Triple naar Compact ombouwen
Hallo,
Ik had even een vraagje over het ombouwen van een triple naar Compact.
Momenteel heb ik een Shimano 5700 10 speed triple crankstel op mijn fiets. Omdat deze bladen aan vervanging toe zijn en ik graag wil overstappen naar een compact leek het mij een goed idee om dit dan gelijk maar te doen.
Nu zag ik dat ik voor een leuk bedrag aan een Shimano 7000 11 Speed crankstel kan komen (ik behoud mijn 10 speed achter cassette). Mijn vraag is daarom. Gaat deze werken met een triple shifter & derrieur als ik de stelschroef helemaal uitdraai zodat ie alleen op 2 bladen schakeld? Of moet ik dan alles vervangen?
Ik had even een vraagje over het ombouwen van een triple naar Compact.
Momenteel heb ik een Shimano 5700 10 speed triple crankstel op mijn fiets. Omdat deze bladen aan vervanging toe zijn en ik graag wil overstappen naar een compact leek het mij een goed idee om dit dan gelijk maar te doen.
Nu zag ik dat ik voor een leuk bedrag aan een Shimano 7000 11 Speed crankstel kan komen (ik behoud mijn 10 speed achter cassette). Mijn vraag is daarom. Gaat deze werken met een triple shifter & derrieur als ik de stelschroef helemaal uitdraai zodat ie alleen op 2 bladen schakeld? Of moet ik dan alles vervangen?
Waarom koop je geen triple tiagra 10 speed crankstel?
https://www.mantel.com/shimano-tiagra-4 ... foEALw_wcB
Edit:je wilt naar compact.
https://www.mantel.com/shimano-tiagra-4 ... foEALw_wcB
Edit:je wilt naar compact.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Tegenwoordig zijn voor 105 of hoger alleen nog maar het middelste en grootste blad beschikbaar. Echter is dit tegenwoordig bijna net zo duur als een volledig nieuw Compact crankstel. En omdat je met compact i.c.m. een compact voor derrieur meer van je bladen achter zou kunnen gebruiken zonder voor te schakelen. Iets wat tijdens trainingen en wedstrijdjes wel veel uitmaakt. Dan hoef je namelijk niet meer naar het middelste blad terug.
Volgens de fabrikant biedt compact 2 x 12 = 24 minstens evenveel bruikbare versnellingen als 3 x 10 = 30.
Er is hier op het forum al meermaals over gediscussieerd.
Waarom blijf je dan bij Shimano bladen hangen? Als je de Shimano bladen vervangt door Stronglight of TA heb je betere kwaliteit (gaan veel langer mee) en in veel meer varianten beschikbaar.Jasper417 schreef: ↑24 jun 2024 21:48 Tegenwoordig zijn voor 105 of hoger alleen nog maar het middelste en grootste blad beschikbaar. Echter is dit tegenwoordig bijna net zo duur als een volledig nieuw Compact crankstel. En omdat je met compact i.c.m. een compact voor derrieur meer van je bladen achter zou kunnen gebruiken zonder voor te schakelen. Iets wat tijdens trainingen en wedstrijdjes wel veel uitmaakt. Dan hoef je namelijk niet meer naar het middelste blad terug.
En dan zijn er nog firma's met no-name kettingbladen waar je helemaal voor een dumpprijs kunt inkopen. Er zijn nu 7 kettingbladenn a me onderweg van Spacycles voor in totaal 73 pond en 21 euro invoerrechten.
Volgens mij moet je shifter vervangen. Die heeft toch 3 clicks? En de stelschroef op je derrie voorkomt niet dat je met je shifter gewoon naar binnen schakelt. Wellicht krijg je het aan de praat maar het lijkt me allemaal redelijk suboptimaal.
Ik zou inderdaad de bladen vervangen.
Ik zou inderdaad de bladen vervangen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Niet alleen crankstel vervangen, maar ook de shifter en voor derailleur. Dan heb je twee verschillende shifters en dat is niet mooi.
Conclusie koop gelijk een volledig nieuwe groep, dan is alles op elkaar afgestemd.
Of je moet het een uitdaging vinden om het zo eenvoudig mogelijk werkend te krijgen en geen probleem hebben met verschillende onderdelen.
Conclusie koop gelijk een volledig nieuwe groep, dan is alles op elkaar afgestemd.
Of je moet het een uitdaging vinden om het zo eenvoudig mogelijk werkend te krijgen en geen probleem hebben met verschillende onderdelen.