dit specifieke geval nu net weer niet want iedereen die het nieuws volgt en meer dan twee hersencellen geeft weet wel dat dit echt uit de hoed van manipulatie, propaganda en verspreiding van valse berichten komt.
Punt is dat deze “discussie” over Gaza gaat (en in dat opzicht is Soedan erbij halen inderdaad een gevalletje whataboutism)
Het meest belangrijke; de beelden die tot ons komen -zoals die link van MAO- zou je eerst 10 keer moeten laten factchecken.
Of ja in dit specifieke geval nu net weer niet want iedereen die het nieuws volgt en meer dan twee hersencellen geeft weet wel dat dit echt uit de hoed van manipulatie, propaganda en verspreiding van valse berichten komt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Nee, ik weet het is best lastig maar het gaat hier om de hypocrisy van de media aangaande berichtgeving over het voormalig Egyptisch grondgebied rondom Gaza.
Het vergrootglas op elke handeling van Israel en volkomen blind voor wat er elders in de wereld gebeurt.