Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnende wielrenner vraag

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 jun 2024 10:21

Als beginner kun je het beste bij een vereniging of groep aansluiten.
Onderweg tijdens het fietsen krijg je zoveel weetjes en wetenswaardigheden te horen, daar kan geen forum tegenop.
hun fietsen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 24 jun 2024 10:28

Op dit forum krijg je antwoorden op vragen die nooit gesteld zijn. Informatie die je nergens anders kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 24 jun 2024 11:20

svenn15 schreef: 24 jun 2024 06:31 Kan je via decathlon bv zo een kit kopen waar alles inzit ?
Kant en klaar zie ik zo niet. Een band moet je niet willen gaan plakken onderweg. Vervangen gaat een stuk sneller.

Koop een zadeltasje met bandenlichters en een multitool, een paar patronen, binnenbandjes, co2 pomp en je bent klaar. Trek een gratis wiel met een slag of kapotte spaken van marktplaats en ga een avondje oefenen. Band eraf, band erop. Dan wordt het langs de weg in de stromende regen een eitje.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Crimby
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 24 jun 2024 11:48

MarkVeenstra schreef: 24 jun 2024 09:52
Crimby schreef: 24 jun 2024 06:22 Is het zoveel anders dan een gewone fiets? Of ben ik van een te oude generatie dat ik de enige ben die vroeger elke dag naar school fietste en zelf mijn fiets moest repareren / banden plakken of vervangen?
Ja en nee.

In principe is het gewoon van t zelfde. Je rijdt bijna nooit lek, maar het kan gebeuren en als het gebeurd moet je verder lopen, een fietsenmaker zoeken, iemand bellen om je te halen of zelf gaan fixen.

Gewone fiets zitten vaak dikkere, stuggere, meer lekbestendige buitenbanden. Dus risico op lekrijden is kleiner.
Je fietst ook minder hard dus het risico op een stootlek (bij een gat oid) is ook kleiner.
Daar staat tegenover dat menigeen op de stadsfiets op slappe banden rijdt, en pas vervangt als de binnenband eruit puilt zo ongeveer..., maar goed dat is stukje onderhoud.

Een ander groot verschil, met de stadsfiets ben je niet vaak heel ver van huis. Dus áls je lek rijdt, dan ben je vaak in de bewoonde wereld en ook nog vaak niet al te ver van je bestemming (huis, school, werk oid). Maar ook, een racewiel haal je eruit en kan je makkelijk bandjes wisselen. Een stadsfiets met bagagedrager, dichte kettingkast, trommelremmetje (even worst case scenario), heb je wat meer om handen om een band te wisselen. Liever wil je die dan plakken denk ik ook altijd.
Oh ja zeker dat wel allemaal :-) maar ik doelde op dat men aandrong om te oefenen. Ik heb nog nooit een band verwisselt op mijn racefietsen, gelukkig nooit lek gereden maar ook nooit geoefend. Maar in mijn 35 jaar toch wel al heel veel banden verwisseld of geplakt of gerepareerd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jun 2024 19:02

svenn15 schreef: 24 jun 2024 06:31 Kan je via decathlon bv zo een kit kopen waar alles inzit ?
Bij elke fietswinkel.

Als je met binnenbanden rijdt:
-De juiste binnenband
-Co2 patroon en nippel/pompje
-Als je band er heel moeilijk af kan, 2 bandenlichters.
-Een stukje buitenband om, mocht het een scheur in de buitenband zijn, voor de scheur te steken zodat je binnenband niet naar buiten kan komen.

Als je tubeless rijdt.
-Een tubeless reparatie kit
- Hetzelfde als hierboven mocht de vloeistof het gat niet kunnen dichten.

Voor alle gelegenheden, een telefoonnummer van iemand die je kan komen halen, dat kan ook een taxi zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

microkid
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 24 jun 2024 21:38

Het belangrijkste: oefenen!! Je zal de eerste niet zijn die geen flauw idee heeft hoe een achterwiel er uit te halen, vooral vanwege de derailleur. En dan nog de buitenband er goed af en op krijgen (vooral er op krijgen zonder de binnenband lek te prikken met je bandenlichter...) Gewoon 2-3 keer thuis oefenen, voorwiel en achterwiel. Ondertussen kan ik het binnen 5 minuten. Appeltje eitje.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 aug 2024 11:50

De kans op een lekke band is op zich niet zo groot.......toch gaat het je vaak genoeg gebeuren.

Zo rij je een paar duizend km zonder pech....daarna rij je twee keer lek op 1 rit .....en bij het eerstvolgende ritje nog een keer.

Altijd 2 nieuwe binnenbandjes mee, of als je tubeless rijdt reparatie pluggen mee.
Laatst gewijzigd door Sulla op 29 aug 2024 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 28 aug 2024 13:11

Se7en schreef: 24 jun 2024 11:20
svenn15 schreef: 24 jun 2024 06:31 Kan je via decathlon bv zo een kit kopen waar alles inzit ?
Kant en klaar zie ik zo niet. Een band moet je niet willen gaan plakken onderweg. Vervangen gaat een stuk sneller.

Koop een zadeltasje met bandenlichters en een multitool, een paar patronen, binnenbandjes, co2 pomp en je bent klaar. Trek een gratis wiel met een slag of kapotte spaken van marktplaats en ga een avondje oefenen. Band eraf, band erop. Dan wordt het langs de weg in de stromende regen een eitje.
Mooie post se7en 👍🏻
Alle woorden verwijzen naar een aparte link en daarnaast nog hele nuttige informatie!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 aug 2024 15:20

Thuis oefenen, inderdaad. Niemand doet het, maar een lekke band komt altijd als je ver van huis bent en dan is het handig als je een beetje routine hebt.
hun fietsen.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 28 aug 2024 19:30

@TS: in verband met dat oefenen, mogen we veronderstellen dat je de fiets af en toe grondig wil poetsen en dat je daarbij het achterwiel uit het frame haalt?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 aug 2024 22:33

Altijd reparatie spullen bij me.
Soms rijd je jaren niet lek en dan twee keer per week.
Laatste tijd zie ik vaak wel iemand lek staan meer dan vroeger. Zal toeval zijn.
Kans op lek is overigens veel groter als het nat is. Dan blijven kleine steentjes plakken en worden ze je band ingeduwd.
Meeste lekken bij mij zijn stoot lekken ook wel snakebites genoemd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2024 09:57

bakboord1 schreef: 28 aug 2024 22:33 Altijd reparatie spullen bij me.
Soms rijd je jaren niet lek en dan twee keer per week.
Laatste tijd zie ik vaak wel iemand lek staan meer dan vroeger. Zal toeval zijn.
Kans op lek is overigens veel groter als het nat is. Dan blijven kleine steentjes plakken en worden ze je band ingeduwd.
Meeste lekken bij mij zijn stoot lekken ook wel snakebites genoemd.
Dan rijd je dus met een te lage bandenspanning. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie